У дзяцінстве ёй забаранялі катацца на веласіпедзе і ролікавых каньках, каб у будучай гімнасткі не развіваліся не тыя мышцы. А пра горныя лыжы, шалёныя атракцыёны і іншыя экстрэмальныя забавы яна магла толькі марыць. Але ўсе гэтыя ахвяры з лішкам акупіліся выдатнай спартыўнай кар'ерай. Яшчэ год таму беларуская гімнастка Марына Ганчарова збіралася «завязваць» з вялікім спортам. Аднак неўзабаве вярнулася, каб дапамагчы «памаладзелай» камандзе заваяваць доўгачаканае «золата» чэмпіянату свету. Менавіта таму сёлета на штогадовай прэміі Беларускай асацыяцыі гімнастыкі яе адзначылі ганаровай прэміяй «За волю да перамогі». У інтэрв'ю «Алімпійцу» сярэбраная прызёрка лонданскай Алімпіяды і чэмпіёнка свету па мастацкай гімнастыцы ў групавых практыкаваннях Марына Ганчарова раскрывае сакрэты падрыхтоўкі беларускіх «групавічак», тлумачыць, чаму, сыходзячы з дывана, лепш не глядзець на табло, а трэнер павінен чаргаваць бізун і пернік.
«Родныя плакалі, калі мы выходзілі на лонданскі дыван»
— Зможаш параўнаць дасягненні каманды на Алімпіядзе ў Лондане і леташнім чэмпіянаце свету ў Кіеве?
— Мне здаецца, гэта абсалютна непараўнальныя велічыні. Няхай бы ў мяне было чатыры чэмпіянаты свету і чатыры залатыя медалі на іх, я б ніколі не зразумела, што такое Алімпіяда. Бо Гульні — гэта нешта асаблівае, і ў жыцці спартсмена яны могуць здарыцца адзін раз. І калі ты разумееш, што гэта, мабыць, твой адзіны вялікі шанц, эмоцыі зашкальваюць.
— Калі ехалі ў Кіеў, трымалі ў галаве факт, што на чэміянатах свету ў Беларусі не было «золата» ажно 15 гадоў?
— Вядома, не. Пра ўсё гэта мы даведаліся, ужо калі прыехалі дадому і пачулі ў сюжэце навін. Моцна здзівіліся, пачалі ўспамінаць дасягненні нашых гімнастак і зразумелі, што, сапраўды, на сусветных першынствах Беларусь вельмі даўно не брала вышэйшых узнагарод.
— Вяртаючыся да Алімпіяды: па ходу спаборніцтваў, да апошняга выступлення, вы ішлі на трэцім месцы. Гэта, напэўна, моцна «ціснула»?
— Справа ў тым, што да кваліфікацыі спартсмен заўжды падыходзіць з халоднай галавой. Аддаваць адразу ж усё назапашанае няправільна. Мы разумелі, што нам дастаткова чыста выканаць праграму, каб выйсці ў фінал з любога месца. І, зразумела, зусім іншы падыход у фінале, дзе ты ўжо выкладваешся па максімуму. А ўвогуле, раскрыю маленькі сакрэт: калі гімнасткі сыходзяць з дывана, яны вельмі рэдка глядзяць на сваё прамежкавае месца. Я вось, напрыклад, дакладна не памятаю, на якім радку мы былі пасля першага віду. Мы ведалі свой графік — перайсці ў трэніровачную залу, пераадзець купальнікі, абмеркаваць выступленне з трэнерам. Ужо пасля сваякі і сябры расказвалі, што, калі мы выходзілі на другое практыкаванне, яны тут сядзелі ўсе ў слязах, бо пасля першага віду мы ішлі толькі чацвёртымі. А мы пра гэта не ведалі (усміхаецца). Выходзілі на дыван, не ведаючы, што ў нас ёсць нейкія праблемы, і спакойненька рабілі сваю справу. Шчыра кажучы, думаю, гэта нас і выратавала.
— Кажуць, падтрымка на Алімпіядзе неверагодная...
— Гэта так. На Гульнях нас прымалі вельмі добра. Праўда, за расіянак, італьянак перажывалі поўныя трыбуны, а нас прыйшлі падтрымаць літаральна некалькі чалавек, палова з якіх — спартсмены, што не паспелі з'ехаць дадому. Карацей, родных галасоў мы не чулі. І тут трэба сказаць, што на чэмпіянатах свету «хварэюць» не горш. Тое, што адбывалася ў Кіеве, гэта ўвогуле вар'яцтва. Нас прымалі як сваіх. Дом побач, на спаборніцтвы змаглі пад'ехаць нашы прыхільнікі, сябры, блізкія людзі. Ды і ва Украіне ў нас ёсць значная група падтрымкі, шмат сяброў сярод спартсменаў... Адчувалі сябе сапраўды як дома.
Узяць паўзу... і вярнуцца чэмпіёнкай!
— Як прыйшло рашэнне прыпыніць спартыўную кар'еру?
— Алімпіяда ўсім далася вельмі цяжка. Я маю на ўвазе псіхалагічную падрыхтоўку, бо фізічна мы выкладваемся і на этапах Кубка свету. Тым больш я разумела, што не трапіла на Гульні ў Пекіне і наўрад ці ўжо паеду ў Рыа-дэ-Жанейра. Вось ён — мой першы і апошні шанц! Таму з дзяўчатамі мы выступалі, як у апошні раз. Пасля Алімпіяды мы яшчэ год ездзілі па ўсім свеце з паказальнымі выступленнямі. Неабходнасць адпачыць узнікла неяк абсалютна натуральна. Напэўна, 7 месяцаў не трэніравалася ўвогуле. А потым пачала адчуваць, што мяне цягне ў залу, хочацца пацягнуцца, размяцца. Якраз у гэты час зборную пакінула Наташа Лешчык, зусім яшчэ маладая гімнастка, у якой узніклі сур'ёзныя праблемы са спінай. Рэзерву не было, і Таццяна Яўгенаўна (Нянашава — галоўны трэнер беларускай зборнай па мастацкай гімнастыцы ў групавых практыкаваннях. — Аўт.) прапанавала мне вярнуцца. Ёсць такая заканамернасць: калі з папярэдняга складу каманды ў новай застаецца хаця б дзве спартсменкі, яны змогуць падцягнуць астатніх. З алімпійскага складу заставалася толькі Аляксандра Наркевіч. Так атрымалася, што я стала другім звяном у гэтым ланцужку.
— Што было самым складаным пасля вяртання: набраць форму, знайсці агульную мову з астатнімі дзяўчатамі, вывучыць новую праграму?
— Усё было цяжка і настолькі спантанна!.. Бо трэнер прапанавала мне вярнуцца за два месяцы да першага старту. На той момант каманда ўжо амаль што год вучыла новыя практыкаванні, а ў мяне было толькі два месяцы. Два месяцы, каб пазнаёміцца з новымі дзяўчатамі, некаторых з якіх я нават ніколі не бачыла. Каб узяць у рукі булавы, з якімі я не трэніравалася амаль што пяць гадоў. Карацей, было няпроста, тым больш што Таццяна Яўгенаўна прыдумала нам вельмі складаную праграму, каб мы ўсё ж такі маглі прэтэндаваць на медалі.
— У тыя сем месяцаў адпачынку ты паспела абараніць дыплом трэнера...
— Вой, дыплом я пісала такім экстэрнам!... Калі ў іншых студэнтаў былі нейкія накіды з папярэдніх курсавых, то мне прыйшлося шукаць і распрацоўваць тэму ў апошні момант. У выніку я напісала працу, заснаваную на ўласным вопыце — пра псіхалагічны аспект падрыхтоўкі нацыянальнай зборнай па мастацкай гімнастыцы да Алімпіяды. І гэта мяне настолькі захапіла, што цяпер я падумваю прадоўжыць вывучаць спартыўную псіхалогію, з якой, мабыць, і звяжу сваё далейшае жыццё. Адкрыўшы для сябе гэтую галіну ведаў, яшчэ лепш пачала разумець тое, што адбываецца на дыване падчас нашых выступленняў. І гэта мне вельмі дапамагло, калі я вярнулася ў абноўленую каманду. Бо для маладых дзяўчат я стала не толькі старэйшай калегай, але і псіхолагам. Колькі разоў прыходзілася іх супакойваць, тлумачыць, што арганізм сам памятае паслядоўнасць дзеянняў, і не трэба баяцца, што штосьці забудзецца. Вучыла, што нельга трымаць усю праграму ў галаве, а лепш падыходзіць «з розумам» да нейкага аднаго, самага адказнага элемента. Зрабіў, забыў і пайшоў далей. І думаю, у мяне атрымалася данесці гэтыя ісціны да дзяўчат.
«У Нашым відзе спорту вельмі важна ўмець здзіўляць»
— Калі ўважліва прагледзець вашы апошнія праграмы, можна заўважыць, што яны вельмі падобныя па стылі — дынамічныя, іскрамётныя... У гэтым ёсць пэўная заканамернасць?
— Нашымі праграмамі цалкам займаецца Таццяна Яўгенаўна. Яна ў нас і харэограф-пастаноўшчык, і галоўны трэнер. Ад яе залежыць, якую музыку яна выбера, які стыль бачыць для дзяўчат — яна ўсё гэта вельмі тонка адчувае. Трэнер таксама вырашае, як часта будуць змяняцца праграмы. Наша лонданскае практыкаванне са стужкамі і абручамі змянялася 2-3 разы. Для нас гэта было вар'яцтвам. Бо звычайна алімпійскія праграмы застаюцца нязменнымі год-два. Напрыклад, так зрабілі італьянкі (дарэчы, ужо другія Гульні запар), на чым, як лічыць наш трэнер, і «пагарэлі». Яны вырашылі, няхай лепш усё будзе ідэальна адпрацавана. Але трэба разумець: калі праграма «прыядаецца», сваю ролю адыграе любая дробязь — колер мяча, тое, як ён спалучаецца з купальнікам і г.д. У такой сітуацыі няма права на памылку... Дарэчы, мы і самі заўважылі, што лонданская і кіеўская праграмы падобныя. І вельмі прыемна, што нашы выступленні з мячамі пад Вівальдзі і з булавамі пад Паганіні лічаць шэдэўрамі. Нават расіянкі, якія славяцца праграмамі, пастаўленымі пад класічную музыку, не могуць пахваліцца такім дакладным супадзеннем музыкі, прадмета і харэаграфіі. А што датычыцца стылістыкі, то за сваю кар'еру, мне здаецца, я рабіла ўсё. Былі і цыганскія матывы, і рускія народныя, і класіка, і лірыка, і лацінаамерыканскія рытмы... І гэта выдатна, бо мы паказваем, што можам працаваць з рознымі вобразамі. А ў мастацкай гімнастыцы вельмі важна ўмець здзіўляць.
— Раскрый сакрэты падрыхтоўкі праграмы. Некаторыя, напэўна, думаюць, што гімнасткам дастаткова вывучыць паслядоўнасць рухаў пад музыку, давесці ўсё гэта да аўтаматызму — і ўсё ў парадку.
— Калі б усё было так проста... Наш трэніровачны дзень уключае ўласна гімнастыку, харэаграфію, асобна — танцавальную падрыхтоўку. Напрыклад, калі ў нас лацінаамерыканская праграма, да нас запрашаюць майстроў лаціны. Я ўжо не кажу пра бясконцыя размінкі. Дарэчы, у іх мы з'яўляемся заканадаўцамі мод. Напрыклад, да Лондана нас рыхтавала маладая трэнер, якая прыдумала ўнікальную сістэму размінкі пад музыку. Калі мы ўпершыню прыехалі на спаборніцтвы і пачалі размінацца пад нейкія сучасныя кампазіцыі, на нас так здзіўлена паглядалі!.. А потым сталі пераймаць. Колькі гадоў таму Таццяна Яўгенаўна прыдумала сінхронную размінку, седзячы на дыване, без якой цяпер нельга ўявіць звычайную падрыхтоўку гімнастак.
— Дарэчы, пра Таццяну Яўгенаўну Нянашаву. Усім вядомы яе вобраз «жалезнай лэдзі». А якая яна ўнутры сваёй гімнастычнай сям'і?
— Скажу шчыра, усе навічкі, калі толькі прыходзяць у каманду, пабойваюцца яе. Але гэта нармальна, калі трэнер — і бізун, і пернік. На адной пахвале прафесіяналам не станеш. Таццяна Яўгенаўна, як мудры настаўнік, ведае, калі можна пагладзіць па галоўцы, а калі трэба закруціць гайкі. Каб разумець, праз што праходзіць гэтая жанчына з кожным новым складам каманды, трэба ведаць спецыфіку працы з дзяўчатамі. Пераходны ўзрост, пастаянная барацьба за дысцыпліну, наладжванне камфортнага мікраклімату ў калектыве — усё гэта вельмі складана. Я ўжо не кажу пра эмацыянальны складнік. Некалькі разоў я знаходзілася ў рэзерве і падтрымлівала дзяўчат на трыбунах. І гэта была пакута. Здаецца, лягчэй было выйсці і самой выступіць, чым сядзець і перажываць за сябровак. А цяпер уявіце, з якімі неверагоднымі хваляваннямі прыходзіцца змагацца Таццяне Яўгенаўне, калі мы знаходзімся на дыване! Без гэтай стрыманасці і стойкасці яна б проста не дасягнула ўсяго таго, чаго дасягнула. А насамрэч наша трэнер вельмі розная — эмацыянальная, смяшлівая і вельмі-вельмі добрая.
Дарына ЗАПОЛЬСКАЯ.
Цяпер, каб аформіць дачу, не трэба ехаць туды, дзе яна знаходзіцца.
Узмацненне адраснасці дзяржпадтрымкі і садзейнічання занятасці
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.