Вы тут

Чаму грамадства павінна адаптавацца да патрэб і асаблівасцяў кожнага чалавека


Аксана КІРЫЛЮК — эканаміст-міжнароднік па адукацыі, папулярызатар сучаснай навукі, выкладчыца аўтарскага курса і майстар-класа па ландшафтным дызайне, заснавальніца студыі бальных танцаў, займаецца аховай жывёл, прасоўваннем жаночых ініцыятыў, засвоіла прафесію зваршчыка, а яшчэ яна адзіная ў Беларусі жанчына — каваль ручнога кавання. Аляксандр СЕВЯРЫН — выкладчык камп'ютарных навук у Мінскім дзяржаўным каледжы электронікі. Вячаслаў ГРЫНЮК — саўладальнік транспартнай кампаніі, якая з'яўляецца афіцыйным партнёрам «Яндэкс-таксі», мае ў падпарадкаванні каля 100 кіроўцаў з адсутнасцю слыху (сярод іх чатыры дзяўчыны). Студэнт чацвёртага курса з Нігерыі Цімаці КУМАЁН, родная мова — англійская, атрымлівае вышэйшую адукацыю ў нашай краіне і засвойвае беларускія традыцыі. Што аб'ядноўвае ўсіх гэтых людзей? «Эксклюзіўна? Інклюзіўна» — менавіта так была сфармулявана тэма дыскусіі, якая прайшла ў рамках другога Тыдня прафесійнай адукацыі. Як падкрэсліваюць яе арганізатары, гэта была спроба навучыцца казаць пра важнае, бо інклюзія — паняцце вельмі шырокае. Усе мерапрыемствы тыдня прайшлі ў рамках праекта «Занятасць, прафесійная адукацыя і навучанне ў Беларусі», які фінансуецца Еўрапейскім саюзам і рэалізоўваецца ў партнёрстве з міністэрствамі адукацыі, працы і сацыяльнай абароны і Рэспубліканскім інстытутам прафесійнай адукацыі.


Фота: pixabay.com

Інтэлектуальная работа для невідушчых

Доўгі час у нашым грамадстве лічылася, што інваліднасць — гэта пэўная абдзеленасць лёсам. Але жыццё не стаіць на месцы: паступова грамадскія ўстаноўкі, хоць і марудна, але ўсё ж такі змяняюцца. Цяпер у развітых краінах інваліднасць разглядаюць хутчэй як пэўны лад жыцця пры пэўных абставінах, што склаліся ў чалавека. Вось такое карэктнае і нейтральнае азначэнне — без упору на шкадаванне, без паблажлівага стаўлення і погляду зверху ўніз — хутчэй з пачуццём пэўнага разумення абставін, у якіх апынуўся чалавек і да якіх ён павінен прыстасавацца.

Аляксандр Севярын — сам невідушчы, цалкам страціў зрок у 20-гадовым узросце, але ён вучыць праграмаванню падлеткаў з аслабленым зрокам. На базе Мінскага дзяржаўнага каледжа электронікі ў 2006 годзе быў створаны Цэнтр прафесійнай і сацыяльнай рэабілітацыі для асоб з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця. Калі раней падлеткі з інваліднасцю маглі разлічваць толькі на авалоданне прафесіяй майстра па рамонце абутку ці швачкі, то цяпер маюць магчымасць атрымаць высокаінтэлектуальную спецыяльнасць. У цэнтры рыхтуюць тэхнікаў-праграмістаў, аператараў ЭВМ, спецыялістаў па камп'ютарнай графіцы, вымяральнікаў электрафізічных параметраў вырабаў электроннай тэхнікі, спецыялістаў па мікра- і нанатэхналогіях. Ёсць і іншыя прафесіі: токар, слесар-зборшчык бытавой тэхнікі, слесар механазборачных работ. Падрыхтоўка ідзе на двух узроўнях: можна атрымаць прафесійна-тэхнічную і сярэднюю спецыяльную адукацыю.

Групы для асаблівых навучэнцаў — малаколькасныя, па 8-10 чалавек. Зроблена гэта для таго, каб была магчымасць індывідуальнага падыходу да кожнага падлетка. Тут займаюцца хлопцы і дзяўчаты з парушэннямі апорна-рухальнага апарату, зроку і слыху, з расстройствамі аўтыстычнага спектру.

— Невідушчыя не любяць слова «сляпы», — канстатуе Аляксандр Севярын. — У нас нават арганізацыя, якая аб'ядноўвае невідушчых людзей, называется Беларускім таварыствам інвалідаў па зроку, а не таварыствам сляпых, як у Расіі. Але інвалідам я сябе таксама не адчуваю. Больш правільна было б казаць, напэўна, пра сацыяльную інваліднасць, а не пра медыцынскую. Насамрэч у невідушчых людзей не так шмат магчымасцяў для атрымання прафесіі і будучага працаўладкавання. І гэта, хутчэй, інтэлектуальная, а не фізічная праца: невідушчыя могуць аказваць юрыдычныя паслугі, псіхалагічную дапамогу, быць музыкантамі, працаваць у дыспетчарскіх службах на тэлефоне. Пры навучанні слабавідушчых рабоце на камп'ютары мы выкарыстоўваем адмысловыя дысплэі, якія дазваляюць выводзіць інфармацыю з экрана камп'ютара ў выглядзе тэкставай інфрамацыі шрыфтам Брайля. Але невідушчыя могуць працаваць і без гэтага дысплея, толькі за кошт спецыяльнага праграмнага забеспячэння — гэта значыць, што для работы ім хапае звычайнай клавіятуры, сістэмнага блока, навушнікаў і гукавой карты.

«Калі вы бачыце чалавека з белым кіем, не кідайцеся яму дапамагаць, не пацікавіўшыся, а ці патрэбная яму ваша дапамога. Не варта думаць, што ён цалкам бездапаможны. Тым больш не вырывайце ў яго з рукі кій. Я гатовы застацца на вуліцы без адзення, а вось застацца без кія — ні ў якім разе, — папярэджвае Аляксандр Севярын. — Да таго ж вы не ведаеце, якую рэакцыю можаце атрымаць у адказ. Правільна будзе падысці, павітацца і запытацца, ці патрабуецца ваша дапамога. Хоць я і невідушчы, але вашы спачуванні мне непатрэбныя. І я ніколі не буду працаваць і адмоўлюся ад любой прапановы, калі буду адчуваць, што гэта робіцца з-за таго, што мяне шкадуюць...»

На мове жэстаў

Вячаслаў Грынюк — інвалід па слыху. Калі з'явілася Uber-таксі, ён працаўладкаваўся туды кіроўцам. Потым у кампанію прыходзілі такія ж, яе ён, хлопцы, і Вячаслаў фактычна працаваў пасрэднікам паміж імі і адміністрацыяй. Тлумачыў іх службовыя абавязацельствы, як кантактаваць з кліентамі, нюансы будучай работы. А затым у яго ўзнікла ідэя адкрыць свой бізнес і дапамагаць хлопцам са стратай слыху. Пасажыры, якія карыстаюцца «Яндэкс.Таксі», напэўна, сутыкаліся ў паездках з маўклівымі кіроўцамі, але з'яўленне сучасных гаджэтаў вельмі спрашчае камунікацыю. Вячаслаў прыгадаў выпадак, калі таксі выклікала сямейная пара. Да кліентаў накіравалі машыну з глухім кіроўцам. Тыя папрасілі павялічыць хуткасць, бо ў жанчыны пачаліся родавыя схваткі. На пытанне, а чаму вы не выклікалі хуткую дапамогу, адказ быў: «Вы прыехалі б хутчэй». Будучая маці трапіла ў радзільню за лічаныя хвіліны да родаў...

Сёння кіроўцы з адсутнасцю слыху і маўлення займаюцца ў кампаніі Вячаслава таксама грузаперавозкамі — і ніводнай скаргі ці заўвагі за год на іх работу не паступіла. У далейшых планах — арганізаваць яшчэ і кур'ерскую службу.

Людміла СТОМА — перакладык з мовы жэстаў у тэрытарыяльным цэнтры сацыяльнага абслугоўвання насельніцтва Фрунзенскага раёна сталіцы — кажа, што ў ЗША мова жэстаў — трэцяя па папулярнасці сярод тых, што вывучаюцца. І там значна прасцей пры звароце ў тую ці іншую арганізацыю сустрэць спецыяліста, які зразумее чалавека без слыху. На яе думку, было б карысна і ў нашых школах вывучаць хоць бы «азы» жэставай мовы, што дазволіла б разбурыць існуючыя бар'еры. Некалькі гадоў таму была створана экстранная служба сурдаперакладу, дзе кантактаванне адбываецца ў відэачаце. Пры звароце грамадзяніна сурдаперакладчык, выступаючы ў ролі дыспетчара, перадае паведамленне ў экстранныя службы і інфармуе таго, хто звярнуўся, што яго заяўка прынятая і праз які час будзе аказана неабходная дапамога.

Вячаслаў Грынюк канстатуе, што не заўсёды людзі паводзяць сябе карэктна ў адносінах да людзей з адсутнасцю слыху. У перапоўненым грамадскім транспарце часта можна пачуць: «Ты што, глухі?» А чалавек, да якога звяртаюцца, насамрэч не чуе. Можна проста асцярожна дакрануцца рукой, каб прыцягнуць яго ўвагу. А пры іншых абставінах да людзей, якія не чуюць, лепш звяртацца, гледзячы ім у твар, а вось фізічны кантакт непажаданы. Гэта ўсё асновы інклюзіўнага этыкету, якому нідзе ў нас не вучаць.

Насуперак стэрэатыпам

Увогуле, дакладнае разуменне таго, што кожны чалавек мае права і можа быць уключаны ў нармальнае жыццё, — адзін з самых галоўных пастулатаў інклюзіі ў адукацыі. Але інклюзія — працэс, які закранае не толькі сферу адукацыі. Ён закліканы разбураць бар'еры ў свядомасці грамадства, рабіць яго больш талерантным, гуманным і адкрытым да разнастайнасці наогул...

Напрыклад, студэнт з Нігерыі Цімаці Кумаён прызнаўся, што прыкладна два гады не мог адаптавацца ў нашым грамадстве без ведання мовы. Клімат — іншы, ежа — нязвыклая. Ніхто яго не разумеў. Дакладна так, як не разумеюць глуханямых і мову жэстаў. Праблематычна хутка адаптавацца на новым рабочым месцы любому іншаземцу, нават пры адсутнасці праблем з маўленнем, і ім таксама патрабуецца інклюзія.

Аксана Кірылюк сёння займаецца любімай справай — ручным каваннем. Яна ўпэўненая, што не бывае жаночых і мужчынскіх прафесій, і некалькі гадоў таму арганізавала фотавыстаўку «Яе справа» — пра беларусак, якія знайшлі сябе ў рэдкіх прафесіях: падземны рабочы, ляснічы, электраманцёр, зваршчык, кіроўца-выпрабавальнік, мехатронік і іншых. Іх выбіраюць нямногія з жанчын — і застаюцца ў іх нямногія. Беларускі палічылі іх цікавымі і перспектыўнымі, зыходзячы з уласных перакананняў, незалежна ад меркавання акружэння і стэрэатыпаў у грамадстве.

— Людзі, якія займаюцца чымсьці нязвыклым для навакольных, адчуваюць дыскамфорт ад таго, як іх успрымаюць, — кажа Аксана. — А калі спрабуеш давесці ім сваю пазіцыю, неразуменне ўзрастае ў геаметрычнай прагрэсіі. Мне прасцей казаць, што я мастак па метале, чым тое, што я каваль. На жаль, але рэакцыя грамадства на тых людзей, якія выйшлі па-за ўстаноўленыя рамкі, спыняе менш рашучых. Не бывае жаночых і мужчынскіх прафесій — гэты падзел існуе толькі ў нашай галаве.

Новы светапогляд

Інклюзію часта параўноўваюць з культурнай разнастайнасцю. І гэта не дзіўна, бо ў сучасным свеце пад ёй разумеюць усё, што дазваляе акунуцца ў асяроддзе магчымасцяў і пашырыць свой вопыт.

А прыстасоўвацца да рэалій і ўмоў навакольнага свету і грамадства павінен не толькі чалавек з інваліднасцю — грамадства таксама павінна адаптавацца і прыстасоўвацца да патрэб і асаблівасцяў кожнага чалавека, з інваліднасцю ці без яе. Усё гэта называецца інклюзіяй — працэсам рэальнага ўключэння ўсіх людзей, у тым ліку і з інваліднасцю, у актыўнае грамадскае жыццё. Але работа па фарміраванні талерантнасці, інклюзіўнай культуры з'яўляецца, мабыць, адной з найбольш складаных задач.

Пакуль, на жаль, у нас у адносінах да інваліднасці і інвалідаў пераважае медыцынскі падыход, а патрабуецца — сацыяльны. І каму, як не педагогам, быць першымі ў выкараненні стэрэатыпаў? Інклюзіўная адукацыя — гэта найперш новы светапогляд, сістэма іншых адносін, дзе прыярытэтам з'яўляюцца не акадэмічныя поспехі, а фарміраванне здольнасці жыць у грамадстве, дзе прызнаецца і паважаецца разнастайнасць, цэніцца ўнікальнасць кожнага чалавека.

Ад інклюзіі ў адукацыі выйграюць і звычайныя дзеці. У іх развіваецца безбар'ернае мысленне. Інклюзіўнае асяроддзе вучыць знаходзіць моцныя бакі ў кожным і не прычэпліваць ярлыкі. Інклюзіўны вопыт дапаможа дзіцяці ў будучыні, калі яно будзе кантактаваць з кімсьці адрозным ад яго. Сустракаючы чалавека на вазку на вуліцы, ён ужо не будзе адводзіць вочы, пужацца, шкадаваць. Інклюзія — гэта не гісторыя пра шкадаванне...

Ёсць пытанні і па медыцынскім допуску да атрымання адукацыі па той ці іншай спецыяльнасці. З аднаго боку, з прычыны абмежаваных фізічных магчымасцяў патэнцыяльнага абітурыента для медыка відавочная небяспека авалодання ім тымі ці іншымі прафесійнымі кампетэнцыямі. Але, з іншага боку, можа, мае сэнс разглядаць атрыманне прафесійнай адукацыі як самастойную каштоўнасць, без прывязкі да магчымасці работы па атрыманай спецыяльнасці. Проста як адзін з важных этапаў жыцця людзей з асаблівымі патрэбамі?

— Асабіста я лічу, што беларускае грамадства не моцна прасунулася ў пытаннях інклюзіі. Мы любое адрозненне ўспрымаем як падставу выгнаць чалавека з грамадства, — падзяліўся сваім меркаваннем Аляксандр Севярын.

Таццяна ЖУК, дырэктар Брэсцкага абласнога цэнтра карэкцыйна-развіццёвага навучання і рэабілітацыі, расказала, што праводзіла анкетаванне больш як 500 чалавек. На пытанне «Што вы адчуваеце і ці адчуваеце бар'ер, калі бачыце чалавека з цяжкай формай інваліднасці?», 90 працэнтаў прызналіся, што іх ахопліваюць страх, шкадаванне, душэўны боль. «Гэта адмоўныя эмоцыі, перашкода ва ўспрыманні чалавека, які непадобны на цябе, — канстатуе спецыяліст. — Таму нам трэба шмат працаваць у напрамку сацыяльнай інклюзіі...»

Хтосьці вельмі трапна параўнаў інклюзію з вялікім сімфанічным аркестрам, дзе мы ўсе разам рэпэціруем і спрабуем стварыць музыкальны шэдэўр. Сэнс не ў тым, каб усе рабілі ўсё аднолькава, а ў тым, каб магчымасці кожнага разумелі і прымалі.

Надзея НІКАЛАЕВА

Загаловак у газеце: Эксклюзіўна? Інклюзіўна!

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.