—Што вы вочы ўтаропілі! — гаркнуў Дубатоўк. — Сталічнага чалавека не бачылі, мядзведзі, ці што? Ану, дапамажыце госцю, пакладзіце на яго блюда тое, што вам па густу.
Валасатыя зяпы заўсміхаліся, лапы пачалі рухацца. Хутка на маім блюдзе ляжаў вялізны гусь з бруснічным варэннем, індыковая ножка з яблыкамі, салёныя грыбы, дзясятак калдуноў, а з усіх бакоў толькі і чутна было:
—А вось пампушкі з часнаком… А вось, пане, кавалак шыначкі дзікага япрука, наперчаны, агнём гарыць. Памяццю маці заклінаючы — вазьміце… А вось цудоўная… А вось незвычайны…
—Як у нас па-беларуску частуюць, — рагатаў гаспадар, пабачыўшы, што я зусім разгубіўся.
Перада мною вырасла гара. Я паспрабаваў пратэставаць, але выклікаў такі выбух абурэння (у аднаго з гасцей нават слёзы пацяклі, праўда, ён быў трохі нападпітку), што я здаўся.
Памятаеце гэты ўрывак з «Дзікага палявання караля Стаха» Караткевіча? Такая сцэнка сапраўды была не рэдкасцю не толькі на шляхецкіх бяседах, але і — з папраўкай на ўзровень дабрабыту — на сялянскіх святочных застоллях. Гэты звычай — настойлівага запрашэння, упрошвання, ледзь не прымушэння госця есці і піць — называўся прынукай. Распаўсюдзіўся ён у Рэчы Паспалітай, відаць, у эпоху «сарматызму» (ХVІІ-ХVІІІ стагоддзі), але яшчэ і ў ХІХ, і нават на пачатку ХХ быў досыць распаўсюджаным. Прынука абавязвала абодва бакі: пакуль гаспадар не выказваў дастатковай настойлівасці (а лічылася, што трэба зладзіць сама меней тры «сеансы» ўпрошвання), госць мусіў дэманстратыўна есці ў «паўгубы», ледзь дакранацца да прысмакаў, быццам птушка Божая, усім сваім выглядам паказваючы абыякавасць і адсутнасць апетыту. Без гэтага накідвацца на пачастунак лічылася быццам бы і непрыстойным. Іншыя сляды старадаўняга звычаю відаць у традыцыі абавязковага прамаўлення тоста кожным госцем па чарзе або ў распаўсюджаных некалі «куляўках» — адмысловых пасудзінах для піцця без падставак, якія можна было выпіць толькі да дна. Вось як прынуку апісвае Колас у «Новай Зямлі»:
Садзяцца госці, ды не зразу,
За стол не лезуць для паказу,
Бо так шляхетнасць вымагае.
Ідзе тут спрэчка немалая,
Калі пачнуць тут адмаўляцца:
—Сядай, Язэп! — Няхай садзяцца,
А я прыткнуся потым з краю.
—Ах, вось дзіўны!.. — Ну, ну, сядаю!
—Пан Фабіян, і ты, Кандраце,
Яхім, і Ян, і Юрка — браце!
Ну, проша ж, проша! — Пасадзілі,
Такім жа чынам упрасілі
Жанок прысесці тут на ўслоне…
Так што калі пра некага забываліся або адносіны паміж гаспадаром і госцем былі ўвогуле нацягнутыя, прынцыповыя прыхільнікі гэтай нормы этыкету ехалі дадому паўгалоднымі, прамаўляючы: «Было ўсё, было чаго есці і выпіць, толькі прынукі не было».
Хаця бывалі і такія аматары выпіць і пад'есці, якія гэтыя нефармальныя правілы ігнаравалі, спакойна ласуючыся ўсімі багаццямі стала, не чакаючы ўпрошванняў. «Я госць без прынукі, не люблю марыць гаспадара» — казалі яны ў сваё апраўданне, якое зрабілася прыказкай. Часам яна іранічна апісвала нават сапраўднае нахабства.
Само слова прынука — русінскае, украінска-беларускае, але ў выніку ўвайшло і ў польскую мову, выцесніўшы ў гэтым канкрэтным значэнні ўласна польскае слова zасhetа. Магчыма, і сам звычай мае русінскае паходжанне. На пачатку гэтага года ў Супраслі пад Беластокам адкрыўся ці не адзіны беларускі рэстаран у Польшчы, і яго назвалі Рrуnukа. Тут можна пакаштаваць дранікі з мачанкай і бабку са шкваркамі і цыбуляй, сальцісон з хрэнам, селядца «па-мінску» — падаванага на гарачай бульбе, дэсертную «ягляную» (з проса) кашу на апельсінавым соку і іншыя прысмакі. Так што, хоць такі рэстаран у Польшчы і адзіны, але ў назве ўсё роўна мне чуюцца лёгкія ноткі дакору: чаму пра такое трапнае слоўца забыліся ў самой Беларусі, чаму ў нас так дагэтуль не называюць нашы рэстарацыі і кавярні? Хай сабе ў пачатковым выглядзе прынука сёння выглядала б занадта моцным парушэннем аўтаноміі асобы і правоў спажыўца, але хаця б намёк на старажытны звычай варта было б дзе-нідзе і аднавіць. Бо традыцыйная беларуская гасціннасць ледзь не звялася, ажно трэба адмысловы Год гасціннасці абвяшчаць… Так што тым, хто лічыць, што беларускі сэрвіс мусіць быць па-савецку нязмушаным, абавязкова трэба нагадаць аб прынуцы. Можа, варта для такіх прымусовыя курсы прынукі арганізаваць?
Алесь Белы
З мастацтвам па жыцці.
Баявое ўзаемадзеянне найвышэйшага ўзроўню.
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».