Яны выратавалі ўжо не адно дзіцячае жыццё. Гэтыя людзі вяртаюць веру ў сябе, веру ў тое, што выйсце ёсць з любой сітуацыі. Яны нібыта міратворцы ў адносінах з сябрамі, бацькамі і настаўнікамі. Яны заўсёды паважаюць жаданне, волю і асабістую прастору тых, хто да іх звяртаецца. Менавіта такімі і павінны быць кансультанты агульнанацыянальнай дзіцячай лініі дапамогі 8–801–100–1611.
Ірына, як і ўсе спецыялісты лініі, працуе пад псеўданімам. У мэтах бяспекі яны не могуць называць свае сапраўдныя імёны, бо ў кожнага ёсць яшчэ асноўная праца. Ірына працуе кансультантам з самага пачатку праекта. Яна распавяла, чым лінія дапамогі адрозніваецца ад іншых тэлефонаў даверу і з якімі праблемамі звяртаюцца да іх падлеткі.
—Агульнанацыянальная дзіцячая лінія дапамогі — гэта сацыяльны праект, які закліканы дапамагаць дзецям, пацярпелым ад гвалту, — гаворыць Ірына. — Праект рэалізуецца пад кіраўніцтвам Міністэрства аховы здароўя Беларусі ў партнёрстве з Рэспубліканскім навукова-практычным цэнтрам псіхічнага здароўя і Міжнароднага грамадскага аб'яднання «Разуменне», а таксама пры падтрымцы Міністэрства сувязі і інфармацыі Рэспублікі Беларусь, РУП «Белтэлекам» і аператара МТС. Увогуле лінія працуе па прынцыпе тэлефона даверу для дзяцей, але ў дапамозе мы не адмаўляем нікому, асабліва калі справа тычыцца здароўя малых. Нярэдка нам тэлефануюць людзі, якія часта чуюць у суседскіх кватэрах дзіцячы плач ці падазраюць, што там дзеці церпяць ад гвалту. Звычайна людзі стараюцца не ўмешвацца ў справы суседскай сям'і. Але калі гэта тычыцца дзяцей, то многія губляюцца і не ведаюць, як ім паступіць. Такія тэлефонныя званкі мы бяром на заметку. Пасля гэтага на месца выязджае камісія з праверкай. Ужо на месцы спецыялісты разбіраюцца, у чым справа.
Самі дзеці тэлефануюць, каб вырашыць нейкія свае пытанні і праблемы. Званок на нашу лінію бясплатны, працуем мы кругласутачна. Мы прымаем званкі з усёй рэспублікі. Кансультаванне вядуць кваліфікаваныя крызісныя псіхолагі, дзіцячыя псіхолагі і ўрачы-псіхатэрапеўты. Усе нашы кансультанты маюць вопыт работы з дзецьмі, падлеткамі і іх бацькамі. Больш за тое, з дапамогай спецыяльных трэнінгаў, семінараў і канферэнцый спецыялісты атрымліваюць новыя веды і павышаюць сваю кваліфікацыю пастаянна.
—Я так разумею, што вы аказваеце псіхалагічную і інфармацыйную дапамогу. Ці ёсць нейкія абмежаванні па ўзросце для тых, хто вам тэлефануе?
—Гэта могуць быць людзі самага рознага ўзросту, і мы не адмаўляем у дапамозе нікому. Дарэчы, сёння падлеткамі лічацца дзеці да 20 гадоў. І гэта праўда. У такім узросце ў маладых людзей яшчэ бурляць эмоцыі, і іх цяжка назваць «спелымі». Памятаю маладога чалавека прыкладна такога ўзросту, які пазваніў нам з думкамі аб самагубстве. Хлопец быў інвалідам па слыху, у яго пачаліся праблемы з бацькамі, ён пасварыўся са сваёй дзяўчынай, ды і на працы, на якую ён уладкаваўся, нешта не атрымлівалася. Яму здавалася, што выйсце толькі адно… Але нам удалося разам разматаць клубок яго праблем. Ён званіў разоў пяць, і апошнім быў званок удзячнасці. У выніку яму пашанцавала: за мяжой яму прапанавалі зрабіць аперацыю па вяртанні слыху, ён здолеў наладзіць адносіны і з маці, і са сваёй каханай… Бывае, каб супакоіцца і пачаць дзейнічаць, маладым проста трэба дапамагчы разабрацца ў сабе і сваіх жаданнях.
Што ж датычыцца дарослых, бывае, што нам тэлефануюць і людзі ў крызісным стане з нейкімі асабістымі пытаннямі. У такіх выпадках мы заўсёды аказваем «першую дапамогу». І калі чалавек супакоіцца, толькі тады перанакіроўваем яго на лінію даверу для дарослых ці ў любую іншую арганізацыю, дзе яму могуць дапамагчы. У нас ёсць кантакты ўсіх неабходных у нашай справе арганізацый, з усіх раёнаў і абласцей.
—Ці адрозніваюцца праблемы дзяцей, якія жывуць у буйных гарадах, ад праблем іх аднагодкаў з маленькіх населеных пунктаў?
—Думаю, што не вельмі. Калі гаварыць пра падлеткаў, то ў іх часцей за ўсё ўзнікаюць праблемы ў адносінах з бацькамі, сябрамі і настаўнікамі, незалежна ад таго, у якім месцы яны жывуць. Увогуле, у гэты перыяд жыцця чалавек перажывае свае пачуцці, няўдачы і шчасце вельмі востра. Напрыклад, падлеткі гатовы перавярнуць увесь свет, калі яны закахаліся. Помню аднаго хлопца, які пазваніў вельмі ўсхваляваны. Бацькі яго каханай дзяўчыны забаранілі сустракацца з ім. Гэтыя людзі наведвалі нейкую секту, таму былі вельмі агрэсіўна настроены супраць адносін паміж падлеткамі. Хлопец жа вырашыў выратаваць каханую… У выніку яны ўсе аказаліся ў міліцыі. Хлопец не ведаў ужо, што рабіць. Мы з ім доўга размаўлялі і разам шукалі магчымасці, як цяпер яму падтрымліваць адносіны з дзяўчынай.
Аднак некаторыя праблемы ў буйных гарадах вырашыць прасцей, чым у маленькіх населеных пунктах. Аднойчы нам пазваніла жанчына. Яна расказала, што вырасла ў вёсцы і памятае, як яе крыўдзілі ў школе. Цяпер тое самае здарылася з яе дачкой. Школа ў мястэчку была адзінай, таму перавесці дзяўчынку ў іншую ўстанову не было магчымасці. Праўда, жанчына ўсё ж знайшла выйсце і ўсё скончылася добра.
—Вы сказалі, што тэлефануюць і самі бацькі. Што турбуе сучасных бацькоў?
—Часцей за ўсё звяртаюцца бацькі, чые дзеці прымаюць нейкія псіхатропныя рэчывы ці ўжываюць алкаголь. Разгубленыя бацькі ў такой сітуацыі не ведаюць, што рабіць. Канешне, мы дапамагаем ім зняць першапачатковы стрэс і тлумачым, што рабіць і куды звяртацца ў такіх выпадках, каб выратаваць дзіця. Бываюць званкі і іншага кшталту. Да нас патэлефанаваў бацька, які саромеўся хадзіць са сваім дзіцем па вуліцы, ды ўвогуле не ведаў, як паводзіць сябе з дзіцем. Яго малы — гіперактыўны хлопчык. Мы расказалі яму аб некалькіх метадах выхавання гіперактыўных дзяцей. Ён нам тэлефанаваў некалькі разоў — здаецца, з усім разабраўся і здолеў наладзіць стасункі з малым.
—А ад маленькіх дзетак вам паступаюць званкі?
—Так, але часцей з дапамогай дарослых. Напрыклад, жанчына навучыла сваю пяцігадовую хворую дачку тэлефанаваць нам на лінію. Дзяўчынка аказалася адна ў бальніцы, і маці не заўсёды магла быць з ёю побач. Жанчына ведала, што наша лінія працуе кругласутачна і малая можа атрымаць дапамогу ў любую хвіліну. Дзяўчынка звычайна пападала на мяне. Званіла адразу як прачнецца і ўвечары, калі мама сыходзіла. Малая вельмі складана пераносіла адзіноту, і мы стараліся адцягнуць яе ўвагу ад гэтага пачуцця… Таксама нам тэлефануюць вучні пачатковых класаў, якія атрымліваюць дрэнную адзнаку ў школе ці заўвагу ў дзённік. Малыя не ведаюць, як сказаць пра гэта бацькам, ці ўвогуле баяцца ісці дадому…
—Колькі званкоў прымае дзіцячая лінія?
—У сярэднім прымаем па дванаццаць званкоў за суткі. Усё залежыць ад рэкламы: у дзень, калі даюць рэкламу нашай лініі, званкоў значна больш, чым у звычайныя дні. Часам нават ледзь паспяваем пакласці трубку…
—На ваш погляд, што могуць зрабіць бацькі, каб у іх дзяцей было менш нагод званіць на дзіцячую лінію?
—Быць побач з дзецьмі і размаўляць з імі. Не трэба пакідаць дзяцей сам-насам са сваімі праблемамі і радасцямі, неабходна шчыра цікавіцца іх справамі. Калі з дзіцем не размаўляць, то яно неўзабаве замкнецца, на любыя пытанні будзе адказваць парай слоў, і тады бацькам будзе цяжка ўдзельнічаць у яго жыцці. Нельга шкадаваць час, каб наладзіць даверлівыя адносіны са сваім дзіцем. А пачынаць будаваць такія адносіны лепей тады, пакуль яно знаходзіцца яшчэ ў лоне маці. Бо наладзіць добрыя стасункі ў падлеткавым узросце будзе значна складаней. Душы дзяцей вельмі пяшчотныя, шчырыя, адкрытыя і наіўныя. Іх патрэбна берагчы.
Наталля ТАЛІВІНСКАЯ
Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.
На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.