Візіт кіраўніка Беларусі ў Рэспубліку Малдова, што адбыўся 24–25 верасня 2014 года, нечакана выклікаў неадназначную рэакцыю ў некаторых расійскіх медыя. Напрыклад, у паведамленні ўплывовага рэсурсу «РИА Новости» адзначаецца, што «ў Кішынёў Лукашэнка паехаў, каб прадэманстраваць адрознасць сваёй палітыкі ад Расіі», «выказаць лаяльнасць еўраінтэграцыі Малдовы» ды «зноў каго-небудзь прымірыць».
Расійскі журналіст не знайшоў у адносінах Беларусі і Малдовы «эканамічнага складніка», бо, лічыць, што «беларускі рынак надта малы».
Сапраўды, трэба прааналізаваць паездку беларускага лідара ў Кішынёў у яе эканамічным і палітычным аспектах, зыходзячы з кантэксту сучасных малдаўска-беларускіх стасункаў.
Эканамічны складнік
Па выніках 2013 года гандлёвы абарот паміж Рэспублікай Беларусь і Рэспублікай Малдова дасягнуў адзнакі ў 360 млн долараў, павялічыўшыся з 2000 года амаль у 5 разоў. Станоўчае сальда для нашага боку склалася каля 180 млн долараў. Па аб'ёмах экспарту айчыннай прадукцыі Рэспубліка Малдова з'яўляецца чацвёртым гандлёвым партнёрам Беларусі сярод краін СНД (пасля Расіі, Украіны, Казахстана) і займае 16‑ты радок сярод краін свету.
Напрыклад, на патрэбу малдаўскай сельскай гаспадаркі зараз выкарыстоўваецца каля 30 тысяч беларускіх трактароў, што складае каля 90% усяго трактарнага парка Малдовы. Беларусь мае на тэрыторыі Малдовы ўласную тавараправодную сетку, якая ўключае каля 60‑ці кампаній; акрамя таго, з удзелам беларускага капіталу створаны гандлёвы дом «МТЗ-Лідар», гандлёвая кампанія «Керамін», сумесныя прадпрыемствы «Вестойл», «Санта-Брыз», «Аграбелмілк».
Між іншым, і для Малдовы супрацоўніцтва з Беларуссю выгаднае.
Рэспубліка Беларусь набывае каля 35% вінаробчай прадукцыі з Малдовы, з'яўляючыся другім у свеце імпарцёрам гэтых тавараў. Такое ўзаемадзеянне з'яўляецца надзвычай актуальным для Кішынёва, асабліва з улікам таго, што чарговыя расійскія абмежаванні прымусілі малдаўскіх вытворцаў значна скараціць аб'ёмы ўласнай прадукцыі. Згодна са звесткамі Нацыянальнага бюро статыстыкі Рэспублікі Малдова, вытворчасць каньяку знізілася на 55,5%, віна — на 22,7%, шампанскага — на 53,5% у параўнанні з аналагічным перыядам мінулага года.
[caption id="attachment_55621" align="alignnone" width="600"] Рэспубліка Беларусь набывае каля 35% вінаробчай прадукцыі з Малдовы,
з'яўляючыся другім у свеце імпарцёрам гэтых тавараў.[/caption]
Такім чынам, эканамічнае супрацоўніцтва Беларусі і Малдовы знаходзіцца на досыць высокім узроўні і мае патэнцыял для пашырэння. У планах бакоў — вывесці паказчыкі ўзаемнага гандлю да 500 млн долараў па выніках гэтага года, а ў будучыні, згодна з ацэнкай беларускага Прэзідэнта, у якасці перспектыўнай задачы трэба ставіць беларуска-малдаўскі таваразварот не менш за адзін мільярд.
«Не рабіць трагедыі»
Сапраўды, кіраўнік Беларусі заклікаў «не рабіць трагедыі з еўраінтэграцыі Малдовы», што выглядае цалкам слушна з улікам знешнепалітачных і ўнутраных рэалій гэтай краіны. Культурнымі і гістарычнымі повязямі Малдова моцна злучана з Румыніяй, якая з'яўляецца асноўным правадніком «еўрапейскага выбару» Кішынёва. Моцныя прарумынскія пазіцыі існуюць у кіраўнічых элітах Малдовы, найперш у МЗС, адміністрацыі малдаўскага прэзідэнта, спецыяльных службах.
Будучыя парламенцкія выбары наўрад ці сур'ёзна паўплываюць на знешнюю палітыку малдаўскага кіраўніцтва, бо т. зв. «прарасійскія партыі» ў Малдове з'яўляюцца такімі хіба што ўмоўна (а па факце кантралююцца мясцовым буйным бізнесам), а ў грамадстве прарасійскія настроі таксама не маюць відавочнай перавагі.
Не з'яўляецца кансэнсуснай для малдаўскага соцыуму таксама і курс еўраінтэграцыі, які падтрымліваюць усяго каля 40% жыхароў, пры гэтым пераважна ў сталіцы. Такі падзел грамадства адносна цывілізацыйнага выбару надта нагадвае сітуацыю ў суседняй Украіне, дзе канфлікт таксама пачынаўся з еўрапейскага пагаднення аб асацыяцыі, расійскіх пагроз санкцыямі ды іншых гульняў вялікіх дзяржаў за пашырэнне сферы ўплыву.
Відавочна, што ў імя захавання міру буйным геапалітычным гульцам трэба паводзіць сябе паважна і не дапускаць дэстабілізацыі яшчэ адной краіны. Бачыцца, што ў дачыненні да Малдовы Брусель, Бухарэст і Кішынёў вымушаны ўлічваць пазіцыю Масквы, а Крамлю варта прыслухацца да беларускага Прэзідэнта і «не рабіць трагедыі», а замест санкцый і гвалту прапанаваць малдаўскаму боку «дарожную карту» супрацоўніцтва з Мытным саюзам.
Паважаць выбар народаў
Яшчэ адным балючым пытаннем пры абмеркаванні малдаўскай праблематыкі з'яўляецца сітуацыя вакол Прыднястроўя, дзе ўжо больш за 20 гадоў ва ўмовах эканамічнай блакады існуе непрызнаная, але дэ-факта незалежная, Прыднястроўская Малдаўская Рэспубліка (ПМР), якая мае ўсе неабходныя атрыбуты суверэннай дзяржаўнасці (органы ўлады, грошы, войска, межы і г. д.).
Ад часоў стварэння ПМР дэкларуе сваю лаяльнасць да Расіі, і сёння адным з пастулатаў знешняй палітыкі прыднястроўскага кіраўніцтва з'яўляецца далучэнне да працэсаў еўразійскай інтэграцыі. Між тым суб'ектнасць Прыднястроўя па-ранейшаму адмаўляецца не толькі ў Бруселі і Кішынёве, але і ў Маскве, дзе шэраг палітыкаў разглядаюць край выключна ў вобразе своеасаблівых «кайданоў» для Малдовы: Кішынёў, які не ў стане кантраляваць уласныя межы, моцна абмежаваны ў магчымасцях супрацоўніцтва з ЕС і НАТА. Акрамя таго, любая форма федэралізацыі Малдовы з удзелам Тыраспаля карэнным чынам зменіць электаральнае поле краіны і ліквідуе магчымасць геапалітычнага манеўру ў той ці іншы бок.
Такая стратэгія распрацавана ў Крамлі досыць даўно, але спроба яе рэалізаваць з прыняццем т. зв. «плана Козака» (у 2003 годзе намеснік кіраўніка Адміністрацыі Прэзідэнта РФ) сустрэла супрацьдзеянне заходніх дзяржаў і была адмоўлена тагачасным прэзідэнтам Малдовы Вароніным.
Адначасова і кіраўнічыя эліты ў Тыраспалі вельмі крытычна ставяцца да любых формаў аб'яднання з Малдовай. Непасрэдна на месцы лепш відаць, што малдова-прыднястроўскі канфлікт — гэта не проста грамадзянская вайна, але супрацьстаянне розных ідэнтычнасцяў. Цяпер канфлікт носіць «замарожаны характар», але спроба ўцягнуць Прыднястроўе ва ўнутрымалдаўскія палітычныя разборкі зусім не прывядзе да пераарыентацыі Малдовы, як тое здаецца асобным расійскім «стратэгам», але, хутчэй, адновіць вайну з новай сілай.
Кіраўніцтву ЕС і дзяржаў Мытнага саюза трэба разглядаць паасобку прыднястроўскае і малдаўскае пытанні згодна з правам нацый на самавызначэнне і спакойна ставіцца да цывілізацыйнага выбару народаў.
У іншым выпадку, калі ператвараць малыя дзяржавы ў поле для канкурэнцыі інтэграцый, то рэгіён дэстабілізацыі з усходу Украіны можа пашырыцца далей на малдаўскую тэрыторыю, што створыць непасрэдную небяспеку межам Еўрапейскага саюза і транзіту энерганосьбітаў з Расіі асобным еўрапейскім краінам.
Тыя зласліўцы, што сцвярджаюць, быццам афіцыйны Мінск атрымлівае «піяр», прапаноўваючы пляцоўку для перамоў бакам вайны ва Украіне, могуць быць упэўнены, што беларуская дыпламатыя зробіць усё магчымае для таго, каб не атрымаць падобны «піяр» у дачыненні да Малдовы, пры гэтым зыходзячы не толькі з нацыянальных прагматычных інтарэсаў, уласнага разумення еўразійскай інтэграцыі, але, у першую чаргу, з цвярозага розуму і імкнення да міру і бяспекі на планеце.
Аляксандр ШПАКОЎСКІ
«Дзесяцігоддзі школьнае харчаванне нашых дзяцей будавалася на аснове зборніка рэцэптур».
Што за таемнымі дзвярыма?