Вы тут

Па­клон


Ле­пей — па-бе­ла­рус­ку!

На­пры­кан­цы мі­ну­ла­га го­да ў лі­та­ра­тур­ным све­це кра­і­ны ад­бы­ла­ся па­дзея пад наз­вай «Ле­пей». Аў­тар не­звы­чай­на­га збор­ні­ка ру­ка­пі­саў (якія па­зна­ча­ны 1952–2013 га­да­мі) — на­род­ны па­эт Бе­ла­ру­сі Ры­гор Ба­ра­ду­лін. Ад­мет­нае вы­дан­не не прос­та прад­стаў­ляе вер­шы паэ­та: ёсць маг­чы­масць па­ба­чыць, як кла­пат­лі­ва вы­пі­са­ны лі­та­ры яго ўлас­най ру­кой. Вы­пі­са­ны з лю­боўю да сэн­саў, якія гэ­тыя лі­та­ры ўтва­ра­юць, ка­лі збі­ра­юц­ца ў сло­вы. І ад­чу­ва­ец­ца, што сло­вы пра­жы­тыя, пра­чу­лыя, ба­лю­чыя і ра­дас­ныя, да­дзе­ныя Звыш. І гэ­тыя сло­вы — на­шы, пра нас. Пры­го­жа — і па-бе­ла­рус­ку. Зда­ва­ла­ся, ле­пей за Ба­ра­ду­лі­на па­ка­заць іх пры­га­жосць і ба­гац­це скла­да­на. Але ўсё ж — мож­на.

І гэ­та па­ка­заў ён жа. Га­вор­ка пра яшчэ ад­ну кні­гу 2013 го­да, якая на­зы­ва­ец­ца «Ву­шац­кі сло­ва­збор Ры­го­ра Ба­ра­ду­лі­на». І тут скла­да­на не па­га­дзіц­ца з тым, што гэ­та «Цуд!» Та­му што кні­га пра сло­вы. Пра тыя сло­вы, якія зра­бі­лі хлоп­чы­ка з Ву­шач­чы­ны паэ­там. Без­умоў­на, каб пі­саць вер­шы, па­трэб­ны та­лент. Без­умоў­на, каб раз­маў­ляць праз вер­шы з людзь­мі, трэ­ба мець што ска­заць. Але не мо­жа быць паэ­та без мо­вы, якою ён пра­маў­ляе, не мо­жа быць паэ­та без вы­дат­на­га ва­ло­дан­ня сло­вам, без слоў­на­га ба­гац­ця, трап­нас­ці, ад­мыс­ло­вас­ці, сма­ку. І ка­лі па­чы­на­еш сма­ка­ваць бе­ла­рус­кія сло­вы ўслед за Ры­го­рам Іва­на­ві­чам, то ўзні­кае па­чуц­цё на­поў­не­на­сці: у та­кія мо­ман­ты хут­чэй за ўсё да­хо­дзіць сэнс вы­ра­зу «ежа ду­хоў­ная». І ра­ду­еш­ся жыц­цю, якое пра­хо­дзіць ся­род та­ко­га ба­гац­ця. Ды вось жа шка­да, што збі­раць гэ­тае ба­гац­це, да­дзе­нае міль­ё­нам бе­ла­ру­саў, зда­гад­ва­юц­ца адзін­кі.

У кні­зе са­бра­ны сло­вы і вы­ра­зы та­го кут­ка бе­ла­рус­кай зям­лі, які стаў моў­най кры­ні­цай паэ­та. Кні­га мае пры­свя­чэн­не: «Свет­лае па­мя­ці ма­мы Ку­лі­ны». Ба­ра­ду­лін пры­зна­ец­ца, што для яго гэ­тая кні­га — су­стрэ­ча з бліз­кі­мі. Але і раз­ві­тан­не. «Гэ­та мой па­клон да зям­лі тым, хто пя­лег­ваў праз вя­кі на­шае са­ма­быт­нае сло­ва».

Па­клон — ад паэ­та. І па­клон яму: быў лю­ты — ме­сяц Ба­ра­ду­лі­на. І гэта той час, ка­лі, мо­жа быць, ён раз­ва­жае пра сваё на­ра­джэн­не, пра сваё вы­ха­ван­не ся­род на­ро­да, які даў маг­чы­масць жыць, і жыць асэн­са­ва­на. Та­го на­ро­да, ад яко­га ўзяў га­лоў­нае — мо­ву, праз якую пра­явіў свой та­лент.

А ця­пер са­праў­ды, коль­кі жы­во­га сы­хо­дзіць ра­зам з нось­бі­та­мі мо­вы, і ча­сам, імк­ну­чы­ся га­ва­рыць «пра­віль­на», «гра­мат­на», «цы­віль­на», на­ват лі­та­ра­тур­на па-бе­ла­рус­ку, мы губ­ля­ем і на­огул страч­ва­ем ка­ла­рыт мяс­цін, з якіх па­хо­дзім. А ў кож­най з іх — свой слоў­ны смак, які пры­хо­дзіць заў­сё­ды праз тых, хто з мо­вай жы­ве і не імк­нец­ца пад­строй­вац­ца пад ін­шыя ва­ры­ян­ты га­во­рак. У гэ­тым жа і ба­гац­це Бе­ла­ру­сі: што ні мяс­цо­васць, то свае слоў­цы. Свае пры­маў­кі. Свая муд­расць. Лю­дзі, якія цэ­няць і па­ва­жа­юць ся­бе (на­ват прос­тыя лю­дзі), гэ­тую муд­расць не прос­та пра­маў­ля­юць у за­леж­нас­ці ад сі­ту­а­цыі — яны ёю ка­рыс­та­юц­ца ў жыц­ці. Ці не на кож­ную жыц­цё­вую скла­да­насць (ці, на­ад­ва­рот, ра­дасць) у бе­ла­ру­саў ёсць свае кры­ла­тыя вы­ра­зы, пры­каз­кі ды пры­маў­кі. Муд­расць Ба­ра­ду­лі­на як твор­цы ў тым, што ён за­ха­ваў гэ­тую ву­шац­кую ад­мыС­ЛО­ВАсць у паэ­зіі. Муд­расць яго як ча­ла­ве­ка ў тым, што за­на­тоў­ваў і тым са­мым збе­ра­гаў моў­нае ба­гац­це свай­го краю. На­ту­раль­на, хо­чац­ца знай­сці тлу­ма­чэн­не, што і ча­му па­бу­джае да гэ­та­га. І аў­тар тлу­ма­чыць: «Ма­ма пе­рад­ала мне най­вя­лік­шы дар — мо­ву на­шую кры­віц­кую з ву­шац­кай пад­свет­кай, з ву­шац­кім пры­сма­кам. Мо­ва Ву­шач­чы­ны ся­гае ад па­ган­скіх ка­ра­нёў і да біб­лей­ска­га не­ба… Ву­шац­кі сло­ва­збор — спро­ба са­браць за ад­ным бя­сед­ным ста­лом хоць кры­шач­ку не­пе­ра­ўзы­дзе­на­га шмат­га­лос­ся род­нае мне зям­лі, шмат­га­лос­ся, якое, на жаль, па­чы­нае глух­нуць».

Ад­нак усё за­ле­жыць вы­ключ­на ад лю­дзей. Ад іх лю­бо­ві ці абы­яка­вас­ці. Ад іх ад­да­на­сці і ада­рва­нас­ці. Ад той по­вя­зі са спрад­веч­ным і іс­ным, якая іс­нуе на­ват та­ды, ка­лі ты ўжо вый­шаў на ін­шы ўз­ро­вень аду­ка­цыі і раз­віц­ця (ну, ні­бы­та…) І ўзяў­шы ў ру­кі гэ­тую кні­гу, я па­ду­ма­ла пра тое, як мне па­да­ба­ец­ца слу­хаць га­вор­ку свай­го ра­ё­на, на­са­мрэч та­кую цёп­лую, хоць не­ка­то­рым па­ля­шуц­кі дыя­лект па­да­ец­ца гру­ба­ва­тым. Але, ка­лі га­во­раць мае баць­кі — гэ­та ж му­зы­ка, з пе­ра­лі­ва­мі, асоб­ным рыт­мам, у якой (мне так зда­ец­ца!) за­шыф­ра­ва­ны код уся­го су­све­ту (па­спра­буй­це да­ка­заць ад­ва­рот­нае). І як тут не па­га­дзіц­ца з паэ­там: усё па­чы­на­ец­ца ад баць­коў. І на­ват ка­лі ад­ры­ва­еш­ся ад іх і жы­веш сва­ім ро­зу­мам, усё роў­на ўнут­ры за­ста­ец­ца іх сут­насць, а іх сло­вы ўспых­ва­юць зор­ка­мі ў га­ла­ве, рвуц­ца вон­кі ў тыя мо­ман­ты, ка­лі інакш і ле­пей не ска­жаш. Але што не­ве­ра­год­на ра­дуе ў Бе­ла­ру­сі: раз-по­раз у гу­тар­ках хтось­ці мо­жа за­ўва­жыць: «А ў нас ка­жуць інакш…» Ра­дуе, што, аказ­ва­ец­ца, не та­кая ўжо ма­лень­кая на­ша кра­і­на, ка­лі столь­кі ва­ры­ян­таў, столь­кі маг­чы­мас­цяў вы­ка­зац­ца і да­нес­ці дум­ку. І якая ж ба­га­тая на сло­вы! Мо­жа, та­му і ба­га­тая на цу­доў­ных паэ­таў, кож­ны з якіх праз сло­вы ўслаў­ляе ў веч­нас­ці сваю ма­лую ра­дзі­му. У прад­мо­ве да «Ву­шац­ка­га сло­ва­збо­ру Ры­го­ра Ба­ра­ду­лі­на» ёсць пры­знан­не ад­на­го з іх: «Я прос­та ку­паў­ся ў чыс­цют­кай, як ву­шац­кае во­зе­ра Ве­чал­ле, бе­ла­рус­кай мо­ве, чы­та­ю­чы ру­ка­піс гэ­тай кні­гі. Коль­кі слоў, ані ў якіх слоў­ні­ках не за­фік­са­ва­ных. Якое мы да та­го, што ёсць, яшчэ ба­гац­це ма­ем!»

Гэ­тае ба­гац­це ўва­соб­ле­на ў не­каль­кіх раз­дзе­лах кні­гі, дзе ёсць улас­на слоў­нік, устой­лі­выя вы­ра­зы, пры­каз­кі і пры­маў­кі, па­раў­на­нні, зы­чэн­ні, за­гад­кі, дзі­ця­чыя гуль­ні, стра­вы, на­род­ны ка­лян­дар, жыц­цё­выя на­зі­ран­ні, ува­соб­ле­ныя ў сло­вах… І вось жа за­на­тоў­ваў па­эт усё, а з'я­віў­ся ча­ла­век, дзя­ку­ю­чы яко­му ста­ла маг­чы­ма гэ­та ўсё збе­раг­чы ў вы­гля­дзе кні­гі, — аў­тар ідэі і ўкла­даль­нік На­тал­ля Да­вы­дзен­ка. І шмат што, аказ­ва­ец­ца, на Ву­шач­чы­не, гу­чыць гэ­так жа, як і ў нас на Па­лес­сі, і мае тое ж зна­чэн­не: як, на­прык­лад, вы­ра­зы «вы­тлу­міць маз­гі» ці «лын­ды біць». І не трэ­ба тлу­ма­чыць, зда­ец­ца, ні­ко­му ў Бе­ла­ру­сі, што зна­чыць «свая хат­ка як род­ная мат­ка». Але ж ка­лі за­свой­ваю ву­шац­кія сло­вы, то мыс­лен­на шу­каю «свой», па­ля­шуц­кі ва­ры­янт…

Ла­ры­са ЦІ­МО­ШЫК.

Са слоў­ні­ка:

Аб­зыў — вяс­ці­на, вод­гук. Ад яго й аб­зы­ву ня­ма.

Бел­ле — свя­точ­ная апра­тка.

Вель­ма­ваць — пры­вя­чаць, час­та­ваць.

Га­мол­ка — акра­ец, лус­та, скіб­ка.

Да­бры­на — зба­жы­на.

Емен­ка — буль­ба на спа­жы­так. Емен­ка на емя, а се­мен­ка на се­мя.

Жаў­жа­нят­кі — ма­лыя жва­выя дзет­кі.

За­дры­га — ня­гег­лы.

Іс­под­кі — вя­за­ныя ру­ка­ві­цы.

Ка­вё­лы — но­гі.

Лю­босць — ка­хан­не, мі­лосць.

Маз­гаў­ня — га­ла­ва.

На­ські — ту­тэй­шы, свой.

Пек­ліц­ца — му­чац­ца, цяж­ка пра­ца­ваць.

Руя — гай­ня, ча­ра­да. Руя ваў­чы­ная спа­кою ня ма­іць.

Сса­чок — жа­кет.

Ту­бан — на­тоўп, юр­ма.

Убо­і­на — упар­ты, не­па­ва­рот­лі­вы, ле­на­ва­ты. Та­кая ўжо ўбо­і­на, хоць кры­чы, хоць маў­чы.

Фа­су­нак — клад, скарб.

Хвась — го­нар, га­нар­лі­васць.

Ця­пель­ца — вог­ні­шча.

Чмур — ба­ла­гур, зух па­га­ва­рыць, вя­сё­лы.
З гэ­ным чму­ром са сме­ху па­мром.

Шар­гун­кі — бо­мы, зва­ноч­кі.

Юр — жарсць, пал.

Ясач­ка — бліс­цін­ка, іск­рын­ка.

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.