ЛІМБ — X


З пачатку крытычнага шоу ЛІМБ прайшоў без месяца год, на працягу якога пабачыла свет 9 эпізодаў з россыпам балючых пуг і невялікай жменькай пернікавых крошак. Праект атрымліваўся тым болей неадназначным, чым болей па-мастацку сумнага даводзілася чытаць. І ЛІМБ знаходзіў свае водгукі: ад падзяк простых чытачоў да крыкаў узрушаных адрасатаў маіх крытычных бізуноў, з заклікамі да сумлення і просьбамі паспачуваць ім. Асобныя рэакцыі захаваліся ў маім сэрцы безнадзейна салодкім успамінам.


Але ўсё гэта падыходзіць да свайго грандфіналу. Ці калі і не да гранд-, то хаця б да асэнсава­ нага паўнакроўнага пастскрып­ туму, дзе знойдзецца месца для ўсіх неабходных адказаў. Такім чынам, ЛІМБ у гэтым нума­ ры канчаткова прыпыняе сваю дзейнасць.

У некаторай ступені я з са­ мага пачатку разумеў, што не так шмат сэнсу ў тым, каб заклікаць аўтараў да дыялогу з дапамогай інструментаў крытычнага інстытута, бо, папершае, гэта не самыя працоўныя інструменты ў беларускім літпрацэсе, а па-другое, наогул рэпутацыйныя інстытуты працуюць ці не горш за крытычныя, а значыць, нават калі давядзецца граміць якога-небудзь літаратара хоць на ЛІМБ — X цэнтральным тэлебачанні, рэзананснага чытацкага адтоку не адбудзецца. А ў кантэксце таго, як хутка каляровае кіно нашых дзён вяртаецца назад у чорна-белае, перамена маіх поглядаў з  кампрамісна-дзелавых назад да ваяўніча-максімалісцкіх выглядае чымсьці цалкам свядомым і сугучным часу. Арыгінальная мая пазіцыя адносна надта кепскіх аўтараў (іх асобных твораў і кніг) адлюстроўвалася ў поўным замоўчванні і адмаўленні існавання, так будзе і надалей, але сёння, у рамках выніковых працэсаў, загучаць фінальныя акорды ў адрас усяго, што прайшло праз праект за гэты год: як добрага, так і кепскага.

 На працягу ўсяго часу выхаду гэтае шоу трымала ў сабе бомбу запаволенага дзеяння, для дэтанацыі якой хапала і  некалькіх эпізодаў гэтай рубрыкі, таму вымушаная смерць стане не прадвеснікам вялікай цішыні, а ўспышкай на канаціку кнота. Напрыканцы сваёй вучобы на журфаку напісаў дыплом, у якім (у тым ліку) аналізаваў крытычную дзей­ насць на старонках беларускай культасвет- і літперыёдыкі, ад­ значаў жанравую прыналеж­ насць і  ўвогуле даваў ацэнку таму, дзе ўсё гэта замешваецца ў найбольш прыстойных пра­ порцыях і найбольш якасна. Няцяжка здагадацца, што маім статыстычна-аналітычным фа- варытам аказаўся менавіта «ЛіМ» з яго найбольшым пра­ цэнтам тых рэцэнзій, у якіх кнігі не заліваюцца калегіяль­ ным ялеем і сяброўскай пата­ кай, а адхопліваюць якую коль­ касць заслужаных зубатычын. Таму прыйшоў у «ЛіМ», дзе прадстаўлены пераважна ў раз­ дзеле крытыкі, з аднаго боку, каб падхапіць гарачы крытыч­ ны сцяг і несці яго надалей, а з другога боку, каб па-шпіён­ ску ўкараніцца ў самым сэрцы аб’екта сваіх даследаванняў і, уласна кажучы, працягваць гэ­ тыя самыя даследаванні ўжо ў палявых умовах.

«Банальнасць» — гэта слова, якое настолькі моцна засела ва ўсялякіх побытавых кант­ экстах, што яго цяжка выка­ рыстоўваць у нейкіх сур’ёзных літкрытычных мэтах. Таму трэ­ ба дадаць пэўную колькасць славеснай цэглы і трансфарма­ ваць зыходнае паняцце ў не­ шта больш грузнае і жахлівае, кшталту «інстытуалізаванай другаснасці» ці «інерцыйнага некрапісьма». Істотная колькасць паэтаў, якія апошнім часам друкуюцца ў  «ЛіМе», існуе ў штучна створаным фізічным і  моўным космасе, дзе, быццам па той бок летаргічнага сну, бадзяюцца аскепкі прывідаў мінулых стагоддзяў, якія часам сфранкенштэньваюцца ў  пуставочых хімер з тварамі дабрадушных бабулек і дзядулек. Звычайна напісаць кепскі верлібр нашмат прасцей, чым кепскі сілабатанічны верш (катанне на скейтбордзе — справа ўсё  ж больш траўматычная за хаду пешшу з мыліцамі), але, за выключэннем літаральна аднаго ці двух аўтараў, усе верлібрысты, якіх друкуе наша газета, паказваюць на некалькі галоў вышэйшы за сілабатонікаў мастацкі ўзровень. Мяркую, што справа тут у маргіналізаванасці свабодных паэтычных форм, якая вядзе да таго, што паэты звяртаюцца да іх культурна падрыхтаванымі і  пры адсутнасці традыцыяналісцкай закаснеласці мыслення.

Ладзіць нікому не патрэбныя спантанныя каранацыі — кры­ ху не мой стыль, але ў якасці часткі гэтага выніковага івенту ўсё ж дазволю сабе адзначыць тройку самых-самых паэтаў, чые падборкі былі надрукава­ ны паміж кастрычнікам 2019-га і чэрвенем 2020-га. Першага лімбаўскага Букера атрымлі­ вае Таццяна Нядбай (№  9, ад 06.03.20) за «хістанне непахіс­ ных канонаў сучбеллітнай сілабатонікі і цеплыню адчужэння ў зносінах між дзецьмі і бацькамі». Другі лімбаўскі Букер адыходзіць да Валярыны Куставай (№ 14, ад 10.04.20) за «страфічнае рознагалоссе, і сінтаксічны паралелізм, і афарыстычную рэфрэннасць, і любоў да злучнікаў». Нарэшце, трэці ЛІМБукер забірае Міхал Бараноўскі (№  19, ад 22.05.20) за «адлюстраванне лімбічнай прыроды беларускай нацыі і парадаксальнасць яе мартальна-вітальных акцэнтаў». Факультатыўна, па-за межамі дзявяткі лімбаўскіх выпускаў, хацеў бы дадаць у спіс сваіх лаўрэатаў і падборку Вольгі Гапеевай (№ 26, ад 17.07.20), да якой, на жаль, у рамках праекта звярнуцца не паспеў. У яе ўваходзяць адны з найлепшых вершаў, якія склалі яе апошнюю на дадзены момант кнігу «словы якія са мной адбыліся»: у гэтай падборцы Вольга дэманструе тую тонкасць філалагічнадэміургічнага светаадчування, за якую маглі палюбіцца яе мінулыя паэтычныя кнігі.

Не магу дакладна сказаць: ці то поспехам, ці то правалам атрымаўся ЛІМБ, бо ніякіх дакладных задач перад ім і не стаяла. Толькі невымоўная прага да літаратурнай апаланічнасці праз крытычнае дыянісійства. На тым Ліга Іранічнага Местачковага Багаборніцтва аб’яўляецца адзінай і непаўторнай. І акрамя гэтага назаўсёды закрытай. Дзякуй усім за ўдзел!

Данііл ЛЫСЕНКА

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.