Вы тут

Раім схадзіць


Выстава «Зваротная сувязь», Cіnemascope, «Савецкі Танк. 1939–1989», выстава «Паралельныя сусветы», «Hand drawings. Архітэктура з Нью-Ёрка ў Мінску»​ і іншае — штотыднёвая афіша «Звязды».


Выстава «Зваротная сувязь»

Дзе: г. Мінск, вул. Пятра Мсціслаўца, 11

Калі: да 11 лістапада

Мастацкая галерэя «АртХаос» расцвіла яркімі фарбамі і шматлікімі кветкамі. Днямі тут адкрылася выстаўка мастака віцебскай школы Міхаіла Ляўковіча, які працуе ў жанры лірычнага абстракцыянізму. Назва выстаўкі «Зваротная сувязь» нібы запрашае кожнага бліжэй пазнаёміцца з яркімі, каляровымі і для кожнага асаблівымі карцінамі. 

«Мне вельмі прыемна мець зносіны з Міхаілам Васільевічам і вельмі люблю і паважаю яго як чалавека. Я вельмі цёпла стаўлюся да яго мастацтва. Калі ведаеш чалавека, гледзячы на яго палотны, разумееш, што менавіта гэта і ў гэтых палотнах ўся глыбіня яго натуры. Калі чытаеш назвы, глядзіш на працу, разумееш, што тая самая зваротная сувязь прысутнічае, таму што ты пачынаеш размаўляць з мастаком. Гэтыя карціны напоўнены і душой, і святлом», — заўважыла дырэктар галерэі «АртХаос» Лілія Лукашэнка. 

Завочна пазнаёміцца з мастаком і лепей зразумець яго ўнутраны свет і творчасць, ці інакш кажучы, атрымаць зваротную сувязь, можна прачытаўшы матэрыял «Звязды».

«Гэта можа 45-я ці 46-я выстава, цяжка сказаць. Але справа не ў гэтым. Творчасць — гэта опіум, гэта любоў, ты растворышся ў гэтым і цалкам аддаешся эмоцыям. Чаму ўзнікла назва „Зваротная сувязь“. Я глыбока перакананы, што мы ўсе тварэння Божыя або тварэння космасу, надзелены асаблівымі ўласцівасцямі пазнаваць гэты свет, захапляцца гэтым светам. А роля мастака заключаецца ў тым, каб перакладаючы на выяўленчую мову, паказваць усе захапленні. Я па натуры лірык і я стараюся перажываць усё тое, што я бачу», — падзяліўся сам Міхаіл Ляўковіч.

Абстрактны жывапіс часам можа здацца няпростым і незразумелым. «Звязда» паклапацілася пра гэта. Папоўніць свае веды аб абстрактным жывапісе і вывучыць творчасць Міхаіла Ляўковіча можна на віртуальным майстар-класе. А пасля — абавязкова ўжывую глядзець на карціны творцы. 

Выстава «Зваротная сувязь» Міхаіла Ляўковіча працуе па адрасе г.Мінск, вул. Пятра Мсціслаўца 11 да 11 лістапада. 

Валерыя СЦЯЦКО

Фота Аліны МАЗАВЕЦ


Класіка сусветнага кіно — у праекце Cіnemascope

Дзе: Музей-майстэрня З. Азгура, Мінск, вул. Азгура, 8

Калі: 29 кастрычніка — 17 снежня

Колькі каштуе: 7 BYN

«Анталогія» ад Cіnemascope прапануе знаёмстсва з вялікімі рэжысёрамі свету і дапаможа тым, каго цікавіць кіно, лепш разбірацца ў гэтым відзе мастацтва. Ну а кінагурманы ацэняць падбор стужак і імёнаў, каб яшчэ раз перажыць моманты дзіўных сустрэч, якія паўплывалі на фарміраванне іх поглядаў не толькі на мастацтва, але і на жыццё.

Праект стартаваў 22 кастрычніка паказам стужкі 1948 года «Вяроўка» — гэта першы каляровы фільм майстра псіхалагічнага трылера Альфрэда Хічкока, без уяўлення пра работы якога немагчыма наогул разумець гэты жанр. Усяго праект прадставіць 7 фільмаў, паказы якіх скончацца толькі ў снежні. Яле што гэта за стужкі?

Фільм «Голая выспа» японскага рэжысёра Канэта Сіндо (паказ запланаваны на 29 кастрычніка) у 1961 годзе быў адзначаны Вялікім прызам Маскоўскага міжнароднага кінафестывалю. На гэтым фестывалі наогул любілі Сіндо, і ўжо ў ХХІ стагоддзі ў Маскве з'явіўся нават помнік японскаму рэжысёру.

Класік аўтарскага кіно Мікеланджэла Антаніёні неаднаразова быў трыумфатарам Канскага кінафестывалю. Напрыклад, фільм «Прыгода» (глядзім 5 лістапада) быў адзначаны ў 1960 годзе спецпрызам журы. Гэта адна са стужак з так званай трылогіі адчуджэння, пасля якой да рэжысёра прыйшла сусветная слава.

Што значыць стаць асобай у кінематографе, мог бы расказаць амерыканскі акцёр і рэжысёр Джон Касавеціс, які здымаў сваё незалежнае кіно на грошы, заробленыя ў Галівудзе. І меў рацыю! Фільм «Твары», зняты ў 1968 годзе, быў намініраваны на «Оскар» адразу ў трох намінацыях. Ужо ў той час рэжысёр адчуваў праблему распаду інстытута сям'і, пра што апавядае фільм, — а хіба цяпер гэта не актуальна?

Кіно, дзе віруюць пачуцці, не мае тэрміну даўніны. Так і фільмы Франсуа Труфо, аднаго з яркіх прадстаўнікоў французскай «новай хвалі». Напрыклад, фільм «Жуль і Джым» выйшаў у 1961 годзе, але будзе зразумелы гледачам ХХІ стагоддзя (паказ 3 снежня).

Зусім іншая сістэма адносінаў — у фільме «Выканаўца зароку» (10 снежня) бразільскага рэжысёра Анселму Дуартэ. Фільм 1962 года быў адзначаны «Залатой пальмавай галінкай» на Канскім кінафестывалі, атрымаў шэраг прызоў на іншых, у тым ліку намінацыю на «Оскар» за найлепшы фільм на замежнай мове. Такое кіно ўваходзіць у гісторыю чалавецтва, таму што ўзнімае вечныя тэмы: што ёсць вера, як яна ўплывае на чалавека?

Ну і як жа такая падборка без Федэрыка Феліні? Яго фільм «Амакорд», зняты ў 1973-м, быў адзначаны прэміяй «Оскар». Але для Феліні, які выступіў тут яшчэ і як сцэнарыст, гэта фільм-успамін пра італьянскі горад, дзе ён рос у 30-я гады ХХ стагоддзя, калі складаныя для чалавецтва часы былі наперадзе... 17 снежня кожны можа адчуць той час, згадаць горад свайго дзяцінства і яго атмасферу.

Наогул, усе фільмы нібыта пра нас — без спаслыкі на месца і час. Хіба што сучасная атмасфера паказаў будзе адметная абавязковым маскавым рэжымам. Але атмасфера саміх фільмаў захаваецца: кіно дэманструецца на мове арыгінала з субцітрамі і з выкарыстаннем бесправадных слухавак. Глядзіце добрае кіно, яно дапамагае зразумець жыццё.

Ларыса ЦІМОШЫК


«Савецкі Танк. 1939–1989»

Дзе: Літаратурны музей Петруся Броўкі, г. Мінск, вул.  К.  Маркса, 30, кв. 4

Калі: 29 кастрычніка

Колькі каштуе: 4 BYN — дарослыя, 2 BYN — студэнты/школьнікі

Літаратурны музей Петруся Броўкі запрашае на тэатралізавана-інтэрактыўную дзею «Савецкі Танк. 1939–1989».

Максім Танк — адзін з самых яркіх, уплывовых, знакавых беларускіх паэтаў савецкага часу. Яго незвычайнасць у тым, што ён заўсёды стараўся, нягледзячы на званні і ўганараванні, пазбягаць пафасу. Ён быў іранічны (і дастаткова часта самаіранічны), любіў эксперыменты, стараўся не паўтарацца, заўсёды шукаў незвычайныя вобразы і метафары. Як кіраўнік Саюзу пісьменніку шмат дапамагаў пакрыўджаным у савецкі час.

Яго цудоўная, незвычайная творчасць — змест нашага вечару.

Аўтар і вядучы — Васіль Дранько-Майсюк.

Уваход па квітку ў музей.


Выстава «Паралельныя сусветы»

Дзе: Галерэя мастацтваў «Прадмесце», г, Мінск, Інтэрнацыянальная, 25а

Калі: да 14 лістапада 

Колькі каштуе: 5 BYN 

З 22 кастрычніка ў галерэі мастацтваў «Прадмесце» адкрываецца выстава работ мастака Рыгора Скрыпнічэнкі «Паралельныя сусветы».

Рыгор Скрыпнічэнка — вядомы беларускі жывапісец, майстар сюррэалістычнага жанру, дзіўны мастак са сваім асаблівым бачаннем свету.

Аўтар унікальны тым, што адначасова з рэалістычнымі краявідамі ён пісаў і сюррэалістычныя працы са смелымі сюжэтамі, дзіўнымі персанажамі і скажонай рэчаіснасцю. На першы погляд пачварнае і страшнае, але ў той жа час бяскрыўднае і дзесьці нават іранічна-смешнае, не зусім зразумелае, але падахвочвае да фантазій і разваг.

Выстава «Паралельныя сусветы» раскрые гэтыя дзве зусім непадобныя адзін на аднаго сусветы майстра і пагрузіць гледача ў фантастычную атмасферу.

Час працы:

  • аўторак-пятніца, 11: 00–19: 00
  • субота-нядзеля, 11: 00–18: 00
  • панядзелак — выхадны.

Фотавыстава «Матуліны колеры»

Дзе: Нацыянальны гістарычны музей РБ, г. Мінск, вул. Маркса, 12

Калі: да 28 кастрычніка

Колькі каштуе: 8 BYN — дарослыя, 6 BYN — студэнты; 4 BYN — школьнікі

У Нацыянальным гістарычным музеі Рэспублікі Беларусь пачала працу фотавыстава «Матуліны колеры», якая дэманструе народныя строі ўсіх этнаграфічных рэгіёнаў Беларусі. Выстава прымеркавана да Дня маці.

Першае і самае прыгожае, што мы бачым – матуліны вочы. Потым матулі адкрываюць нам цэлы свет, натхняюць на лепшае, імкнуцца атуліць нас цяплом і пяшчотай свайго сэрца, а таксама прыгажосцю рукатворнай. Эстэтыка і каларыстыка народнога строю перадае ўяўленні пра гэтую прыгажосць ад нашых матуль цягам стагоддзяў.

«Матуліны колеры» – выстава пра цуд, створаны рукамі жанчын, які адлюстроўвае вытанчаны і тактоўны густ. Ткацтва – складаны тэхнічны і бязмежны творчы працэс. Спалучэнні колераў, іх адценняў, арнаментаў нараджаюць непаўторныя рэчы, утылітарнасць якіх адыходзіць на другі план, адкрываючы мастацкую, эстэтычную, гістарычную каштоўнасць.

На выставе прадстаўлены трынаццаць выяў беларускіх строяў. Вылучаны шэраг колераў, якія пазначаны з дапамогай самых папулярных колеравых мадэляў: RGBiCMYK, каб было зручней імі карыстацца ў лічбавай прасторы.

На выставе выкарыстаны фотаздымкі калекцыі «Беларускае народнае адзенне» са збору Нацыянальнага гістарычнага музея Рэспублікі Беларусь.

Фатографы: Яўген Грабкін, Аляскандар Аляксееў, Алег Лукашэвіч.

Час працы: без выходных, 11:00-19:00


Выстава «Hand drawings. Архітэктура з Нью-Ёрка ў Мінску»

Дзе: Галерэя Шчамялёва, г. Мінск, Рэвалюцыйная, 10

Калі: да 14 лістапада

Колькі каштуе: 5 BYN — дарослыя, 3 BYN — студэнты; 2,5 BYN — школьнікі

13 кастрычніка ў Гарадской мастацкай галерэі твораў Л. Д. Шчамялёва адкрылася персанальная выстава амерыканскага архітэктара, дызайнера Ількера Каджахана «Hand drawings. Архітэктура з Нью-Ёрка ў Мінску».

На выставе прадстаўлена больш за 50 работ Ількера Каджахана ў галіне архітэктурнага канцэптуальнага дызайну, інтэр’еру і экстэр’ера, а таксама мастацкай акварэлі, якія вылучаюцца дбайнай прадуманасцю і дакладнасцю дэталяў. Ількер Каджахан не выкарыстоўвае камп’ютарныя тэхналогіі, усё малюе ад рукі, што робіць унікальным кожны яго праект.

Ількер Каджахан нарадзіўся і вырас у Турцыі. Скончыў факультэт прыгожых мастацтваў універсітэта Мармара ў Стамбуле па спецыяльнасці прамысловы дызайн. Свой прафесійны шлях пачаў у 1985 годзе з дызайну інтэр’еру метро Стамбула.

У 2001 годзе мастак пераязджае ў Амерыку, дзе на працягу многіх гадоў выконвае Фасадныя праекты і інтэр’еры жылых дамоў, збудаванняў рознага прызначэння для Вашынгтона і архітэктурны дызайн круізнага лайнера, праектаванне марскіх інтэр’ераў, дызайн хмарачосаў, вышынных жылых дамоў і гатэляў для Нью-Ёрка.

Дзякуючы мастацкаму таленту і высокаму прафесійнаму майстэрству, за плячыма аўтара шматгадовае супрацоўніцтва з вядомымі амерыканскімі кампаніямі Architects Collaborative, Inc; Davis Carter Scott, Ltd; Rocks Engineering Co, Inc; і інш. Ількер Каджахан не спыняе пакараць сваім майстэрствам і прафесіяналізмам розныя краіны.

У 2018 годзе мастак прыехаў у Беларусь дзяліцца сваімі сакрэтамі майстэрства з будучымі і ўжо практыкуючымі дызайнерамі і архітэктарамі.

Час працы: серада-панядзелак, 11:00—19:00


Выстава «Італьянская казка» 

Дзе: Нацыянальны цэнтр сучасных мастацтваў, г. Мінск, вул. Някрасава, 3

Калі: да 30 кастрычніка

Колькі каштуе: 6 BYN — поўны, 3 BYN — ільготны

2 верасня ў 18:00 у Нацыянальным цэнтры сучасных мастацтваў адбудзецца адкрыццё персанальнай выставы Роні Голдфінгер «Італьянская казка». Мастачка 15 гадоў працуе ў арыгінальнай і па-свойму ўнікальнай тэхніцы finger-painting (жывапіс пальцамі).

Варта адразу ж дэшыфраваць псеўданім, бо ён — дэвіз, канцэпцыя, галоўны вектар творчасці гэтага аўтара. «Роні» — сярэдзіна імя, «голд» — золата, «фингер» — палец. Мастачка імкнецца да залатой сярэдзіны, шукае яе навобмацак, шукае ў колеры, у фактуры, шукае і піша пальцамі.

Роні Голдфінгер (сапраўднае імя Вераніка Краснова) прыйшла ў мастацтва класічным шляхам: мастацкая школа ў дзяцінстве, навучанне фатаграфіі ў тэхналагічным каледжы, ВНУ з прафесіяй «для жыцця» (эканаміст) — бацькам, і, нарэшце, свабодны мастак, якім марыла стаць з нараджэння.

Рамантычны паток у творчасці Роні паўплываў на стварэнне новай калекцыі жывапісных работ «Італьянская казка». У аснове яе фантазій і сюжэтаў-радасныя і светлыя ўспаміны пра падарожжы ў Італію і эмоцыі, атрыманыя ад зносін з італьянскімі сябрамі. Роні захапляецца італьянскай культурай, музыкай і мастацтвам, а Італія стала для яе любімай, рамантычнай і казачнай краінай, пра якую яна заўсёды ўспамінае і куды хоча вяртацца.

Час працы: ср-нд, 12:00—20:00.


Міжнародная выстава «Сучасны Авангард»

Дзе: Высокае месца, Мінск, вул. Герцэна, 2а

Калі: да 31 кастрычніка

Колькі каштуе: 3 BYN — поўны, 2,5 BYN — студэнты, 2 BYN — школьнікі

Міжнародная выстава «Сучасны Авангард», тэматычна аформлена як — «Святло-Форма-Колер-Ррух». Выстава прадставіць працы беларускіх і расійскіх мастакоў.

На выставе будуць прадстаўлены розныя стылі і напрамкі ў авангардзе: Арт-тэктонік (Тэкто-Арт, Архітэкт-арт), імпрэсіянізм, сюррэалізм, наіўнае і прымітыўнае мастацтва, сімвалізм і іншыя. Прадстаўлена 40 работ, мастакі з 3 краін: Расіі, Беларусі, Арменіі.

Час працы: серада-панядзелак, 11:00—19:00


Літаратурна-мастацкая экспазіцыя «Фёдар Дастаеўскі. Жыццё і творчасць»

Дзе: Дзяржаўны музей гісторыі беларускай літаратуры, г. Мінск, вул. М. Багдановіча, 13

Калі: да 31 кастрычніка

18 мая Дзяржаўны музей гісторыі беларускай літаратуры адкрыў часовую літаратурна-мастацкую экспазіцыю «Фёдар Дастаеўскі. Жыццё і творчасць».

Выстава экспануецца ў межах сумеснага праекта з Літаратурна-мемарыяльным музеем Ф. М. Дастаеўскага (г. Санкт-Пецярбург, Расійская Федэрацыя) да 200-годдзя з дня нараджэння пісьменніка.

Вялікія пісьменнікі застаюцца вялікімі на стагоддзі, нягледзячы на тое, што іх творы напісаны шмат гадоў таму. Іх героі і творы працягваюць жыць, таму што не пакідаюць раўнадушнымі чытачоў новых пакаленняў.

Па-сапраўднаму вялікім і ўніверсальным на ўсе наступныя эпохі пасля свайго жыцця застаецца Фёдар Міхайлавіч Дастаеўскі (1821—1881). Веліч яго асобы і спадчыны вылучаецца ў першую чаргу тым, што ў сваёй творчасці ён узняў вечныя філасофскія праблемы быцця чалавека, духоўнасці, веры.

На тэрыторыі Беларусі ёсць вёска Дастоева – гэта вёска Іванаўскага раёна Брэсцкай вобласці. Месца адметнае тым, што раней тут размяшчалася сядзіба Дастаеўскіх, продкаў Фёдара Міхайлавіча Дастаеўскага па мужчынскай лініі. Менавіта ў гэтай вёсцы і бярэ пачатак род Дастаеўскіх. І нават само прозвішча Дастаеўскі паходзіць ад назвы гэтай вёскі. Сам вялікі пісьменнік у гэтай сядзібе і вёсцы ніколі не бываў. У гады яго жыцця сядзіба належала ўжо іншым уладальнікам. Дастаеўскія страцілі яе ўжо ў сярэдзіне ХVІІ стагоддзя. Некаторы час дадзеная сядзіба належала Ордам, сваякам вялікага беларускага культурнага дзеяча – Напалеона Орды. Сёння сядзіба цалкам страчаная. Тым не менш, у памяць пра тое, што менавіта з беларускай вёскі Дастоева паходзіць род Дастаеўскіх, тут усталяваны помнік вялікаму рускаму пісьменніку – Фёдару Міхайлавічу Дастаеўскаму.

На экспазіцыі прадстаўлены: банерная выстава з Літаратурна-мемарыяльнага музея Ф. М. Дастаеўскага (г. Санкт-Пецярбург, Расійская Федэрацыя) пра жыццё і творчасць Ф. М. Дастаеўскага, пераклады твораў пісьменніка на беларускую мову, крытычныя і аналітычныя працы Ф. Дабранравава, А. Доліна і інш. аўтараў па творчасці Ф. М. Дастаеўскага, выданне твораў Фёдара Дастаеўскага канца ХІХ ст. з фондаў Цэнтральнай навуковай бібліятэкі імя Я. Коласа НАН Беларусі.


Выстава «ЛiтарАльна»

Дзе: Галерэя DK, Мінск, вул. Герцэна, 2а

Калі: да 4 лістапада

Колькі каштуе: 7 BYN — поўны, 5 BYN — ільготны

8 кастрычніка ў Галерэі сучаснага і класічнага мастацтва «Галерэя ДК» адкрылася выстава «ЛітарАльна» знакамітага беларускага мастака Алеся Фалея.

Працы аўтара дзівяць сваёй экстравагантнасцю і самабытнасцю, адвагай і экспрэсіяй, пяшчотай і агрэсіяй, душэўнасцю і прагматычнасцю.

Па адносінах да Алеся цяжка ўжыць дзеяслоў «піша» — ён хутчэй нагадвае чараўніка-творцу. У той момант ён спасцігае сваю сутнасць, рука сама рухаецца па палатне, наносяць фарбу. У няўрымслівы ўсхваляваны жывы рытм мазкоў ён уплятае «літары», назва работы, але часцей за ўсё свой творчы псеўданім Мірон.

Час працы: чацвер-субота, 12:00—20:00; нядзеля, 12:00—18:00.


Літаратурна-дакументальная экспазіцыя «Сямейная старонка: браты Гілевічы»

Дзе: «Дзяржаўны музей гісторыі беларускай літаратуры», г. Мінск, вул. М. Багдановіча, 13

Калі: да 5 лістапада

У Дзяржаўным музеі гісторыі беларускай літаратуры адбылося адкрыццё літаратурна-дакументальнай экспазіцыі «Сямейная старонка: браты Гілевічы», прымеркаванай да 90-годдзя з дня нараджэння народнага паэта Беларусі Ніла Гілевіча і да 85-годдзя беларускага празаіка Міколы Гіля.

Экспазіцыя прадставіць матэрыялы з фондаў музея: кнігі, рукапісы братоў, іх асабістыя рэчы і фотаздымкі, ілюстрацыі да твораў Гілевічаў і шмат іншага.

Ніл Гілевіч (1931–2016) — беларускі паэт, перакладчык, празаік, драматург, літаратуразнавец, фалькларыст і грамадскі дзеяч. У 1991 годзе атрымаў ганаровае званне народны паэт Беларусі.

Мікола Гіль (1936) — беларускі пісьменнік, журналіст, перакладчык. Працаваў у часопісах «Родная прырода», «Маладосць», «Літаратура і мастацтва» і «Мастацтва», у двух апошніх займаў пасаду галоўнага рэдактара.

Літаратурна-дакументальная экспазіцыя «Сямейная старонка: браты Гілевічы» прапануецца шырокай аўдыторыі наведвальнікаў і будзе дзейнічаць да 5 лістапада 2021 года.

Куратар выставы — Вольга Барысаўна Гулева. Тэл. +375 17 395 44 47.


«Фестываль Робатаў»

 

Дзе: БЦ «Акіян», г. Мінск, пр-т Дзяржынскага, 3Б

Калі: да 14 лістапада

Колькі каштуе: ад 21 BYN

У Мінску 10 верасня адкрыецца музей новага пакалення «Фестываль робатаў». У музеі можна пазнаёміцца з 85 робатамі з усяго свету. Гэта апошнія мадэлі робатаў з выстаў у Лас-Вегасе, Пекіне, Берліне, Мілане і Токіа.

Наведвальнікі таксама ўбачаць чатыры тэхнапрадстаўленні, якія праходзяць кожныя 30 хвілін, і пратэстуюць найноўшыя тэхналогіі віртуальнай рэальнасці. Многія робаты паказваюцца ў Беларусі ўпершыню.

Самыя прыкметныя экспанаты «Фестывалю Робатаў» вядомыя па папулярных роліках на YouTube. Захапіцеся роба-сабакам са знакамітых ролікаў на YouTube, ён і сапраўды ўстае на заднія лапкі і робіць пераварот.

Наведвальнікі фестывалю пазнаёмяцца з робатамі, якія гатовыя выконваць усю працу па доме: вымыюць да бляску вокны і люстэркі, падкажуць рэцэпт смачнага пірага і нават пагуляюць з дзецьмі. Робатаў вельмі шмат. На знаёмства з новым музеем варта планаваць не менш за дзве гадзіны.

Госці «Фестывалю» здзівяцца робаакрабатыцы і танцавальным трукам у першым у свеце цырку робатаў: неадушаўлёныя істоты ўстаюць на галаву і дэманструюць цуды эквілібрыстыкі. Стануць сведкамі ўдару маланкі ў чалавека. Наведаюць ўяўленне лятучых пікселяў. У рамках фестывалю таксама можна будзе зрабіць фатаграфіі ў 3D-фармаце з тэхналогіяй, якая можа «спыніць» час і захапіць трохмерны «жывы» малюнак, або стаць галоўным героем міні-фільма па галівудскім сюжэце. У якасці сувеніра фота і відэа адправіцца наведвальнікам па электроннай пошце.

«Фестываль Робатаў» ужо здзівіў жыхароў Мілана, Прагі, Таліна, Афін, Санкт-Пецярбурга і іншых сусветных сталіц. Цяпер чарга Мінска. Музей працуе з захаваннем усіх неабходных нормаў і патрабаванняў абароны наведвальнікаў ад каранавирусной інфекцыі.

Час працы: кожны дзень, 10:00—21:00.


Выстава «Мода. Музыка. Маладосць»

Дзе: Мастацкая галерэя Міхаіла Савіцкага, г. Мінск, пл. Свабоды, 15

Калі: да 14 лістапада

Колькі каштуе: 5 BYN — дарослыя, 4 BYN — студэнты, пенсіянеры; 2,5 BYN — школьнікі

У межах выстаўкі запланаваны сустрэчы з асобамі, якія могуць распавесці больш пра прызабытую гісторыю нефармальнага Мінска. На адну з такіх сустрэч завітаў член Беларускага саюза дызайнераў, рэстаўратар, калекцыянер, куратар многіх выставачных праектаў Ігар Сурмачэўскі. Дарэчы, на выстаўцы можна ўбачыць частку яго ўласнай калекцыі грампласцінак і магнітных стужак, якія ён пачаў збіраць у 1970-х гадах. У той час «пласты», менавіта так моладзь называла пласцінкі з запісамі замежных гуртоў, маглі пацягнуць на 40 рублёў і больш за штуку. Тавар звычайна знаходзілі ў «насельніцтва» з «ін’яза» і БПІ. У гэтыя навучальныя ўстановы прыязджалі студэнты-кубінцы, сірыйцы, іншыя замежнікі, якія часта прывозілі з сабой пашарпаныя пласцінкі. Навінкі ж адшукаць было яшчэ цяжэй і за больш высокія сумы. Афіцыйна валюта лічылася па невялікім курсе, але на чорным рынку долар каштаваў па 5 рублёў.

Наогул у Мінску было багата нефармальных тусовак. І гэта ў гады застою, калі па радыё немагчыма было пачуць «Бітлз», а ў магазіне «Электратэхніка» пласцінкі з запісамі гурта прадаваліся з надпісам «Вакальна-інструментальны ансамбль», а часам і прыпіскай «англійская народная песня». Заморскія хіты на ўсю моц гралі на вяселлях. Маладыя людзі вялі альбомы, якія аздаблялі фатаграфіямі любімых выканаўцаў, а словы замежных песень запісвалі рускімі літарамі, напрыклад «Кант бай мі лав», часта не ведаючы іх перакладу.

Узнікала шмат музычных гуртоў, асобныя з іх стваралі ўласныя кампазіцыі. Прычым у той час эксперыменты са знешнасцю, музычнай творчасцю рабіліся пераважна не для «хайпу». Моладзь атрымлівала задавальненне проста ад пошукаў нечага новага, нестандартнага.

«Мы пісалі музыку не для таго, каб пасля з ёй выступаць. Мы хацелі чыстага мастацтва. Нам патрэбныя былі свае музыка, словы», — заўважае Ігар Сурмачэўскі.

Вырастала пакаленне, якое шукала нестандартныя падыходы да ўсяго, што яго акружае: моды, музыкі, мастацтва, нават камерцыйных адносін. Сёння нікога ўжо не здзівіць такімі пошукамі і стаўленнем, але хто ведае, якое было б наша сучаснае жыццё, калі б не было таго досведу папярэднікаў.

Сустрэцца з незвычайным Мінскам на выстаўцы «Мода. Музыка. Маладосць» можна ў галерэі Савіцкага да 14 лістапада, а ў якасці бонусу вам прапануюць яшчэ і прайсці займальны квэст.

Алена ДЗЯДЗЮЛЯ


Выстаўка «Мой Мінск – маё натхненне»

Дзе: Мастацкая галерэя Міхаіла Савіцкага, г. Мінск, пл. Свабоды, 15

Калі: да 14 лістапада

Колькі каштуе: 5 BYN — дарослыя, 4 BYN — студэнты, пенсіянеры; 2,5 BYN — школьнікі.

У Мастацкай галерэі Міхаіла Савіцкага працуе выстаўка «Мой Мінск – маё натхненне», прысвечаная Дню горада–2021. Праект арганізаваны сумесна з Беларускім саюзам мастакоў.

На выстаўцы прадстаўлены жывапісныя, графічныя і скульптурныя творы з фондаў Музея гісторыі горада Мінска і Беларускага саюза мастакоў. Многія з іх доўгі час не экспанаваліся і стануць сапраўдным адкрыццём для аматараў гарадскога пейзажу.

Храналагічны дыяпазон прадстаўленых работ ахоплівае сярэдзіну ХХ – пачатак ХХІ стст. Сярод аўтараў выстаўкі – прызнаныя майстры мінскіх краявідаў: жывапісцы Барыс Аракчэеў, Віктар Варламаў, Віктар Вярсоцкі, Абрам Кроль, Васіль Сумараў, і іншыя.

Мінск прадстае ў розных іпастасях, розных настроях, розных порах году, розных гістарычных перыядах. У экспазіцыі можна вылучыць некалькі галоўных накірункаў у адлюстраванні вобраза горада. Сярод іх вядучае месца належыць гарадскому пейзажу, які сёння набыў характар гістарычнага. Вуліцы горада 1950–1960-х гг. незваротна змянілі сваё аблічча, асабліва яскрава гэта можна прасачыць у работах В. Варламава, А. Кроля, В. Мудрогіна, З. Шкляра, А. Пятрухны, В. Кубарава. Старыя кварталы Нямігі, Траецкага прадмесця, драўляная забудова ў творах мастакоў захоўваюць атмасферу старога Мінска.

Кантрастна выглядаюць работы 1970–1980-х гг., дзе горад прадстае ў вобразе савецкай сталіцы з шырокімі вуліцамі, неакласічнай архітэктурай, новабудоўлямі. У работах В. Сумарава ўвага пераносіцца з гістарычнага цэнтра на новыя мікрараёны – Трактаразаводскі пасёлак і Лошыцу. Тэма гарадскіх святаў працягвае традыцыі сацрэалізма ў творах А. Кокцева.

Тэма ўшанавання памяці ахвяр вайны традыцыйна паказана праз знакавыя помнікі Мінска, дзе найбольш улюбёным аб’ектам для мастакоў выступае плошча Перамогі. Цікава параўнаць як па-рознаму выглядае абеліск у творах 1950-х і 1980-х гг.

Прадстаўлены і творы нашых сучаснікаў В. Зянько, Г. Отчыка, У. Слабодчыкава, М. Пятруля, Р. Сітніцы, В. Пяшкуна, А. Кузняцова. Мастакі XXI ст. не толькі надаюць увагу гістарычнаму краявіду, але і адлюстроўваюць сучасны воблік сталіцы.


Літаратурна-мастацкая экспазіцыя «Гора ад розуму» на тэатральнай сцэне»

Дзе: «Дзяржаўны музей гісторыі беларускай літаратуры» , г. Мінск, вул. М. Багдановіча, 13

Калі: да 30 лістапада

Колькі каштуе: па квітку ў музей

31 жніўня 2021 года ў 17.00 у Дзяржаўным музеі гісторыі беларускай літаратуры адбудзецца ўрачыстае адкрыццё часовай літаратурна-мастацкай экспазіцыі «Гора ад розуму» на тэатральнай сцэне».

Гэта сумесны праект Дзяржаўнага гісторыка-культурнага і прыроднага музея-запаведніка А. С. Грыбаедава «Хмеліта» і Дзяржаўнага музея гісторыі беларускай літаратуры. Сярод удзельнікаў праекта таксама выступаюць Дзяржаўны музей гісторыі тэатральнай і музычнай культуры, Прэзідэнцкая бібліятэка Рэспублікі Беларусь, Беларускі дзяржаўны акадэмічны музычны тэатр, Нацыянальны акадэмічны драматычны тэатр імя М. Горкага.

На экспазіцыі можна ўбачыць копіі рэдкіх фатаграфій: сцэны са знакамітай камедыі ў пастаноўках 1836—1935 гг. на расійскай сцэне, прадстаўленыя запаведнікам «Хмеліта».

Наведвальнікі змогуць перагарнуць і старонку з гісторыі тэатральных пастановак «Гора ад розуму» на беларускай сцэне: цудоўныя эскізы дэкарацый і касцюмаў у выкананні вядомых тэатральных мастакоў Аскара Марыкса і Івана Ушакова; фатаграфіі са спектакляў музычнага і драматычнага тэатраў.

І, безумоўна, аматары творчасці выдатнага класіка рускай літаратуры А. С. Грыбаедава змогуць пазнаёміцца з самымі рознымі выданнямі знакамітай камедыі ХІХ-ХХ стст.

У адкрыцці экспазіцыі прымуць удзел прадстаўнікі ўдзельнікаў праекта, першы сакратар-кіраўнік групы культура Пасольства Расійскай Федэрацыі.

Для аматараў творчасці А. С. Грыбаедава прагучаць урыўкі з п’есы на рускай і беларускай мовах.


Выстава «Тулуз-Латрэк. Жарсці ў Мулен Руж»

Дзе: Мастацкая галерэя Міхаіла Савіцкага, пл. Свабоды, 15

Калі: да 5 снежня

Колькі каштуе: 12 BYN — поўны, 10 BYN — студэнты, 8 BYN — школьнікі, пенсіянеры

Упершыню ў Мінску Музей гісторыі горада Мінска і LIBRA прадстаўляюць новы выставачны праект твораў знакамітага французскага мастака Анры дэ Тулуз-Лотрэка «Жарсці ў Мулен Руж».

На выставе «Тулуз-Латрэк. Жарсці ў Мулен Руж» у прасторы мастацкай галерэі Міхаіла Савіцкага будуць прадстаўлены больш за 50 літаграфій знакамітага мастака з прыватных еўрапейскіх калекцый. Афішы легендарных парыжскіх устаноў, эпізоды з «цыркавой» серыі, партрэты танцорак і артыстак Кабарэ, замалёўкі з жыцця куртызанак дазволяць акунуцца ў атмасферу раскошнай і ціхамірнай пары, названай «La Belle Époque».

На выставе таксама будуць прадстаўлены работы вядомых і пачынаючых беларускіх аўтараў, якія дапоўняць асноўную экспазіцыю.

Экспазіцыя суправаджаецца інфармацыйнымі стэндамі, якія дапамогуць вам лепш разабрацца ў працах Тулуз-Лотрека. Таксама на выставе будуць дэманстравацца дакументальныя фільмы, якія бліжэй пазнаёмяць з драматычным лёсам і неардынарнай творчасцю мастака. Да таго ж кожны жадаючы зможа паспрабаваць разгадаць тэматычны квэст па выставе.

Час працы: серада-нядзеля, 12.00 — 20.00 (каса да 19.30)


«Беларусь і беларусы. Гід па гісторыі культуры»

Дзе: Нацыянальны гістарычны музей, г. Мінск, вул. К. Маркса, 12

Калі: да 31 снежня

Беларусь — суверэнная краіна з тысячагадовым мінулым, са слаўнымі і драматычнымі старонкамі. Яна беражліва захоўвае нацыянальныя традыцыі, натхняецца лепшымі здабыткамі сусветнай цывілізацыі і пераасэнсоўвае іх.

Ці ведаеце вы, калі першыя людзі з’явіліся на нашых землях? Калі на Беларусь прыйшла пісьменнасць і якім алфавітам запісвалася? А тое, што нашая зямля — краіна замкаў і незлічоных скарбаў? Што апраналі нашыя продкі, з чаго складваецца нацыянальная кухня і як гучаць «галасы» Беларусі?..

Выставачны праект «Беларусь і беларусы. Гід па гісторыі і культуры» распавядае пра асноўныя этапы гістарычнага развіцця Беларусі, дае кароткую характарыстыку культурным здабыткам, прадстаўляе беларускую нацыю як неад’емную частку сусветнай супольнасці, дапамагае зразумець, што такое Беларусь і хто такія беларусы.

Праект прапануе выправіцца ў захапляльнае падарожжа, згадаць важныя даты, натхніцца нашай спадчынай, а праз інтэрактыўныя элементы — літаральна дакрануцца да гісторыі.

Выстава складаецца з дзвюх частак — «Гісторыя» і «Культура». Першая паказвае лёсавызначальныя падзеі, асноўныя працэсы, этапы гістарычнага развіцця Беларусі (ад старажытных часоў да сучаснасці); наступная адлюстроўвае асобныя тэмы, прысвечаныя адметнасцям самабытнай беларускай культуры.

Праект «Беларусь і беларусы. Гід па гісторыі і культуры» рэалізуецца ў адпаведнасці з грантам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь у культуры на 2021 г.

Партнёры праекта: Інстытут гісторыі Нацыянальнай акадэміі навук Беларусі, Нацыянальны архіў Рэспублікі Беларусь, Нацыянальны гістарычны архіў Беларусі, Беларускае тэлеграфнае агенцтва, Дэпартамент па ліквідацыі вынікаў катастрофы на Чарнобыльскай АЭС, Нацыянальны мастацкі музей Рэспублікі Беларусь, Музей пажарнай і аварыйна-выратавальнай справы, Музей прыроды і экалогіі, Музей гісторыі тэатральнай і музычнай культуры, фатографы Ганна Кіпель, Анатоль Андрэеў.


Скарбонка памяці

Дзе: Тэрыторыя Лошыцкага паркава-сядзібнага комплексу, праезд Чыжэўскіх, 8–2

Калі: да 31 снежня

Колькі каштуе: 3 BYN — для дарослых, 2,5 BYN — для студэнтаў, 1,5 BYN — для школьнікаў

У музеі «Лошыцкая сядзіба» пачынае працу выставачны праект «Скарбонка памяці: выстава народнага і дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва», арганізаваны сумесна з Беларускім саюзам майстроў народнай творчасці.

Традыцыйная народная творчасць − адзін з найбольш дзейсных спосабаў самавыяўлення народа, магчымасць заявіць пра сябе ўсяму свету. Беларусы да сённяшніх дзён захавалі многія віды і формы народнай традыцыйнай творчасці: разьбярства, ганчарства, кавальства, ткацтва, роспіс, пляценне з прыродных матэрыялаў.

На выставе прадстаўлена больш за 500 прадметаў сучаснага народнага дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва і мастацкіх рамёстваў. Артэфакты сабраны вядомым беларускім этнографам Яўгенам Міхайлавічам Сахутай у экспедыцыях, праведзеных па ўсёй Беларусі. У 2019 годзе частка калекцыі была перададзена ў фонды Музея гісторыі горада Мінска.

Многія даўбана-разьбяныя, ганчарныя, плеценыя, каваныя вырабы, якія экспануюцца на выставе, уражваюць першабытнай суровасцю, прастатой і магутнасцю формаў. У дэкоры драўлянага і керамічнага посуду, вышываных і тканых вырабах пераважаюць старажытныя геаметрычныя матывы, якія маюць даўняе сімвалічнае паходжанне. Да старажытных таксама адносяцца зааморфныя матывы драўлянай і глінянай пластыкі, цацак-свістулек.

Сярод найбольш каштоўных і цікавых прадметаў − саламяныя коні, чаплі і буслы, разнастайнае керамічнае начынне, калекцыя тэкстыльных і фарфоравых лялек, выцінанка.

Экспанаты, сабраныя на выставе, створаны майстрамі не аднаго пакалення з усіх этнаграфічных рэгіёнаў Беларусі і з’яўляюцца адлюстраваннем шляху жыцця. За кожным прадметам, за кожным вырабам – ці жыццёвая сітуацыя, ці шчаслівая сустрэча, ці роздум у адзіноцтве. Магчыма, і ў наведвальніка яны закрануць запаветныя струны душы, адгукнуцца радасцю, разварушаць пачуцці і ўспаміны з дзяцінства.


Мастацка-дакументальная выстава «Пад знакам Страціма»

Дзе: Літаратурны музей Максіма Багдановіча, г. Мінск, вул. М. Багдановіча, д. 7а

Калі: да 30 сакавіка 

Для Літаратурнага музея Максіма Багдановіча 2021 год насычаны на юбілейныя даты: 130-годдзе з дня нараджэнне паэта, 105-годдзе вяртання Максіма Багдановіча на радзіму, а таксама 105-годдзе напісання твора «Страцім-лебедзь».

Аднаму з апошніх твораў Максіма Багдановіча «Страцім-лебедзь» літаратуразнаўцы не могуць вызначыць форму: паэма, балада, верш. А самога аўтара называюць Страцімам-лебедзем беларускай літаратуры.

У вершы раскрываецца біблейская тэма сусветнага патопу: міфічная птушка Страцім-лебедзь загінула з-за свайго ганарлівага нораву, і ад яе не засталося нашчадкаў. Прамых нашчадкаў ад шлюбу Адама і Марыі Багдановічаў не засталося. Велізарны патэнцыял быў закладзены прыродай у слаўны род Багдановічаў. Шмат у чым ён быў рэалізаваны ў асобе нашага выдатнага паэта. Максім Багдановіч у справе нараджэння беларускай паэзіі мае статус гераічнага Страцім-лебедзя, ад твораў якога пачаў адлічвацца час класічнай літаратуры Беларусі.

На выставе «Пад знакам Страціма» можна ўбачыць упершыню ў Літаратурным музеі Максіма Багдановіча мемарыяльныя рэчы сям’і Багдановічаў. Тыя прадметы, якія захоўваліся ў іншых установах Беларусі.

Шкатулка маці Максіма з Гродзенскага дзяржаўнага гісторыка-археалагічнага музея, мемарыяльныя рэчы бацькі паэта з Нацыянальнага гістарычнага музея РБ, сямейны фотальбом з Беларускага дзяржаўнага архіва літаратуры і мастацтва. А дамінантай выставы з’яўляецца асабістая рэч Максіма Багдановіча — ножык для разразання паперы (з фонду НГМРБ).

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Феномен Максіма Багдановіча

Феномен Максіма Багдановіча

«Я ж кажу вам: добра быць коласам; але шчаслівы той, каму дадзена быць васільком. Бо нашто каласы, калі няма васількоў?»

Палітыка

Бяспраўе і несправядлівасць. Куды ўлады вядуць палякаў?

Бяспраўе і несправядлівасць. Куды ўлады вядуць палякаў?

Старшыня кіруючай кансерватыўнай партыі Польшчы «Права і справядлівасць» (ПіС) Яраслаў Качыньскі выказаўся наконт палітыкі Германіі.

Грамадства

Правільнае харчаванне дадому: даніна модзе або клопат аб здароўі?

Правільнае харчаванне дадому: даніна модзе або клопат аб здароўі?

Калі сфера дастаўкі гатовага харчавання перажыла бурны рост з пачаткам пандэміі, калі з офісаў вельмі многія перамясціліся ў кватэры, а пах

Палітыка

У адказе за гістарычную памяць

У адказе за гістарычную памяць

«Мы толькі цяпер пачынаем усведамляць і падыходзіць да ацэнкі рэальных маштабаў гібелі нашых людзей ад рук фашыстаў і іх памагатых у гады вайны».