Вы тут

У пракаце паказваецца новы фільм 89-гадовага Клінта Іствуда


«У маёй краіне калі некага абвінавачваюць, гэта значыць, што ён невінаваты», — кажа персанаж Надзя, маючы на ўвазе, напэўна, адну з усходнееўрапейскіх дзяржаў, але апелюючы да выпадку ў ЗША. У кінатэатрах ідзе чарговы амерыканскі «лікбез» — заснаваны на рэальных падзеях фільм «Справа Рычарда Джуэла», што расказвае, якія бязглуздыя і крыважэрныя ў адносінах да асобнага безабароннага чалавека могуць быць афіцыйная сістэма і СМІ. Амаль дзевяностагадовы Клінт Іствуд, вядомы як сваімі акцёрскімі ролямі ў спагеці-вэстэрнах, так і рэжысёрскімі работамі, гэтым разам прадстаўляе олдскульна складную карціну пра супрацьстаянне маленькага і справядлівага маштабнай «аблаве».


Супрацоўніца кінатэатра, з якой я перакінулася парай слоў перад праглядам, анансавала, што фільм цяжкі: так магло здарыцца і ў нас. Сама па сабе гісторыя, але не фільм, сапраўды няпростая: па сюжэце старанны і прастадушны малады чалавек Рышард Джуэл марыць служыць закону, але ўсё не атрымлівае жаданы значок, таму пакуль працуе ахоўнікам на Алімпійскіх гульнях, што праходзілі ў Атланце ў 1996 годзе. Падчас дзяжурства на адным з канцэртаў ён заўважае падазроны заплечнік і заклікае недаверлівых калег дзейнічаць па інструкцыі, таму калі раздаецца выбух і ў натоўп ляцяць цвікі, пацярпелых аказваецца менш, чым магло быць.

Джуэл як герой трапляе ва ўсе СМІ, але хутка, паводле версіі з ФБР, становіцца галоўным падазраваным і замест праслаўлення з боку медыя атрымлівае сапраўднае цкаванне. Разбірацца з абвінавачваннем, пакуль газетныя артыкулы перамываюць учарашняму герою костачкі, даводзіцца яго адзінаму ледзь знаёмаму адвакату.

З пункту гледжання адносін грамадзянін—сістэма выпадак беспрэцэдэнтны — ён варты таго, каб быць расказаным вядомым рэжысёрам у прызначаным для шырокага пракату фільме. Але мне ў гэтым кантэксце больш цікава задацца пытаннем, як часта такога кшталту вартыя сюжэты з жыцця натхняюць кінааўтараў на бездапаможныя стужкі — старыя як свет жыццесцвярджальныя, з пафаснымі ўкрапінамі карціны, зробленыя па ўсіх стандартах Галівуда.

Іствуду, канешне, прывычныя лякалы добра вядомыя, і гарэзнічаць ён не стаў, таму «Справа Рычарда Джуэла» атрымалася паслядоўна і акуратна расказанай гісторыяй з дакладна раздзеленымі станоўчымі і адмоўнымі героямі, прычынна-выніковымі сувязямі і мараллю. Гэты фільм настолькі роўны і безаблічны, што нават сумна.

Прафесійная драматургія і майстэрства Іствуда ў рамесным значэнні слова са стужкі проста-такі вытыркаюцца. Мы бачым, як супрацоўніцу рэдакцыі Кэці Скрагз (у выкананні Алівіі Уайльд), якая першая напісала пра Джуэла ў якасці падазраванага, адразу выпісваюць як дзёрзкую і слізкую асобу: гэты персанаж не можа мець адценняў, калі мусіць увасобіць беспрынцыпную журналістыку. Працягваючы раздзяляць свет на белы і чорны, аўтары дэманструюць, на якой бязглуздай і рэдзенькай глебе ў сценах бюро расследаванняў узнікла падазрэнне на Джуэла (у той жа час гэта адна з нямногіх вартых увагі частак, бо прынамсі мяркуе пад сабой іронію).

Тыя, што на другім баку барыкад, вызначаюцца высакароднасцю (адвакат Уотсан Браянт у выкананні Сэма Рокуэла), дабрадушнасцю і наіўнасцю (уласна сам Рычард Джуэл, якога сыграў Пол Уотэр Хаўзер). Супрацьстаянне апошніх буйным інстытуцыям правакуе пафас, які выяўляецца ў фразачках кшталту «ты гатовы надраць ім зад?», хоць барацьба, пра якую гучна і неаднаразова выказваецца адвакат, абмяжоўваецца прэс-канферэнцыяй і ўрэшце тым фактам, што ФБР насамрэч не валодае ніякімі доказамі датычнасці Джуэла да тэракта.

Напрыклад, кантэйнеры, якія выкарыстоўвае маці Рычарда ў сваім першым эпізодзе, абавязкова сыграюць зноў і зноў і ў гэтых дэталях сцэнарый настолькі прадуманы, недзе «падмаляваны», недзе падроблены пад патрэбы драмы, што становіцца штучны, а галоўным чынам з-за гэтай характарыстыкі «Справа Рычарда Джуэла» будзе «няцяжкім» і ўвогуле бяспечным для ўспрымальных да несправядлівасці людзей фільмам.

Ва ўсіх патэрнах і трафарэтах сюжэта стварылася спрыяльнае асяроддзе для маралізатарства Іствуда. Тут і сексуальная сувязь Кэці Скрагз з супрацоўнікам ФБР, які вядзе расследаванне, падаецца як знак нечага гнілога, і канцоўка, у якой журналістка са слязьмі на твары ўсведамляе сваю неправату, нясе хрысціянскі пасыл, і неахопна пяшчотныя адносіны Джуэла з маці абавязкова сведчаць аб тым, хто станоўчы, а хто не.

Не справіліся драматургічныя шаблоны з лініяй адваката, які адыгрывае ў «перамозе» Джуэла незразумела якую ролю, толькі высакародна бярэцца «выцягнуць» знаёмца з непрыемнай гісторыі, і вобраз фільма як штучнай галівудскай карцінкі нарэшце завяршаецца. У абвешчаным 13 студзеня спісе намінантаў на прэмію «Оскар» стужка фігуруе адзін раз: Кэці Бэйтс, што сыграла маці галоўнага героя, прэтэндуе на статуэтку як найлепшая актрыса другога плана.

«Справа Рычарда Джуэла» ідзе ў пракаце ў кінатэатрах сеткі Sіlvеr Sсrееn да 19 студзеня, у Fаlсоn Сlub Буцік Кіно і кінатэатрах «Кінавідэапракату» — да 22 студзеня.

Ірэна КАЦЯЛОВІЧ

Загаловак у газеце: Беспрэцэдэнтны выпадак — банальны аповед

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.