Вы тут

«Першы свой магнітафон сабраў у 9 класе, калі нас электрыфікавалі»


У Інстытуце інфармацыйных тэхналогій БДУІР працуе музейная экспазіцыя «Радыёнастальгія», дзе прадстаўлена бытавая апаратура розных часоў. Гэта не камерцыйны, а вучэбна-азнаямленчы праект, які дэманструе этапы развіцця радыёэлектронікі. Пра яго экспазіцыю ўсім ахвотным расказвае інжынер-электронік Пётр Карповіч, які і сабраў там усе экспанаты. «Сапраўдныя музеі ствараюць фанаты, а не тыя, хто павінен гэтым займацца па абавязку сваёй службы», — лічыць энтузіяст. Калекцыянаваць старую апаратуру ён пачаў у 2005 годзе, але радыётэхнікай захапіўся яшчэ ў 1960-я.


Інжынер і экскурсавод

«Вам на якой мове расказваць? — пытаецца суразмоўнік і тут жа сам дае адказ на сваё пытанне: — Давайце на беларускай, мне так лягчэй». Па іроніі лёсу ў нашага героя была адна 4 у атэстаце... па беларускай мове. Сваё жыццё ён звязаў з дакладнымі навукамі.

«Унукі смяюцца: што такое пірожнае, я даведаўся толькі ў 8 класе. А першы свой магнітафон сабраў у 9-м з таго, што было дома, калі нас электрыфікавалі. Галоўнае, ён голас запісваў, можна было паслухаць», — успамінае Пётр Пятровіч.

Такім чынам, па жыцці вырашыў быць інжынерам. З чацвёртай спробы (!) паступіў у БДУІР (тады МРТІ) на вячэрняе аддзяленне. Трапіць туды ў той час, у прынцыпе як і цяпер, было вельмі складана. Вячэрнікі вучыліся 6 гадоў. Пётр Карповіч ужо меў практычны вопыт, дзякуючы чаму было лягчэй засвойваць матэрыял. Пасля працаваў на заводзе рэгуліроўшчыкам, потым інжынерам-канструктарам. Пасля «ўсіх развалаў» з 1991 года прыйшлося пабыць майстрам па рамонце бытавой тэхнікі. «Не вытрымлівалі нервы, калі там працаваў, — з неахвотай успамінае тыя часы Пётр Пятровіч. — Апошнія 5 гадоў я працаваў адзін, не было прыёмшчыцы. Людзі прыходзілі злыя. Само сабой, усё зло вылівалі на тых, хто іх абслугоўваў». У 2005 годзе ён уладкаваўся інжынерам і педагогам у мінскі Палац дзяцей і моладзі. У БДУІР Пётр Карповіч працуе па сумяшчальніцтве — сюды ж перамясцілася і сабраная ім музейная экспазіцыя. «У ёй было больш за 300 экспанатаў рознага ўзроўню. Поўнафарматная выстаўка не проста бытавой тэхнікі, а ўсяго, што звязана з радыёэлектронікай, — успамінае інжынер. — Дзякуй дырэктару Інстытута інфармацыйных тэхналогій БДУІР Валерыю Назаранку, ён дапамог: выдзелілі грошы, знайшлі бакоўку. Захавалі экспанаты, якія ў адзіным экзэмпляры засталіся».

Многае з апаратуры знайшоў на сметніку

Зараз экспазіцыя знаходзіцца там, дзе, здаецца, ёй і месца. Дзякуючы калекцыі наведвальнікі могуць у поўнай меры ацаніць этапы і сучасны ўзровень тэхнічнага прагрэсу. А для студэнтаў экспанаты музея — гэта ўвогуле нешта неверагоднае.

У новым корпусе БДУІР на Казлова, 28 для музея выдзелілі асобнае вялікае памяшканне. Але пакуль што там не завершаны рамонт, і экспазіцыя туліцца ў невялікім пакоі на першым паверсе навучальнага будынка. Затое ва ўсіх навідавоку.

Рарытэты ў музей спадар Карповіч пачаў збіраць у 2005 годзе: да сваіх запасаў дадаліся тыя, што прыносілі суседзі па гаражы. Ездзіў збіраў старыя тэлевізары, радыёмагнітафоны, дэталі да іх па ўсім горадзе. Многае з апаратуры знаходзілася на сметніку. «Самае засмучэнне было, калі сусед па гаражы першы мінскі прыёмнічак «Піянер» выкінуў на сметнік. Я ў шоку быў! Бацька яго быў партыйным работнікам. Ён яму па талончыку дастаўся. Гэта экспанат бясцэнны быў», — успамінае інжынер.

Калекцыя музея ўключае ў сябе некалькі тэматычных раздзелаў, самы вялікі з якіх — бытавая апаратура розных эпох. Тут ёсць радыёпрыёмная апаратура, музычныя цэнтры і радыёкомплексы, радыёапаратура прайгравання і запісу гуку, тэлевізійная апаратура, хатняе кіно (тое, што было да відэамагнітафонаў) і іншае.

Хто раней меў «Спідолу», цяпер бы катаўся на Bеntlеу

У спадара Карповіча захапленне радыёэлектронікай было на ўзроўні фанатызму: як з'явілася летам 1962 года, так і не праходзіць па сённяшні дзень. Майстар наракае, што ў пераважнай колькасці людзей цікавасць да экспанатаў чыста знешняя: вабяць «прыгожанькія карпусы», а для яго самога першаснае — унутраная «начынка». У планах інжынера зрабіць самыя важныя апараты музея БДУІР з празрыстымі карпусамі, каб было відаць, як яно ўнутры працуе. У запасах экспазіцыі ёсць наборы для радыёканструявання: калі было мала апаратуры, тыя, хто ўмеў, збіралі яе самі.

Сёння ў майстра сабрана каля сотні тэлевізараў розных памераў і розных гадоў. Самым рарытэтным экспанатам з'яўляецца прыёмнік 1946 года, пасля іх па часе ішлі радыёлы. У пачатку 60-х гадоў увайшлі ў моду радыёкамбайны — некалькі апаратаў у адным корпусе. Прадстаўлена «Беларусь 110» — гэта апошняя мадэль з радыёкамбайнаў (тры апараты ў адным корпусе: тэлевізар, шматдыяпазонны прыёмнік і прайгравальнік грампласцінак). Пасля ў 70-я гады перайшлі да радыёкомплексаў — радыёкамбайн падзялілі на асобныя блокі. Да таго ж ёсць электрафоны.

«Хто раней меў «Спідолу», цяпер бы катаўся на Bеntlеу, каб быў больш зразумелы ўзровень, — жартуе інжынер. — Такія апараты маглі мець людзі, якія займалі высокія кіраўнічыя пасады».

Некаторыя экспанаты музея з сімволікай Алімпіяды-1980 па футболе. Напярэдадні гульняў усім заводам далі заданне выпусціць па сваім профілі апаратуру з эмблемай, кажа суразмоўнік. Цікава, што дызайн тэхнікі, гэтак жа як і адзення, паўтараецца: была мода на вуглаватыя карпусы, потым сталі рабіць больш круглыя формы, кажа Пётр Пятровіч. Варта адзначыць, што ў музеі шмат беларускай апаратуры, якую выраблялі не толькі ў Мінску, але і ў Гродне, Брэсце, а таксама экспанаты з іншых рэспублік былога Савецкага Саюза.

Наталля ПАЎЛЮКЕВІЧ

Загаловак у газеце: Радыёнастальгія

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.