Вы тут

Узрушэнне Рыхтэрам


100-год­дзе вя­лі­ка­га пі­я­ніс­та ад­зна­ча­ец­ца ў Бе­ла­ру­сі

Квіт­коў бы­ло не да­стаць. Але ап­ты­міс­ты збі­ра­лі­ся ля служ­бо­ва­га ўва­хо­да ў Бел­дзярж­фі­лар­мо­нію. Нас та­кіх у той ве­чар (кры­ху больш за 20 га­доў та­му) бы­ло амаль на асоб­ную ма­лую за­лу. Ужо хут­ка па­ча­так, але ні­хто з «ап­ты­міс­таў» не ра­зы­хо­дзіў­ся. Раз­ліч­ва­лі тра­піць на кан­цэрт Свя­та­сла­ва Рых­тэ­ра: ну а рап­там?

На Рых­тэ­ра заў­сё­ды квіт­кі рас­куп­ля­лі­ся за­га­дзя, ня­гле­дзя­чы на тое, што ён у Мін­ску і на­огул у Бе­ла­ру­сі вы­сту­паў на­шмат час­цей, чым мно­гія ін­шыя зор­ныя му­зы­кан­ты з Маск­вы. Яго тут ча­ка­лі і цёп­ла пры­ма­лі. Пры гэ­тым заў­сё­ды за­ста­ва­лі­ся тыя, хто ха­цеў бы тра­піць на кан­цэрт, але... Яны і спра­ба­ва­лі пра­рвац­ца. У асноў­ным гэ­та бы­лі сту­дэн­ты кан­сер­ва­то­рыі, ма­ла­дыя лю­дзі, якіх над­зеі сіл­ку­юць, клі­чуць на подз­ві­гі ў тым лі­ку і праз лю­боў да мас­тац­тва. А яно бы­ло зу­сім по­бач — за сце­на­мі. «Ад­туль» (з-за сцен фі­лар­мо­ніі) час ад ча­су пе­ра­да­ва­лі звест­кі: ён ска­заў, каб сту­дэн­таў твор­чых ВНУ аба­вяз­ко­ва пра­пус­ці­лі. Усе пра­яў­ля­лі на­стой­лі­васць і цяр­пен­не.

Нас за­пус­ці­лі роў­на ў 19.00. Пра­вя­лі ка­лі­до­ра­мі да сцэ­ны. Пра­жэк­та­ры бы­лі на­кі­ра­ва­ны на ра­яль — ура­чыс­ты, маўк­лі­ва-стры­ма­ны ў ча­кан­ні су­стрэ­чы. Але сцэ­на бы­ла за­поў­не­на людзь­мі: па­між ра­я­лем і зад­ні­кам бы­лі па­стаў­ле­ны шэ­ра­гі крэс­лаў, на якія так­са­ма пра­да­ва­лі квіт­кі. Прос­та ў ней­кі мо­мант да іх пры­ста­ві­лі яшчэ крэс­лы (зда­ва­ла­ся, усё, на чым мож­на ся­дзець у фі­лар­мо­ніі!), па­са­дзі­лі тых ап­ты­міс­таў. Усё ад­бы­ло­ся хут­ка і ар­га­ні­за­ва­на: лю­дзі ра­зу­ме­лі, што не вар­та крас­ці час у са­міх ся­бе, у му­зы­кі і ў Рых­тэ­ра. Мы, хто раз­мяс­ці­лі­ся на сцэ­не, ба­я­лі­ся ды­хаць. Зда­ва­ла­ся, што ён вый­шаў іг­раць толь­кі для нас: у за­ле па­на­ваў змрок. Тых, хто па дру­гі бок сцэ­ны, не бы­ло ві­даць. Свят­ло лі­ло­ся толь­кі на пад­мост­кі, вы­хоп­лі­ва­ю­чы бе­лую пля­му — но­ты на чор­ным ра­я­лі. Ме­на­ві­та на іх не­ма­ла­ды му­зы­ка ў чор­ным зра­біў га­лоў­ны ак­цэнт ве­ча­ра. Ён зра­біў ак­цэнт на са­мой му­зы­цы. На тым, што пры­ду­маў, на­пі­саў, ства­рыў аў­тар — у той ве­чар гу­чаў Фе­ранц Ліст. Ру­кі Свя­та­сла­ва Рых­тэ­ра зда­ва­лі­ся пра­вад­ні­ка­мі ў свет гу­каў. З-пад паль­цаў му­зы­ка вы­пырх­ну­ла на во­лю: ёй бы­ло цес­на пад драў­ля­ным веч­кам ін­стру­мен­та. І ка­лі яна ўжо ўся на па­верх­ні, спля­та­ец­ца ў воб­раз, ты рап­там ра­зу­ме­еш, што га­лоў­ная та­ям­ні­ца так і за­ста­нец­ца не­рас­кры­тай. Ты за­хо­чаш па­слу­хаць, прый­дзеш яшчэ, бу­дзеш шу­каць ва­ры­ян­ты: як жа гэ­та мо­жа гу­чаць, аб чым яно?

Гэ­та быў не толь­кі кан­цэрт, а амаль се­анс му­зыч­най ма­гіі: у цём­най-цём­най за­ле ра­і­лі­ся ўжо не гу­кі, а дум­кі, ідэі, га­ла­сы з ін­ша­га све­ту, са све­ту са­мо­га Ліс­та, з яго эпо­хі. Прос­та та­му, што адзін ча­ла­век іг­раў па но­тах, без ліш­ніх эмо­цый, якія не­як вы­яў­ля­лі­ся б вон­ка­ва. Ён быў як ме­ды­ум, што імк­нуў­ся за­гру­зіць гу­кі ў свя­до­масць лю­дзей, пры гэ­тым як бы са­ма­ўхі­ляў­ся: стыль ужо поз­ня­га Рых­тэ­ра, ка­за­лі тыя, хто слу­хаў яго ра­ней.

Та­кіх лю­дзей няма­ла: у Мін­ску Свя­та­слаў Рых­тэр вы­сту­паў ка­ля 30 ра­зоў (з 1957 го­да). А яшчэ яго ра­ды бы­лі ба­чыць у ін­шых га­ра­дах, вель­мі час­та пры­ма­лі ў Брэс­це. Пры­яз­джаў з соль­ны­мі вы­ступ­лен­ня­мі. Іг­раў у ан­самб­лях з та­кі­мі ж та­ле­на­ві­ты­мі му­зы­кан­та­мі, у тым лі­ку бе­ла­рус­кі­мі. У гіс­то­рыю Дзяр­жаў­на­га ка­мер­на­га ар­кест­ра Бе­ла­ру­сі ўпі­са­ны ста­рон­кі вы­ступ­лен­няў са Свя­та­сла­вам Рых­тэ­рам. Ка­лек­ты­вам та­ды кі­ра­ваў Юрый Цы­рук. Спа­лу­чэн­не ака­за­ла­ся на­столь­кі ўда­лым, што ра­зам з бе­ла­рус­кім ар­кест­рам пі­я­ніст по­тым іг­раў кан­цэрт Гай­дна ў кан­цэрт­най за­ле імя Пятра Чай­коў­ска­га ў Маск­ве.

У дзень на­ра­джэн­ня на­род­на­га ар­тыс­та СССР Свя­та­сла­ва Рых­тэ­ра ад­бы­лі­ся кан­цэр­ты ў роз­ных га­ра­дах Бе­ла­ру­сі. У Брэс­це, на­прык­лад, дзе му­зы­кант спы­няў­ся вель­мі час­та па да­ро­зе з Маск­вы ў Еў­ро­пу. Але ў Вя­лі­кай за­ле Бел­дзярж­фі­лар­мо­ніі ў гэ­ты ве­чар ад­бы­ло­ся са­праўд­нае пры­на­шэн­не Рых­тэ­ру: па­ча­ла­ся тра­ды­цый­ная для му­зыч­най Бе­ла­ру­сі «Мін­ская вяс­на» га­ла-кан­цэр­там, у якім Дзяр­жаў­ны ка­мер­ны ар­кестр Бе­ла­ру­сі пад кі­раў­ніц­твам за­слу­жа­на­га ар­тыс­та Ра­сіі Яў­ге­на Буш­ко­ва іг­раў кан­цэрт для фар­тэ­пі­я­на з ар­кест­рам Рэ-ма­жор Ёзе­фа Гай­дна, той са­мы, што вы­кон­ваў ра­зам са Свя­та­сла­вам Рых­тэ­рам. Ця­пер удзель­ні­кі бы­лі ін­шыя — ма­ла­дыя му­зы­кан­ты з Ра­сіі Ва­сі­лі­са Бер­жан­ская (са­пра­на) і Мі­ка­лай Мядз­ве­дзеў (фар­тэ­пі­я­на). Та­кім чы­нам у нас па­чаў­ся Мо­ла­дзе­вы му­зыч­ны фо­рум, асоб­ны пра­ект, які мо­жа мець ці­ка­вы пра­цяг.

Па­ва­га да асо­бы ў му­зы­цы — вось што ру­хае су­час­ны­мі бе­ла­рус­кі­мі му­зы­кан­та­мі, што сё­ле­та пры­свя­ча­юць кан­цэр­ты Свя­та­сла­ву Рых­тэ­ру, які, між ін­шым, за са­вец­кім ча­сам стаў ула­даль­ні­кам прэ­міі Грэ­мі. Асо­ба мі­ну­ла­га на­тхняе асоб су­час­нас­ці, асаб­лі­ва мо­ладзь, што шу­кае свае шля­хі да сэр­цаў слу­ха­чоў. Та­му «Мін­ская вяс­на» сё­ле­та ін­шая, яна ў по­шу­ку. Яна пра­па­нуе цыкл з 10 кан­цэр­таў, якія не аб­мя­жу­юц­ца ад­ным ме­ся­цам. У кра­са­ві­ку нам прад­ста­вяць асоб су­час­на­га вы­ка­наль­ніц­ка­га мас­тац­тва, ся­род іх пра­фе­сар Бе­ла­рус­кай дзяр­жаў­най ака­дэ­міі му­зы­кі Ула­дзі­мір Ня­ха­ен­ка, на­род­ны ар­тыст Бе­ла­ру­сі пі­я­ніст Ігар Алоў­ні­каў, Ма­ры­на Клі­мо­віч-Ку­лаў, Ула­дзі­мір Ду­лаў і Аляк­сандр Да­ні­лаў (вы­сту­пяць ра­зам з сім­фа­ніч­ным ар­кест­рам Бе­ла­рус­кай дзяр­жаў­най ака­дэ­міі му­зы­кі), за­слу­жа­ная ар­тыст­ка Ра­сіі На­тал­ля Труль (з Дзяр­жаў­ным ака­дэ­міч­ным сім­фа­ніч­ным ар­кест­рам Бе­ла­ру­сі). Му­зыч­ная «вяс­на» на­пры­кан­цы мая пра­гу­чыць у кан­цэр­це «Мінск­ага струн­на­га ар­кест­ра». А скон­чыц­ца вы­ступ­лен­нем лаў­рэ­а­та між­на­род­ных кон­кур­саў ра­сі­я­ні­на Аляк­сея Чар­но­ва.

Му­зы­ка бу­дзе гу­чаць роз­ная. Свя­та­слаў Рых­тэр у гэ­тым сэн­се быў уні­каль­ны му­зы­кант: з са­вец­кім ча­сам ён імк­нуў­ся іг­раць тво­ры вель­мі роз­ныя, роз­ных кам­па­зі­та­раў, у роз­ных умо­вах: на фрон­це, у вя­до­мых кан­цэрт­ных за­лах і на ма­лень­кіх сцэ­нах у лю­бой кроп­цы Са­вец­ка­га Са­ю­за. Ён быў асвет­ні­кам му­зы­кі. А ця­пер гэ­тай спра­ве слу­жыць яго імя.

Ла­ры­са ЦІ­МО­ШЫК

 

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.