Вы тут

ВЯЛІКІЯ КРЫЛЫ БЕСПІЛОТНАЙ АВІЯЦЫІ


Літаральна на гэтым тыдні міліцыя Мінскай вобласці пры дапамозе беспілотніка, які выконваў першыя пробныя заданні, за адны толькі суткі выявіла ў Налібоцкай пушчы пяць месцаў вытворчасці самагону. З вышыні птушынага палёту апарат з дапамогай цеплавізара знайшоў старанна замаскіраваныя «бровары». Праўда, тут якраз той выпадак, калі знайсці прасцей, чым дабрацца, бо самагоншчыкі атабарыліся ў самых гушчарах…

1381443883965_11-29

Нядаўна з'явілася інфармацыя пра тое, што гродзенскія пагранічнікі таксама пры дапамозе беспілотніка затрымалі на беларуска-літоўскай мяжы 9 нелегальных мігрантаў.

Беспілотнік: што гэта такое?

Беспілотны лятальны апарат — гэта той жа самалёт альбо верталёт, звычайна меншы па памерах, кіраванне якім ажыццяўляецца з зямлі. Ён значна таннейшы і больш эканомны ў эксплуатацыі. Па функцыях жа беспілотнік смела можа канкурыраваць са сваімі «вялікімі братамі»: найперш у маніторынгу тэрыторый і разведцы.
На пачатку 90-х гадоў Савецкі Саюз упэўнена займаў галоўнае месца ў свеце па вытворчасці сродкаў такой авіяцыі — усе вядомыя грамадзянскія і ваенныя канструктарскія бюро лічылі за гонар мець уласнай вытворчасці беспілотнікі. Затым лідарства перайшло да ЗША і Ізраіля. Як вядома, калі краіна з нейкім таварам пакідае сусветны рынак як прадавец, то вяртаецца яна на гэты рынак ужо ў якасці пакупніка… Беларусі пашанцавала, бо цягам літаральна некалькіх апошніх гадоў мы стварылі ўласную абсалютна новую авіябудаўнічую галіну — вытворчасць беспілотных лятальных апаратаў (БПЛА).

Спецыялістам добра вядомыя распрацоўкі прыватнай кампаніі «Канструктарскае бюро «Індэла», якая мае сёння мадэльны рад больш чым з 10 розных тыпаў беспілотнікаў: рабатызаваных беспілотных верталётаў, беспілотных комплексаў паветранай разведкі і рабатызаваных паветраных мішэняў. На думку спецыялістаў, гэтае канструктарскае бюро цяпер з'яўляецца найбуйнейшым распрацоўшчыкам беспілотнікаў не толькі ў краіне, але і ў СНД.
Беспілотная тэматыка актыўна распрацоўваецца і ў Фізіка-тэхнічным інстытуце Нацыянальнай акадэміі навук Беларусі. Сёння інстытут — галоўны выканаўца дзяржаўнай навукова-тэхнічнай падпраграмы «Стварэнне і асваенне вытворчасці гамы тэхналогій і элементаў лятальных апаратаў, мэтавых нагрузак і беспілотных авіяцыйных комплексаў шматфункцыянальнага прызначэння». Падпраграма мае на мэце распрацоўку і арганізацыю да 2015 года не толькі серыйнага выпуску беспілотных комплексаў, але і кампанентаў, неабходных для іх вытворчасці ў прамысловых маштабах. Інстытут займаецца метадалогіяй вытворчасці беспілотных авіяцыйных комплексаў самага рознага прымянення, даследаваннямі і ўкараненнем новых алгарытмаў і метадаў кіравання шматфункцыянальнымі беспілотнымі лятальнымі апаратамі, распрацоўкай тэхналагічных працэсаў па ўкараненні новых матэрыялаў і тэхналагічнага абсталявання, разлікам базавых аэрадынамічных характарыстык і матэматычным мадэляваннем руху беспілотнікаў.
Акрамя гэтых арганізацый, цікавыя распрацоўкі ў галіне стварэння БПЛА профільнага прызначэння маюць Ваенная акадэмія Рэспублікі Беларусь і беларускія авіярамонтныя заводы, што спецыялізуюцца на ваеннай і грамадзянскай прадукцыі. У свой час у прэсе была інфармацыя пра тое, што 558 ы авіярамонтны завод распрацаваў БПЛА «Грыф 1», здольны выконваць тактычныя і аператыўныя задачы. У склад карыснай нагрузкі гэтага апарата ўваходзяць розныя віды оптыка- і радыёэлектроннага абсталявання, якія забяспечваюць правядзенне самых складаных назіранняў. Канструкцыя дазваляе хутка змяняць комплекс бартавога абсталявання, у тым ліку пры неабходнасці дадаваць у склад карыснай нагрузкі лазерны дальнамер, мэтапаказальнік, рэтранслятар і г. д. Сваю версію беспілотнага авіяцыйнага комплексу самалётнага тыпу распрацаваў і Мінскі авіярамонтны завод.
Што да беспілотнікаў ваеннага прызначэння, то асноўнымі напрамкамі іх выкарыстання з'яўляюцца разведка і назіранне за полем бою, радыёэлектронная барацьба, сувязь і рэтрансляцыя, стварэнне мішэняў. Перспектыўным з'яўляецца прымяненне БПЛА для вырашэння ўдарных задач, для супрацьпаветранай і супрацьракетнай абароны, далёкага радыёлакацыйнага назірання.

Хто навучыць лятаць беспілотнік?

Пры ўсім, беспілотнік — апарат складаны. Нехта павінен яго вучыць лятаць, таму падрыхтоўка курсантаў па спецыяльнасцях «беспілотныя авіяцыйныя комплексы» па тэхналагічнай і тэхнічнай эксплуатацыі вядзецца ў Мінскім дзяржаўным вышэйшым авіяцыйным каледжы. Выпускнікам будзе прысвойвацца вайсковае званне і кваліфікацыя інжынера. Такі крок абсалютна апраўданы, бо сусветныя авіяэксперты прагназуюць, што праз 5—10 гадоў авіяпарк толькі ваеннай авіяцыі перадавых краін стане беспілотным. А беспілотнікі ўжо сёння выконваюць тыя ж функцыі, што і «пілотная» авіяцыя, за выключэннем хіба што перавозкі грузаў і асабовага складу.
Тут дарэчы ўспомніць і пра нядаўні поспех нашых беспілотнікаў. Летась яны паказалі ў поўным сэнсе вышэйшы пілатаж падчас міжнацыянальных вучэнняў «Разгневаны сокал» у Катары. Тады спецыялісты 927 га цэнтра падрыхтоўкі і прымянення беспілотных авіяцыйных комплексаў ВПС і войскаў СПА прадэманстравалі магчымасці апаратаў «Іркут 3» і «Іркут 10». Гэтыя тактычныя комплексы ўжо прайшлі выпрабаванні ў розных умовах, але ўпершыню падняліся ў неба Блізкага Усходу, дзе правялі паветраную разведку мясцовасці. Адзін з апаратаў запускаецца з рукі і здольны сканаваць зямлю з неба на працягу гадзіны, другі стартаваў з катапульты. На вышыні некалькіх соцень метраў знішчыць такія маленькія самалёты амаль немагчыма, а ўсе атрыманыя з дапамогай аптычнага абсталявання звесткі перадаюцца ў пункт кіравання на зямлі ў рэжыме анлайн. Пасадку гэтыя апараты ажыццявілі пры дапамозе парашутаў у дакладна вызначаных месцах на вачах у прадстаўнікоў армій 28 краін. Вялікую цікавасць назіральнікаў выклікала і тое, што апараты лёгка складаюцца і могуць транспартавацца, як той казаў, «на плячах» у кампактных футаралах.

Сённяшняя карысць

А яшчэ беспілотнікі вельмі карысныя для авіяцыйнай аховы лясоў. Як вядома, прадпрыемства «Беллесавія», што знаходзіцца ў падпарадкаванні Міністэрства па надзвычайных сітуацыях, мае каля 20 самалётаў і верталётаў, дзякуючы якім прадухіляецца значная колькасць пажараў. Натуральна, што беспілотнікі вялікага радыуса дзеяння стануць для «паветраных леснікоў» выдатнымі памочнікамі, бо прыкладна палова лясных узгаранняў выяўляецца з дапамогай авіяцыі. Пры гэтым беспілотнікі дазволяць як зберагаць лётны рэсурс «вялікіх» самалётаў і верталётаў, так і істотна эканоміць паліва.

Пятро РАМАНЧУК.

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.