Аповесць Анатоля Мацвiенкi «Варшава, Константин Константинович!» прысвечана бадай самаму ўшанаванаму i любiмаму на нашай зямлi маршалу Перамогi — Канстанцiну Ракасоўскаму. З невычэрпнай тэмы, якой з’яўляецца Другая Сусветная вайна, аўтар выбраў для сваёй аповесцi некалькi эпiзодаў, непасрэдна звязаных з гэтай выдатнай асобай, i найбольш падрабязна разгледзеў адзiн з iх — але ж якi! Размова iдзе аб падзеях Варшаўскага антыфашысцкага паўстання 1944 года, аб якiм дасюль не сцiхаюць (i мабыць, нiколi не сцiхнуць) спрэчкi…
Пачынаецца аповесць з надзвычай кранальнага моманту: ураджэнец Варшавы, савецкi маршал Ракасоўскi на назiральным пункце разглядае праз стэрэатрубу родны горад — увесь чорны ад дыму i попелу...
Калі вам здарыцца быць у Варшаве i слухаць там экскурсiю польскага гiда, то ён абавязкова распавядзе аб тым, як Вiсла цякла не вадой, а крывёю, i пакажа помнiк маленькаму паўстанцу — варшаўскаму Гаўрошу... Без слёз слухаць пра гэта — немагчыма. Потым гiд абавязкова прыгадае той факт, што Чырвоная Армія на чале з палякам Ракасоўскiм стаяла на другiм беразе i абыякава назiрала, як гiнула безлiч варшавянаў...
Але ён (цi яна) не распавядзе вам пра тое, што прычынай той трагедыi быў не маршал i не байцы Чырвонай Армii, ушчэнт змучаныя папярэднiмi цяжкiмi баямi (iх яшчэ загіне ажно 600 тысяч, каб вызвалiць польскую зямлю ад фашысцкай навалы!). Сапраўдныя абставiны таго найцяжэйшага эпiзода добра вядомы навукоўцам, але ж праўдзiвая iнфармацыя не пасуе шматлікiм палiтыкам... i, вядома ж, такiм вось гiдам, якiя «апрацоўваюць» даверлiвых турыстаў...
Кожнаму хоць крыху зацiкаўленаму ў гiсторыi Другой Сусветнай вайны, добра вядомыя прычыны таго, чаму жыхары Варшавы паўсталi (практычна з голымі рукамi) супраць узброеных да зубоў фашыстаў цi наогул зрабiлiся ахвярамі без анiякай карысцi i сэнсу. Адказны за гэта быў польскi «ўрад у выгнаннi», якi сядзеў у Лондане. Якую ж ролю адыгрываў 1 Беларускi фронт i ягоны камандуючы маршал Ракасоўскi ў той варшаўскай трагедыi?
Мацвiенка блiскуча валодае гiстарычным матэрыялам. Нават спецыфічным: гэта планы вайсковых аперацый, дыспазiцыi, вiды зброi, прыёмы, скарыстаныя падчас ваенных дзеянняў і г. д.
Так, вызвалення Варшавы прагнулi, здаецца, усе, але недавер да братоў па зброi дасягаў абсурду. Вось «генерал Бур» (Камароўскi), камандуючы паўстанцамi, мэтанакiравана «не бачыў» Ракасоўскага на другiм беразе ракi, а зносiны з Масквой ажыццяўляў праз Лондан... Як тое магчыма — рабiць сумесную справу, калi не мець надзейнай i хуткай сувязi? Аўтар прыводзiць неверагодныя, але рэальныя факты, напрыклад: калi маршал даслаў сваiх парашутыстаў з рацыяй i кодамi сувязi да Камароўскага — той нават адмовiўся прыняць iх. Пра лёс тых сувязістаў гiсторыя маўчыць... Такiя невытлумачальныя паводзiны генерала насамрэч зразумець няцяжка. Рэч у тым, што рускіх у Польшчы ненавідзелі. «Сапсаваны тэлефон» Варшава — Лондан — Масква — штаб Ракасоўскага не толькі не дапамагаў справе, але... Няўжо мела месца нават злачынная мана?
У главе «Волоколамское шоссе» чытаем,як жудасна i безвынiкова загiнулi тры нашыя дэвiзii. I тут мiжволi згадваеш сувораўскае «воевать не числом, а умением», чым валодаў мала хто са знакамiтых палкаводцаў. Ракасоўскi валодаў. Ён разумеў: патрабаваннi атакаваць i наступаць, нават супраць здаровага сэнсу, лёгка «здзяйсняць» толькi седзячы ў цёплым кабiнеце...
Польшча, як вядома, была нарэшце вызвалена ад фашыстаў 1-м Беларускiм фронтам — ужо з галоўнакамандуючым Жукавым. Але ж якую цану давялося заплацiць за тое! I абавязак тых, хто жыве зараз, хаця б помніць аб гэтым...
Шмат мусяць даведацца з аповесцi Мацвiенкi аматары ваеннай гiсторыi. Аўтар здолеў выкласцi факты такiм чынам, што рэальныя падзеi выглядаюць не менш захапляльнымi за якi-небудзь адмысловы дэтэктыў. Так, жыццё і ёсць найлепшы пiсьменнiк — толькi патрэбна ўмець яго аналізаваць, як гэта робiць Анатоль Мацвiенка...
Некаторыя главы аповесцi будуць асаблiва цікавыя чытачам, якія захапляюцца найперш чалавечымi характарамi i лёсамi. Асобы, якiя прадстаўлены ў аповесцi, зусiм розныя: жонка маршала, дачка, ваенная сяброўка, сястра, польскi калега-генерал, нават нямецкi фельдмаршал. Аўтар не мае мэты ацэньваць альбо асуджаць нiкога з iх — ён разумее кожнага. Нават фон Бока — у пэўным сэнсе, вядома. «Небарака» фельдмаршал пакутуе з нагоды самаўпэўненасцi i абмежаванасці сваiх камандуючых: менавiта з-за iх не выпадае ўзяць Маскву так хутка, як хацелася... Разам з аўтарам мы адчуваем да яго «спагаду наадварот». І цешыць тое, што, як высвятляецца, гэткiмi дрэннымi якасцямi вызначалiся і нямецкiя камандзiры...
У аповесцi вайна і прыватнае жыццё iдуць побач — як гэта бывае i ў сапраўднасці. Прыўкрасныя жанчыны, якiя кахаюць і любяць «галоўнага чалавека» свайго лёсу. Усе яны заслугоўваюць пашаны, i кожную з iх можна зразумець.
У цэнтры аповесцi асоба самога Ракасоўскага. Азначаны асноўныя этапы ягонага жыцця: ад рабочай маладосцi збяднелага шляхцiца — да мiнiстра абароны Польскай Народнай Рэспублiкi.
I ў гэтым столькi ўсяго, што хопiць на некалькi жыццяў. «Не зусiм паляк, — казаў ён пра сябе. — Мацi мая — беларуска, з-пад Баранавiчаў». Быў ён хрышчаны ў праваслаўі, што таксама нетыпова нават для «напалову паляка». Гэтае «напалову» i вызначыла шырокасць ягонай натуры, якая была пазбаўлена нацыянальнай абмежаванасцi i вузкасцi розуму...
Прадзед яго ў войску Наполеона бiўся супраць рускіх, а Канстанцiн зрабiўся «чырвоным камандзiрам»: ён паверыў у тое, што «новы свет», якi нараджаўся ў Расii, нясе ісцiну ўсяму чалавецтву. Такiм ён i застаўся — Асобай, якая здолела не здрадзiць самой сабе нягледзячы нi на што. Iлжыва абвiнавачаны НКУСам, як здолеў ён дараваць сваёй другой Радзiме i працягваць служыць ёй старанна i сумленна? Нават тады, калi быў прынiжаны: некаму iншаму даручылі вызваляць родны горад, а потым i ўзяць Берлiн — таму што яго лiчылі чужынцам... Каб быць здатным на такое, трэба мець нейкую іншую, вышэйшую свядомасць...
Ён і быў іншым, не такiм як усе! Заставаўся iнтэлiгентам з вытанчанымi манерамi сярод мацернага ваеннага жыцця-быцця. Нiколi не крыўдзiў іншых, хаця сам спазнаў крыўды... Напэўна, дзеля такiх людзей i трывае яшчэ Гасподзь чалавецтва...
Аповесць натхняе на вывучэнне гiсторыi, бо разумееш: дасведчаны ў ёй чалавек робiцца больш разумным i годным...
* * *
Тое, пра што напiсаў Анатоль Мацвiенка, «дела давно минувших дней». Але ж дзiўна: i людзi, i падзеi ў аповесцi ўспрымаюцца так, як быццам яны маюць непасрэднае дачыненне да нас, сучаснiкаў. Прычынай таму не толькi талент пiсьменнiка. Рэч у тым, што самому аўтару вельмi цiкава i патрэбна тое, аб чым ён распавядае нам. I душа чытача не можа не адгукнуцца. У наш час, калi навалай iдзе перагляд гiсторыi, такая лiтаратура патрэбна як нiколi. Людзi, якiя пазбаўлены памяцi, робяцца безабароннымi…
Алена ЧЫЖЭЎСКАЯ
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».
Што за таемнымі дзвярыма?