Старой польскамоўнай паштоўцы з выявай палешука з-пад Пінска — больш за 100 гадоў. У канцы ХІХ—першай трэці ХХ стагоддзяў пінчукі былі ўлюбёнымі героямі паштовак, запалкавых этыкетак і іншай падобнай друкаванай прадукцыі, прадстаўляючы тып чалавека, амаль не закранутага еўрапейскай цывілізацыяй. Чалавека, які жыве ізаляваным, у нейкім сэнсе першабытным жыццём, штодня сутыкаецца з прыродай і атрымлівае ад яе амаль усё, што трэба для штодзённага побыту. Цікавасць да Палесся як да турыстычнага рэгіёна асабліва ўзмацнілася ў міжваеннай Польшчы. Палешукоў любілі за экзатычнасць, гэтаксама як гуралей — жыхароў Татраў і карпацкіх гуцулаў — паказваючы іх на тыповых чаўнах-аднадрэўках, з сякеркамі, люлькамі, рыбалоўным рыштункам. На гэтым малюнку маладзіца, якая стаіць на беразе ў святочнай вопратцы, трымае ў руцэ два дубчыкі з нанізанымі на іх рыбкамі. Тагачаснаму чытачу не трэба было тлумачыць, якія гэта рыбкі. Усе і так разумелі, што гэта славутыя палескія ўюны.
Забалочаная прыпяцкая раўніна, увесну залітая вадой на дзясяткі кіламетраў, з калюжынамі, якія доўга не высыхаюць, — гэта ідэальнае месца жыхарства для гэтай маленькай (да 18-25 см) і вельмі жывучай рыбкі. Асабліва пакуль Палессе не было бяздумна асушана.
Лоўля ўюноў на працягу стагоддзяў была масавым зімовым заняткам палескага селяніна. Да гэтага промыслу рыхтаваліся ўлетку, робячы адмысловыя плеценыя «кашы» — пасткі з падвойным дном і адтулінай пасярэдзіне. Падчас адлігі, пасля моцных маразоў, шматлікія ўюны масава накіроўваліся да паверхні, дзе іх ужо чакалі рыбакі. Яны прасякалі ў лёдзе палонкі і ўстаўлялі ў іх пасткі, ушчыльнялі адтуліны, закрываючы паверхню палонкі саломай. Рыбакі некалькі разоў на дзень абыходзілі свае ўгоддзі і правяралі здабычу. Пры ўдалай лоўлі ў кожным кашы магло быць 2-3 кілаграмы рыбы, і прытым не раз за дзень. Уюноў праз вочы нанізвалі па 15-18 штук на палачку (метку) і сушылі на чарэні прапаленай печы, якая астывала.
Мяса ўюна вельмі тлустае, мяккае, легкатраўнае, мае саладжавы смак, хоць і моцна аддае цінай. Таму прынята дбайна змываць слізь, якая пакрывае гэту рыбу.
Уюны не толькі ратавалі палешука ад голаду (замяняючы нават хлеб, калі сканчаліся запасы збожжа), але і служылі своеасаблівай мясцовай валютай, за якую можна было набыць усё неабходнае ў побыце. Пры гэтым уюноў цэлымі вазамі вывозілі за сотні кіламетраў ад Піншчыны — у Кіеў, Мінск, Вільню. У міжваенную Варшаву больш за палову рачной і азёрнай рыбы пастаўляла Палессе.
Вядомы ў гісторыі краёвай літаратуры пісьменнік Юзэф Ігнацы Крашэўскі, які наведаў Пінск у сярэдзіне 1830-х гадоў, стаў сведкам традыцыйнага розыгрышу, ахвярамі якога амаль у абавязковым парадку рабіліся госці горада. Ім быццам бы незнарок распавядалі пра гіганцкага ўюна, памерам з чалавека, які жыве на ланцугу пад адным з мастоў. Хтосьці падахвочваўся паказаць гіганта цікаўнаму госцю і доўга вадзіў па горадзе, распавядаючы зусім сур'ёзна, што ўюн вось-вось усплыве. Некаторыя так і заставаліся ў недасведчанасці, ці існуе гіганцкі ўюн у рэчаіснасці. Гэтую легенду ў нашы дні ўзнавіў скульптар Сяргей Жылевіч, які аздобіў прыватны сад скульптур у Баярах пад Пінскам некалькімі статуямі легендарнага ўюна. Шкада, што ў Пінску дагэтуль не ацанілі важнасці гэтага гарадскога міфа для папулярызацыі горада і рэгіёна. А вось жыхары вёскі Вялікія Чучавічы суседняга Лунінецкага раёна выбралі ўюна ў якасці выявы на сваім гербе.
Уюны настолькі тлустыя, што смажаць толькі самых буйных, і тое з вялікай асцярожнасцю, таму што ад рыбкі можа нічога не застацца. Уюнамі нават карысталіся ў якасці... свечак, прадзяваючы праз іх ніцяны кнот. Сушаных уюноў на Палессі любяць дадаваць у супы. Перш за ўсё — у «грыбны квас» (суп, які варыцца на хлебным або бурачным квасе з дадаваннем сушаных грыбоў і ўюноў), а таксама ў капуснік. З імі таксама тушылі бігас, ну і проста елі сушанымі, гэтаксама, як любую дробную сушаную рыбу.
У наш час уюноў нялёгка сустрэць на базары. Меліярацыя Палесся моцна скараціла іх папуляцыю, а старажытныя спосабы лоўлі цяпер лічацца браканьерствам. Акрамя прыватнага побыту, пакаштаваць традыцыйныя стравы з уюна можна хіба што ў некаторых аграсядзібах. Бадай, варта сур'ёзна задумацца пра тое, каб хаця б часткова аднавіць і старажытны промысел, і міфалогію напаўзабытага сімвала Палесся.
Смажаныя ўюны з журавінна-мядовым соусам
Мёд і журавіны лічацца знакавымі для кулінарыі Палесся. У гэтым рэцэпце яны сімвалічна спалучаюцца з уюнамі.
Складнікі: 800 г уюноў, 4 ст. лыжкі расліннага алею, 2 ст. лыжкі мукі, 2 шклянкі журавін, 3/4 шклянкі мёду, соль.
Прыгатаванне: Старанна ачысціць і вытрыбушыць уюноў, пасаліць і абкачаць у муцэ. Абсмажыць у разагрэтым алеі. Журавіны раздушыць відэльцам, змяшаць з мёдам і падагрэць, давёўшы да кіпення. Паліць соусам смажаных уюноў перад падачай.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.