Вы тут

«Быць абласным тэатрам ганарова, але і вельмі адказна». Чым жыве Маладзечанскі тэатр


Тэатр у Беларусі... Традыцыі і сучаснасць, знаходкі і праблемы... З аднаго боку, у нас увесь час адбываюцца цікавыя падзеі, міжнародныя тэатральныя форумы: ад студэнцкага «Тэатральнага куфра» да «ТЕАРТ», які збірае найлепшыя пастаноўкі свету. Драматургічныя лабараторыі, што адкрываюць новых аўтараў, тэатральныя чыткі... Летась выйшла анталогія сучаснай беларускай драматургіі, якая прадстаўляе жанчын-драматургаў і сведчыць, што эксперыменты на сцэнах будуць працягвацца. Нешта адбываецца, але ўражанне, што многае, вартае ўвагі, застаецца на вельмі лакальным узроўні.


Але калі са сталіцай усё прыкладна зразумела (ёсць некалькі вядучых тэатраў з моцнымі ва ўсіх сэнсах спектаклямі, на якія не сорамна прывесці самых патрабавальных тэатразнаўцаў), то чым жывуць у так званай правінцыі? Як ідуць справы ў рэгіянальных тэатрах? Варта нагадаць, што беларускі тэатр нараджаўся менавіта ў рэгіёнах — у Нясвіжы, Слуцку, Слоніме... Што першыя беларускія трупы прынцыпова «ішлі ў народ», паказваючы п'есы Дуніна-Марцінкевіча і Янкі Купалы ў вёсках і мястэчках... Што сёння аматары тэатра зноў і зноў адкрываюць для сябе яскравыя пастаноўкі, народжаныя не ў сталіцы, якія збіраюць міжнародны дождж узнагарод.

У межах новага праекта газета «Звязда» наведае розныя беларускія гарады і распавядзе аб тым, як працякае тэатральны працэс па-за Мінскам. І вы пераканаецеся, што гэта зусім НеПравінцыя.

Маладзечна — першы горад, які мы вырашылі наведаць. Мінскі абласны драматычны тэатр у якасці героя рэпартажу абраны невыпадкова: сёлета ён адзначае трыццацігадовы юбілей. За гэты час назапасілася багатая гісторыя: і Рэспубліканскі тэатральны фестываль майстроў мастацтваў «Маладзечанская сакавіца», які праводзіўся на базе тэатра, і ўдзел у міжнародных форумах, накшталт «HOMOLUDENS 2019» на Украіне, дзе спектакль «Каханне. Сабак@Кропка. RU» ў пастаноўцы мастацкага кіраўніка тэатра Валерыя Анісенкі атрымаў дыплом. Дарэчы, заслужаны дзеяч мастацтваў Рэспублікі Беларусь лаўрэат Дзяржаўнай прэміі Беларусі Валерый Анісенка імкнецца, каб на сцэне прысутнічаў эксперымент і нацыянальная драматургія. Зараз у рэпертуары — і музычная казка-жарт «Парася, якое спявае, або Нельга нам без сябра» Казлова, і сур'ёзная камедыя «Нязваны госць» Бартохава, і псіхалагічная драма «Каралева прыгажосці» Макдонаха, і лірычная драма Анатоля Дзялендзіка «Карона з кахання» пра жыццё Янкі Купалы... Дарэчы, у час пандэміі тэатр паспяхова засвоіў новы фармат: стрым-спектаклі «Парася, якое спявае» і «Банкет» атрымалі шмат удзячных водгукаў.

Больш падрабязна аб жыцці тэатра расказвае яго дырэктар Алена Сакалоўская. Пачынае з гісторыі стварэння:

— Пры гарадскім Доме культуры дзейнічаў народны тэатр, яго мастацкім кіраўніком быў Мікалай Мацкевіч. Ён працаваў у тандэме з Аляксеем Дударавым, знакамітым беларускім драматургам. Рэпертуар у тагачаснага тэатра быў даволі моцны і разнастайны. Стала відавочна, што тэатр выходзіць за межы аматарскага. Было прынята рашэнне аб стварэнні тэатра прафесійнага. І вось 1 лютага 1991-га выйшла адпаведная пастанова. У нас ідзе 41 спектакль. Часам рэпертуар папаўняецца новымі пастаноўкамі. Зараз мы працуем над юбілейным спектаклем «Тэатральны багаж», які плануем паказаць ужо ў красавіку. Да канца года плануем прадставіць нашаму гледачу тры новыя пастаноўкі. Вядома, цяпер працаваць складана. Гэта абумоўлена тым, што людзі з асцярогай наведваюць публічныя мерапрыемствы. Але глядач паступова вяртаецца ў тэатр, гэта заўважна па продажы квіткоў: з кожным днём попыт расце. Тэатральная трупа ў нас невялікая — дваццаць чалавек, але гэта вельмі цікавыя, таленавітыя людзі.

Разам з Аленай мы спускаемся па лесвіцы і трапляем у бутафорскі цэх. Але цэхам гэта назваць складана — памяшканне больш нагадвае майстэрню мастака: паўсюль папера, фарбы, бліскаўкі. Здаецца, і дня не хопіць, каб разглядзець усе дэталі. Нас ужо чакае ветлівая жанчына — Таццяна Каляда, яна працуе мастаком-дэкаратарам і адказвае за афармленне сцэнічнай прасторы:

— Усё, што вы бачыце на сцэне, за выключэннем сталярных і металічных вырабаў, а таксама пашыву, робіцца ў бутафорскім цэху. Усе роспісы, абклейкі, імітацыі фактур, галаўныя ўборы, рэквізіт. Калі прыязджае мастак-пастаноўшчык, ты павінен зноў вучыцца працаваць з некаторымі матэрыяламі, каб увасобіць яго задумкі і прапановы. Мая праца складаецца з таго, што я ўвесь час вучуся. Таму я яе і люблю: ніколі не сумна.

Мы пакідаем бутафорскі цэх і разам з дырэктарам ідзём наверх, да сцэны. У гэты момант глядзельная зала пустая, нават не запалена святло — дзіўна знаходзіцца ў гэтым памяшканні, калі ў ім няма ні акцёраў, ні гледачоў. Але вельмі хутка тут зноў будуць гучаць галасы і плясканне далоняў. Да нас падыходзіць Алена Рахмангулава, рэжысёр-пастаноўшчык юбілейнага спектакля:

— «Тэатральны багаж» — гэта свайго роду капуснік, прысвечаны нашаму трыццацігоддзю, якое было ў лютым. Такая назва абрана таму, што гледачу ў гумарыстычнай форме пакажуць тэатральнае закуліссе. Наш спектакль прадугледжвае лёгкасць, вытанчанасць, відовішчнасць. Усё пачынаецца з маленькага чамаданчыка — нараджэння тэатра ў 1991 годзе. Багаж расце, убірае ў сябе вопыт і веды. У фінале вы пабачыце вялікі чамадан, які сімвалізуе ўсё тое, што мы назапасілі за гады існавання. Работа над сцэнарыем вядзецца даўно, а падрыхтоўка да спектакля ідзе ўжо два месяцы. Разам з рэжысёрам-пастаноўшчыкам Сяргеем Карзеем мы запрашаем усіх на прэм'еру.

Хоць у дзень нашага візіту ў Мінскім абласным драматычным тэатры ціха, няма ні акцёраў (яны паехалі выступаць у іншы горад), ні работнікаў сцэны, на першы погляд можа падацца, што тэатр заснуў на некаторы час, але гэта ілюзія. За дзвярыма кабінетаў ідзе напружаная праца: шыюцца касцюмы, рэдагуюцца сцэнарыі, абмяркоўваюцца наступныя гастролі.

На развітанне Алена Сакалоўская кажа:

— Тэатр вучыць разбірацца ў чалавечых узаемаадносінах. Тэатр вучыць разумець сябе і выказваць эмоцыі, ён пашырае кругагляд. Тэатр вучыць бачыць людзей людзьмі. А гэта вельмі важна, асабліва для падрастаючага пакалення. Таму быць абласным тэатрам — гэта ганарова і вельмі адказна. Нашая галоўная мэта — каб гледачу было цікава ісці да нас, у створаную атмасферу камфорту і творчасці.

Арына КАРПОВІЧ

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.