Вы тут

Выстаўка «Станіслаў Жукоўскі: пункт прыцягнення — сядзіба» працуе ў НММ


Міністэрства сувязі і інфарматызацыі Рэспублікі Беларусь выпусціла паштовы блок «Сумесны выпуск Беларусі і Расіі. 150 гадоў з дня нараджэння Станіслава Жукоўскага», што быў падрыхтаваны ў супрацоўніцтве з Нацыянальным мастацкім музеем Рэспублікі Беларусь. У яго залах зараз працуе выстаўка «Станіслаў Жукоўскі: пункт прыцягнення — сядзіба». Выстава не лічыцца юбілейнай нягледзячы на афіцыйную дату нараджэння 13 мая 1873 года: юнак так хацеў стаць мастаком, што прыпісаў сабе два гады, каб паступіць у Маскоўскае вучылішча жывапісу, скульптуры і дойлідства. 


Творцу, які нарадзіўся ў маёнтку Старая Воля, што на Гродзеншчыне, звязваюць з захаваннем памяці пра колішнія сядзібы і маёнткі. Але рабіў ён гэта ў адмысловым стылі, у яркіх і радасных колерах. Ёсць адчуванне атмасферы і аўтарскага захаплення тым, што адлюстравана. І калі заходзіць размова пра тое, ці быў у беларускім мастацтве перыяд імпрэсіянізму, то можна назваць імя Станіслава Жукоўскага. Яго жывапіс блізкі да стылю, які ўварваўся ў сусветнае мастацтва ў ХІХ стагоддзі. 

Жукоўскі прыйшоў у мастацтва якраз напрыканцы ХІХ стагоддзя і нібыта працягнуў памяць пра яго ў сваіх карцінах праз тэмы, вобразы, лірызм і адчуванне чалавечага жыцця. Бо калі вы любуецеся відам з расчыненага акна альбо пейзажам з будынкамі ці дарогамі, то няўлоўна адчуваеце прысутнасць чалавека ў гэтай прасторы, нават калі на палатне яго няма. Цуд мастака Жукоўскага ў тым, з якой любоўю ён адлюстроўваў выспачкі колішняй сядзібнай культуры, якая сыходзіла і разбуралася вельмі хутка, асабліва напачатку вірлівага ХХ стагоддзя, калі адбыліся кардынальныя змены ў грамадстве. Не абышлі яны і Станіслава Юліянавіча, бо ў 1920-я ён быў вымушаны задумацца, дзе і як будзе працаваць далей... 

Яго натхнялі сядзібы, можа быць, таму, што сын беларускага шляхціца адчуваў іх дух, меў асабістую тонкую сувязь з сядзібным жыццём ды ўласнае стаўленне да таго, што яно сабой ўяўляла. Справа ў тым, што яго бацькі вымушаны былі арандаваць уласны маёнтак (у ХІХ стагоддзі былі прадстаўнікі шляхты, пазбаўленыя маёмасных правоў з пэўных прычын). Але бацькі нягледзячы на складанасці вельмі імкнуліся даць дзецям добрую адукацыю. Станіслаў пачынаў вучобу ў Варшаве і Беластоку. Але вучыцца мастацтву паехаў усё ж у Маскву, што выклікала абурэнне бацькі і стала прычынай напружаных адносін на шмат гадоў. У гады вучобы Станіслаў малюе свет, які бачыў з дзяцінства, раку Нёман ды пейзажы, пазнавальныя нават для сучасных беларусаў. Яшчэ падчас вучобы ён звярнуў на сябе ўвагу і пачаў актыўна ўдзельнічаць у выстаўках у Расіі. А пасля і ў імпрэзах Таварыства заахвочвання мастацтваў у Варшаве. А ўжо ў 1907 годзе Станіславу Жукоўскаму надалі ганаровае званне акадэміка жывапісу Імператарскай Акадэміі мастацтваў у Санкт-Пецярбургу за вядомасць на мастацкай ніве. Усё змяніла рэвалюцыя. Ён са сваімі тэмамі здаваўся ўжо несучасным і недарэчным, яго выстаўка ў Маскве ў 1921 годзе была раскрытыкаваная. А сам мастак вырашыў пераехаць у Варшаву, дзе з 1923 года працягваў працаваць, удзельнічаў у выстаўках у розных гарадах Еўропы і нават у Амерыцы. У Варшаве заставаўся і падчас Другой сусветнай вайны, і загінуў ў канцлагеры ў 1944 годзе, калі Варшаўскае паўстанне пацярпела няўдачу. Тады ж загінулі і многія яго творы. Але мастацкая спадчына Жукоўскага даволі багатая дзякуючы таму, што ён пісаў — як дыхаў... 

Дыханне мінуўшчыны — вытанчанай і крохкай — адчуваецца на выстаўцы, дзе прадстаўлены творы Станіслава Жукоўскага з калекцыі Нацыянальнага мастацкага музея Беларусі і карпаратыўнай калекцыі «Белгазпрамбанка». Але экспазіцыя выглядае маштабнай таксама дзякуючы таму, што арганізатары ўключылі ў яе творы мастакоў, якія паўплывалі на Жукоўскага (напрыклад, Левітан) ці былі яго сябрамі (як Бялыніцкі-Біруля). Шырокі кантэкст дазваляе лепш ацаніць узровень майстра, якога Беларусь не так даўно пачала ўпісваць у гісторыю свайго мастацтва. А ён прадстаўляе адзін з самых яркіх і тонкіх кірункаў жывапісу, які дазваляе чалавеку лекаваць душу багаццем колераў і атмасферай, якая ўцягвае ў карціну і спакушае ўпісаць сябе ў арыстакратычны інтэр’ер ці прыгожы пейзаж. І тады разумееш, што ў жыцці нічога не знікае бясследна, усё мае свой адбітак, дзякуючы чаму мінулае злучаецца з сучасным і пераконвае ў неабходнасці працягу. У тым ліку мастацкай гісторыі краіны. 

Ларыса ЦІМОШЫК

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.