Якімі формамі прэзентацыі плануе захапіць «Восеньскі салон» і ці можа знакаміты праект перайсці ў фармат біенале
Беларускі арт-рынак як з’ява толькі на пачатку свайго развіцця. Штогод змяняецца яго структура і магчымасці, і многія фактары замаруджваюць працэс станаўлення. Тым не менш у краіне пастаянна з’яўляюцца праекты, якія робяць айчыннае мастацтва запатрабаваным. Да іх, безумоўна, адносіцца «Восеньскі салон», які сёлета адзначае 5 гадоў. Ужо сёння ўвечары Палац мастацтваў адчыніць дзверы для гасцей, якія паразважаюць над развіццём беларускага мастацтва і магчымасцямі айчынных аўтараў.
Праект прадставіць творы маладых беларускіх мастакоў, якія працуюць у розных відах ітэхніках выяўленчага мастацтва (жывапіс, графіка, фатаграфія, скульптура, дэкаратыўна-прыкладное мастацтва і інсталяцыя).
У 2019 годзе на ўдзел было пададзена 430 заявак. Для параўнання: колькасць заявак у 2015 годзе склала 288, у 2016 — 311, у 2017 — 320, а у 2018 — 456. Кожны аўтар мог прапанаваць да пяці работ, таму сябры журы разгледзелі некалькі тысяч твораў. Усяго прафесійнае журы адабрала работы 152 аўтараў. Сёлета ўдзел у мерапрыемстве возьме больш за дзесяць галерэй з розных рэгіёнаў Беларусі, напрыклад: Віцебскі цэнтр сучаснага мастацтва і новая гарадская прастора «Кансерва», якая адкрылася ў Брэсце ў верасні.
Сябрамі журы сёлета сталі запрошаныя мастацтвазнаўцы, куратары і дырэктары мастацкіх інстытуцый з Чэхіі, Літвы, Расіі і Украіны. Імёны іх па традыцыі не павядамляюцца.
Дырэктар Палаца мастацтваў, адзін з арганізатараў «Восеньскага салона з Белгазпрамбанкам» Аляксандр Зінкевіч падзяліўся канцэпцыяй юбілейнай выстаўкі і адзначыў галоўныя напрамкі, па якіх сёння ідзе функцыянаванне арт-рынку Беларусі
— Аляксандр, як з кожным годам мяняецца «Восеньскі салон»? Ці ёсць у арганізатараў разуменне шляху, па якім трэба рухацца наперад?
— Ужо цяпер «Восеньскі салон» — гэта праект, які адбыўся і склаўся. Эксперыменты, што мы праводзілі з фарматам раней, сёння наўрад ці актуальныя. Праект трэба развіваць такім, якім ён склаўся. У нас ёсць разуменне, што ўзроставы цэнз працуе на цікавасць аўдыторыі і аднаўляльнасць кантэнту. Раней баяліся, што не будзе дастаткова якасных новых работ для правядзення такой маштабнай выстаўкі кожны год, але пакуль «Восеньскі салон» працягвае напаўняцца цікавым зместам.
Гэта выстаўка-продаж. Такі фармат працуе. Ён звязаны з фінансава-эканамічнай сітуацыяй краіны, але статус праекта як выстаўкі-продажу і кірмашу-продажу таксама дае плён. Гэта дазваляе казаць пра дынаміку продажаў. «Восеньскі салон» — праект, які досыць заўважна актывізуе продаж не толькі ў межах праекта, але і робіць гэта пэўным шлейфам пасля ўсіх падзей. Часам пакупніку трэба падумаць, прааналізаваць работу, і толькі праз нейкі час ён прыходзіць да аўтара.
Таму мы гаворым пра тое, што праект знаходзіцца ў такім узросце і цыкле, калі трэба ўдасканальваць працэсы, а не мяняць іх. Па фармаце адкрываем «Восеньскі салон» такім, які ён быў на працягу чатырох гадоў. У папярэднія гады мы вельмі пастараліся, каб сёння гэтае мерапрыемства было знакавым.
— 5 гадоў — сур’ёзная дата, якая дэманструе, што праект моцны і мае патэнцыял. Ці няма ў вас боязі, што ў выніку традыцыйнасці выстаўку ўсё ж такі пачнуць успрымаць не як яркае свята, а як шараговую падзею?
— У цэлым пяць гадоў — добрая дата, але не такая вялікая. Сёлета мы шмат думалі над тым, каб зрабіць «Восеньскі салон» біенальным. Магчыма, так будзе некалі. Але пакуль прыйшлі да рашэння, што ў такім ракурсе праект павінен праходзіць кожны год. Па падрыхтоўцы і па маштабе ўсе салоны ў значнай ступені пераўзыходзяць нашы звычайныя выстаўкі, таму шараговай гэтая падзея не можа быць апрыёры.
Кожны год мяняецца склад журы. У працэсе адбору работ мы кожны раз сутыкаемся з новымі імёнамі. Больш за тысячу аўтараў паўдзельнічалі ў заявачнай ратацыі. Стварылася база маладых беларускіх мастакоў, якія потым уключаюцца ў іншыя нашы праекты.
Нават падумайце аб умовах: рэдкая беларуская выстаўка суправаджаецца каталогам, удзелам замежных членаў журы (напрыклад, сёлета ў складзе будзе прадстаўнік Кітая). Іншая справа — змест. Усё ж такі складана ствараць праект, у якім амаль няма абмежаванняў для беларускіх аўтараў. Іх толькі два: узрост да 40 гадоў і фізічная прастора твора. Часам узнікае і іншая праблема: з моцных, умоўна кажучы, 300 заявак мы не можам адабраць больш чым 150. Гэта абумоўлена нашай экспазіцыяй, таму журы даводзіцца не проста выбіраць, а праводзіць максімальны аналіз.
Працуем не толькі над экспазіцыяй, але і над прасоўваннем праекта, стварэннем каталога, запрашэннем аўтарытэтнага журы. Праект патрабуе часу і вялікіх намаганняў, а таксама новых імёнаў. У нас задзейнічаны ўсе каналы.
Я б не сказаў, што сёлета мы будзем святкаваць юбілей, але гэтым салонам пастараемся замацаваць тэндэнцыю творчай актыўнасці. Якраз для гэтага нам і патрэбны добры ўнутраны мастацкі кантэнт. Бывае, што адна і тая ж работа можа выстаўляцца на некалькіх выстаўках. У нас сітуацыя іншая: мастакі пастаўлены ва ўмовы, калі трэба падрыхтаваць новыя творы. Гэта і ёсць праверка на творчую актыўнасць. Ужо склаўся пэўны трэнд: мастакі загадзя рыхтуюцца да «Восеньскага салона» альбо «Art-Мінска». Важна, што праекты аўтараў прыцягваюць. Для іх гэта цікавыя творчыя пляцоўкі.
— Тым не менш шмат гадоў у беларускай мастацкай прасторы існаваў трэнд альбо заканамернасць «мастацтва дзеля мастацтва». Ці не баіцеся, што «Восеньскі салон» стане сінонімам слова «грошы» і мастакі ў межах выстаўкі пачнуць працаваць выключна для заробку?
— У кожнага мастака ёсць унутраная патрэба зарабляць сваёй творчасцю. І гэта правільна. Але калі мастак страчвае сябе, спрабуе «злавіць» трэнд, ён, як правіла, губляе і пакупнікоў. Ніхто не спрачаецца, што ў Беларусі не вельмі багаты рынак мастацтва, разрыў паміж намі і нават краінамі постсавецкай прасторы вялікі. Таму трэндаў пакуль не так шмат, аўтары нават прадбачыць іх не могуць.
Задача «Восеньскага салона» ў тым, каб пачынаць выбудоўваць не мастака пад пакупніка, а падводзіць максімальна шырокае кола патэнцыйных пакупнікоў для знаёмства з аўтарамі.
Асноўная мэта выстаўкі цяпер — пачынаць прывучаць беларускага пакупніка да сучаснага беларускага мастацтва. У мяне было так: многія людзі праз два гады, падумаўшы, прыходзілі набываць пэўны твор. Працэс уключэння гледача і разуменне, што карціна альбо арт-аб’ект не з’яўляюцца марнаваннем грошай — сэнс нашай працы. Сёння мастацтва асацыіруецца з некалькімі паняццямі: інтэр’ер, інвестыцыі, падарунак. Але мы ж хочам паказаць, якім можа быць мастацтва, надаць яму больш сэнсу.
Часам у рабоце над праектам мы сутыкаемся з завышанымі чаканнямі прадаўца і не вельмі шырокімі магчымасцямі масавага пакупніка. Гэта разрыў, пры якім мы аб’ектыўна не можам сказаць, што продаж карціны — працэс часты. І мы ў рамках «Восеньскага салона» працуем над стабілізацыяй гэтай сістэмы. З аднаго боку, мастакі завышаюць стаўкі, спадзяючыся адным продажам кампенсаваць свае чаканні і затрачаны час, а з другога — патэнцыйнага пакупніка гэта адштурхоўвае. Таму працэс фінансава-біржавога дыялогу паміж пакупніком і мастаком адбываецца, але вельмі няпростымі крокамі.
Часам, здараецца, мастакі гатовы рабіць уступкі, а пакупнікі — плаціць даражэй. Але рэдка. У некаторых сітуацыях мы стараемся быць каардынатарамі гэтых здзелак: угаворваючы, тлумачачы, што трэба рабіць крокі насустрач адзін аднаму.
Улічваючы дынаміку апошніх 10 гадоў, калі ўкладваеш у пэўнага мастака вялікія сродкі, не заўсёды можна разлічваць на інвестыцыі. Мы стараемся знайсці гармонію і зрабіць «Восеньскі салон» розным: эстэтычна прымальным, прадавальным, адукацыйным. Пакуль цікава, пакуль атрымліваецца.
— Але ці можна ўсё ж такі казаць, што «Восеньскі салон» — гэта бізнес?
— Можна казаць пра грошы, але не пра бізнес. Усё ж такі для нас як арганізатараў важны складнік развіцця аўтараў тут і цяпер. Нам нецікава проста прадаваць — цікава прывабіць гэтага мастака. Вядома, хочацца развіваць культуру рынку, каб людзі да яе прывыкалі і разумелі. Але не хочацца выключна камерцыйных стратэгій. «Восеньскі салон» — гэта, безумоўна, гіпермаркетаўскі праект. Вядома, мы ўсёедныя ў плане мастацтва, але вельмі старанныя ў плане прадстаўлення ўсіх мастакоў у межах такой вялікай колькасці работ. Дарэчы, калі чалавек спрабуе прыстасавацца, то ён сябе толькі страчвае.
Мяне сёння радуе работа беларускіх галерыстаў. Рызыкуючы, яны не проста развіваюць або раскручваюць аўтараў, а займаюцца структурным падыходам у плане выканання мастакамі ўсіх функцый. Гэта можна ўбачыць у тым ліку ў межах «Восеньскага салона» на пэўных стэндах.
Наш праект не ставіць абавязковай задачы прадаць. А калі б была менавіта такая задача, я б адабраў 300 работ да 500 рублёў і 50 працэнтаў гэтай выстаўкі прадаў. Таму што цана — прыярытэтны фактар для пакупніка ў нашай рынкавай сітуацыі. А мы ж хочам аб’яднаць якаснае, шматпланавае, дарагое мастацтва і максімальна эфектыўна прадставіць яго шырокай аўдыторыі.
— Праект шмат крытыкуюць за змястоўнасць. Напрыклад, у мінулым годзе многіх гледачоў здзіўлялі нацюрморт з бэзам і дзверы ад халадзільніка з магнітамі ў кантэксце арт-аб’екта. Але калі вы выстаўляеце такія артпрадукты, значыць, гэты сегмент мастацтва камусьці цікавы? Раскажыце, ці ёсць у вас пэўны партрэт гледача? І як вызначыцца з выбарам мастацтва для сябе?
— Калі мы гаворым пра кінафестываль, не адрозніваем камедыю, драму, трылер. Таму што гэта фестываль. Чаму пачынаецца разбор жанраў у мастацтве? Мы вядзём гаворку не пра жанры, мы адбіраем пэўны зрэз прадстаўнікоў беларускага мастацтва, які рэкамендуем для пакупкі. А наступны аспект — фільтры, якія задае аўтар і пакупнік. Мы ўмоўна заяўляем: калі пытанне кошту, то даём магчымасць выбіраць; калі пытанне інтэр’ернае — то тут таксама выбар ёсць. Напрыклад, у нейкую прастору выдатна ўпішацца бэз, у іншую — шкло, крэатыўная інсталяцыя. «Восеньскі салон» у нейкім сэнсе раскрывае перад гледачом функцыі мастацтва.
Я пагаджуся з тым, што ўсё, што я бачу ў межах салона, не ўключыў бы ў сваю аўтарскую экспазіцыю. Але ў гэтым і сэнс: я не адзіная персона на гэтым свяце. Я таксама глядач. Не трэба адбіраць у чалавека магчымасць выбіраць і даваць яму толькі бэз ці толькі дзверы ад халадзільніка. Ёсць розныя меркаванні, і ўсе яны важныя. Дзякуй богу, што ў рамках праекта мы гэта разумеем. Кірмаш пыхлівасці не павiнен засланяць лагічны сэнс мастацтва.
— Штогод вы не да канца адказваеце на пытанне, чаму імёны журы праекта не агучваюцца і па якой прычыне беларускія заслужаныя і народныя мастакі не прымаюць удзел у адборы работ для «Восеньскага салона». Адкрыйце сакрэт, чаму арганізатары хаваюць імёны прадстаўнікоў журы?
— Прычына больш чым простая. Пакуль грамадства не заўсёды гатова прымаць адэкватную і канструктыўную крытыку. Мы запрашаем вядомых і значных у мастацтве персон, але адкрываць іх не хочам і не будзем, каб не выклікаць хвалю негатыву або далейшых наступстваў.
У нашым журы няма мастакоў. Сёння ёсць супольнасць крытыкаў, галерыстаў, кіраўнікоў розных інстытуцый. У практыкуючых экспертаў часта адносна рынку мастацтва больш разумення, чым у масткоў. Мы выбудоўваем такую канцэпцыю, таму што людзі не павінны галасаваць за сябе, за сяброў, блізкіх. Галоўны аспект — прафесіяналізм. Мы гаворым не пра тое, добрае гэта мастацтва ці не.
Мы гаворым пра людзей, якія ўцягнутыя ў працэс працы на рынку мастацтва. Бо прафесія прадаваць і прафесія ствараць — абсалютна розныя. Больш за тое, у нас настолькі мастакамі дэвальваваная прафесія крытыка, што хочацца, каб хаця б у некаторых мерапрыемствах пазіцыя гэтых спецыялістаў, прычым прафесіяналаў, была пачутая.
Меркаванне народных і заслужаных мастакоў важнае, але ім ёсць, дзе яго праяўляць. Прычым Палац мастацтваў, Беларускі саюз мастакоў часта ў гэтых людзей цікавяцца меркаваннем па іншых праектах. У «Восеньскага салона» свая функцыя. У нас ёсць адзнака крытыкаў і экспертаў. Іх меркаванне важна і запатрабавана. Калі яно не задавальняе людзей, аўтараў, то ёсць жа і адзнака гледачоў, якія таксама выбіраюць пераможцаў. Мы вельмі дыпламатычна ставімся да любога фактару арганізацыі нашага праекта.
Вікторыя АСКЕРА
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».
Што за таемнымі дзвярыма?