Пост — гэта не дыета
Праваслаўныя і каталікі перажываюць Вялікі пост, перыяд падрыхтоўкі да свята Пасхі. Пра традыцыі, хрысціянскія абавязкі ў гэты перыяд «Звяздзе» распавёў айцец Віктар МІСЕВІЧ, святар парафіі Езуса Міласэрнага, што ў Віцебску, галоўны рэдактар газеты «Каталіцкі Веснік».
— Мітрапаліт Мінска-Магілёўскі, архіепіскап Тадэвуш Кандрусевіч неяк параўнаў Вялікі пост са знаходжаннем чалавека ў пустыні. Маўляў, кожны вернік можа знайсці час, каб застацца сам-насам з Богам, так бы мовіць, стварыць дух пустыні ў перагружаным рознымі справамі жыцці.
— Адчуванне пустыні, безумоўна, мусіць прысутнічаць у гэты час у духоўным жыцці чалавека. Вернік павінен трапіць у стан духоўнай адзіноты і паспрабаваць лепш пачуць Бога. Гэта неабходна зрабіць кожнаму, хто хоча дасягнуць духоўнага поспеху падчас посту.
— Цікава, а ў чым вы бачыце галоўную ідэю чакання свята?
— Сэнс у падрыхтоўцы. Пост рыхтуе чалавека да Вялікадня, самага значнага свята для хрысціянскага свету, калі мы разам адзначаем Уваскрэсенне Хрыста. І каб падрыхтаваць сябе да гэтай урачыстасці, неабходна звярнуць увагу на сваю душу. Я часта ў свецкіх сродках масавай інфармацыі заўважаю артыкулы з ухілам на матэрыяльную падрыхтоўку — фарбаванне яек, упрыгожванне стала. Аднак, з пункту гледжання Касцёла, Царквы — гэта не самае істотнае. Галоўнае — духоўная праца, перамяненне чалавека. Накшталт таго, што адбылося з Ісусам на гары Фавор перад яго вучнямі Пятром, Якубам і Янам. Твар яго заззяў, а вопратка заблішчэла. Нешта падобнае павінна здарыцца і з намі. Каб мы сталі больш міласэрнымі, спазналі ідэі любові, перамянення, дапамогі бедным і самотным людзям.
—
Дарэчы, многія і сёння пост называюць дыетай.
— Я чуў падобнае. Але дыета — гэта штосьці іншае, чым пост. Дыета скіравана на паляпшэнне фізічнага стану чалавека. Добра, калі пасля посту чалавек будзе псіхалагічна задаволены сваім фізічным станам. Але галоўная ідэя — адмаўленне ад мясных страў дзеля таго, каб цела не перашкаджала рыхтавацца душы. Кодэкс кананічнага права выразна падкрэслівае, што пост ад мясных страў патрэбен. І кожную пятніцу каталік посціць. Ухіл, зразумела, трэба рабіць на духоўны складнік, бо ў ім прысутнічае элемент вечнасці. Кожны разумее, што цела пасля смерці чалавека знікае, а душа — несмяротная.
Акрамя мяса, у каталікоў ніякіх абмежаванняў не існуе. Гэта раней, да Другога Ватыканскага сабору, традыцыі былі строгія. Людзі падчас посту не ўжывалі малочныя прадукты, перад прыняццем камуніі пасціліся паўдня. Між іншым, я сустракаў людзей, якія посцяцца часцей — і ў сераду, і ў суботу. Але, калі ты хочаш пасціць сцісла (на хлебе і вадзе), трэба звярнуцца па параду да доктара і духоўніка.
— Ці сустракалі людзей, якія строгім пос-
там даводзілі стан свайго здароўя да крайняга?
— Не. Затое добра памятаю, як спрабаваў сам пасціцца на хлебе і вадзе. Шчыра прызнаюся, у мяне не атрымалася. Я проста пачаў адчуваць, што стан здароўя не дазваляе мне рабіць падобнае далей.
— Часам людзі на перыяд посту адмаўляюцца таксама і ад сваіх звычак. Напрыклад, мая знаёмая падчас Адвэнту, чакання свята Божага Нараджэння, адмовілася ад размоў у сацыяльных сетках.
— Гэта даволі папулярная практыка сярод моладзі. Калісьці і я сам рабіў падобнае. Усе добра ведаюць, колькі ў людзей «забірае» інтэрнэт. А гэты час можна прысвяціць добрым, карысным справам і пакінуць яго для бацькоў, сваякоў, на чытанне Святога Пісання. Нехта падчас посту не глядзіць тэлевізар. Часам гэта перарастае ў перабольшванне. Бо калі нехта ў сям'і посціць такім чынам, аўтаматычна змушае да падобнага сваіх сваякоў. Гэта няправільна. Падобная практыка мусіць быць цалкам прыватнай. І калі чалавек ускладвае на сябе ўзгаданыя абавязкі, ён не мае права перакладаць іх на іншых. Ці існуе забарона на інтымнае жыццё? Гэта выключна прыватная справа, і на афіцыйным узроўні Касцёл вернікаў да падобнага не заахвочвае.
— Ведаю, што людзі не вельмі любяць браць шлюб менавіта ў пост.
— Паводле касцёльнага права, забароны на шлюб у Вялікі пост няма. Але існуе забарона на гучныя забавы. То бок, калі нехта ажаніўся ў пост, мусіць вяселле згуляць ціха. Натуральна, усе ведаюць, вяселле — святкаванне гучнае, а таму людзі пазбягаюць шлюбу ў Вялікі пост, каб адсвяткаваць усё ўжо пасля.
— Даволі часта чалавек шмат увагі надае матэрыяльным сімвалам рэлігійных свят: набыццю падарункаў, упрыгожванню кватэры. Здаецца, што вера ў такіх выпадках знаходзіцца дзесьці на перыферыі. Як знайсці той баланс, каб веры нічога не замінала?
— Знайсці яго вельмі проста. Я ўзгадваю той час, калі святкаваў Вялікдзень дома. Пасха — свята таксама сямейнае, і абысціся без гасцей, святочнага стала, падарункаў немагчыма. У мяне захаваліся ад усяго гэтага радасныя адчуванні. Але на першым месцы ў гэтай урачыстасці павінен быць Ісус. Бо калі ў гэтым свяце не бачыць Бога, застанецца толькі мішура. Сэнс свята — у Хрысце, а ён просіць, каб чалавек прыйшоў у храм, паспавядаўся. Можа, для кагосьці гэта і стане адкрыццём, але на споведзь у касцёлах напярэдадні Пасхі стаяць вялікія чэргі! Спавядаць прыходзіцца літаральна ўвесь дзень.
Таксама хачу дадаць наступнае. Мы хоць і казалі пра чалавечую адзіноту, сустрэчу сам-насам з Богам, раю чытачам, вернікам, каб яны выкарысталі пост і для другога чалавека. Каб азірнуліся, выйшлі з нашых бетонных кватэр і працягнулі руку дапамогі суседу, мінаку на вуліцы. Хто ведае, можа, у кагосьці ў сям'і не ўсё так, як мае быць? І Вялікі пост — тая нагода, якая можа нам дапамагчы стаць больш добрымі ў адносінах адно да аднаго. На жаль, адмоўныя прыклады ўзнікаюць пастаянна, а так хочацца, каб дабро было паўсюдным, а людзі станавіліся аўтарамі гэтага дабра.
Тарас ШЧЫРЫ
Трэба ведаць
Сёлета Вялікі пост у каталікоў распачаўся 5 сакавіка і завершыцца напярэдадні Вялікага чацвярга — 17 красавіка. Праваслаўныя пасціць пачалі на два дні раней, але сёлета свята Пасхі ўсе адзначаць у адзін дзень — 20 красавіка. Праваслаўны і каталіцкі Вялікдзень апошні раз супадаў у 2011 годзе. Адметна, што пры супадзенні Пасху заўжды святкавалі ў красавіку.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.