Вы тут

Як працуе студыя дакументальнага кіно «Летапіс»


Дакументалісты імкнуцца, каб кінагісторыя Беларусі не сышла ў Лету.

Іх яднае не толькі запіс у працоўнай кнізе: студыя дакументальнага кіно «Летапіс» Нацыянальнай кінастудыі «Беларусьфільм». Насамрэч штат гэтай студыі не вельмі вялікі цяпер, шмат хто з цудоўных прафесіяналаў апынуўся «за кадрам» (па-за штатам), але яны гатовыя здымаць дакументальнае кіно — толькі б паклікалі. У гэтым імкненні з імі супадаюць штатныя супрацоўнікі: вельмі хочуць здымаць кіно. І дзівяцца, калі не знаходзяць разумення. Хоць здавалася б — чаму? Дзяржава вельмі зацікаўлена ў развіцці нацыянальнага кінематографа, сумы выдаткаваных сродкаў прапісаны і на гэты год, у тым ліку прадугледжана фінансаванне студыі «Летапіс»...


«Кожны кадр, які мы знялі сёння, заўтра ўжо гісторыя».

— Дзяржава разумее важнасць дакументальнага кіно і кінематаграфіі наогул. Таму з'явілася стратэгія развіцця кінематаграфіі на 2015—2020 гады, — адзначае дырэктар студыі «Летапіс» Аксана Эйхард. — Паводле стратэгіі ў 2016 годзе запланавана 35 фільмаў, 40 — у 17-м, 45 — у 18-м, 50 — у 19-м, 60 — у 20-м. Бюджэт прадугледжвае сродкі на іх (сёлета гаворка пра суму ў 6 800 000 рублёў). Кінематаграфія можа іх атрымаць на падставе правядзення рэспубліканскага конкурсу. Першы конкурс прайшоў у 2011 годзе, затым у 2012-м і нам спадабалася: мы прадставілі 36 тэм, з якіх выбірала камісія. Але далей у 2013-м і 2014-м гадах конкурс не праводзіўся. У 2015 годзе конкурс абвясцілі на зададзеныя тэмы: Галіна Адамовіч зняла «Беларусь. Дакументальная гісторыя», Віктар Аслюк «Педагагічную паэму», гэта поўнаметражныя карціны. А сёлета конкурс яшчэ не абвешчаны, пры тым, што прайшла палова года, мы маглі б ужо здымаць...

Жаданне не тое, каб абгрунтаванае, а наогул натуральнае для прафесіяналаў, якія хочуць творча рэалізавацца і дзяліцца вынікамі сваёй творчасці з людзьмі. Насамрэч дакументальнае кіно для ўсіх (нездарма яно сёння ў свеце перажывае ўздым і ўсплёск цікавасці): яно паказвае зрэз часу, імкнецца ўгледзецца ў людзей, адчуць тое, што ў іх вельмі глыбока. Што адчувалі гледачы за мяжой, якіх дзівілі высокамастацкія стужкі беларускіх кінадакументалістаў, за што і адзначалі іх прызамі міжнародных кінафестываляў.

Нашы дакументалісты мараць пра аўтарскае дакументальнае кіно, але імкнуцца прыстасавацца да рэчаіснасці, хапаючыся за любую магчымасць проста здымаць. Пазбягаць творчых прастояў у адсутнасці конкурсу дапамагалі кароткаметражныя фільмы даўжынёй 12 хвілін 59 секунд (каб не ўпісацца ў фармат конкурсных, якія пачынаюцца да 12 хвілін), якія здымаліся некалькі апошніх гадоў. У кінамастацтва іх упісаць немагчыма, гэта хутчэй утылітарнае кіно, якое таксама можа быць запатрабаваным, як і фільмы да юбілейных дат, свят, ці хроніка — у сучаснага дакументальнага кіно вельмі шмат абліччаў. І так, яно можа расказваць чалавечыя гісторыі, кранаючы гледача нават больш, чым калі яны сыграныя акцёрамі: менавіта з-за моцнага пагружэння ў рэчаіснасць.

— Наша асноўная задача — паказваць людзей на сучасным этапе, адлюстроўваць тое, што іх хвалюе, што яны перажываюць, — гаворыць Віктар Аслюк, мастацкі кіраўнік студыі «Летапіс», член Еўрапейскай кінаакадэміі і ўладальнік прызоў прэстыжных міжнародных фестываляў. — У дакументальным кіно, як наогул у кінамастацтве, у аснове ляжыць драма, часам нават крайняя драма — каб паказаць чалавека з унікальнай гісторыяй. Аўтар як даследчык жыцця выбірае тэму, якая яго хвалюе, і прапануе свой погляд, стыль. Тады ён здолее зняць такое кіно, якое скалыхне гледача. У нас, на жаль, у шырокіх глядацкіх колаў няма разумення кінадакументалістыкі як віду мастацтва.

Рэжысёры гэта тлумачаць тым, што часткова яшчэ з савецкіх часоў існуе меркаванне пра дакументалістыку, як нібыта зробленую па замове, калі трэба падаць справаздачу пра нешта ці задаволіць нейкія патрэбы. У нас у рамках дзяржаўнай студыі (як заказ ад дзяржавы) немагчыма адысці цалкам ад такога кіно (яно як правіла не прапаноўвае новых тэм і не прадугледжвае пошуку з боку мастакоў), але яно не павінна падмяняць сабой усю кінадакументалістыку, асабліва, калі ў краіне склалася ўласная школа, ёсць рэжысёры, якіх можна смела называць Майстрамі.

— На мой погляд альтэрнатывы ў беларускім нацыянальным кіно з боку ігравога кіно няма, прынамсі, цяпер, — адзначае Віктар Аслюк. — Нацыянальная студыя «Беларусьфільм» — адна з найбуйнейшых у Еўропе — выпускае некалькі серыялаў і адзінкі поўнаметражных ігравых фільмаў. І што тады нацыянальнае кіно ў Беларусі, калі не здымаць дакументальнае кіно? Гэта рэальны шлях застацца кінавытворчай краінай. Насамрэч у такой краіне, як наша, можна выпускаць дзясяткі, нават сотні дакументальных фільмаў у год. Такія краіны існуюць, дзе дакументальнае кіно — асноўнае: Данія, Фінляндыя, Галандыя. Пры тым, што выпускаецца дастаткова ігравых фільмаў, але асновай нацыянальнай кінематаграфіі з'яўляецца кінадакументалістыка.

Студыя «Летапіс» доўгі час (а ёй хутка 50 гадоў) задавала тон у гэтым відзе мастацтва, пры тым, што былі і іншыя вытворчыя арганізацыі. І сёння, напэўна, можна знайсці альтэрнатыўныя шляхі, каб здымаць кіно. Але калі ёсць дзяржаўная студыя (значыць, у інтарэсах краіны, у тым ліку культурных і мастацкіх), калі выдаткоўваюцца сродкі на кіно, то лагічна падумаць пра механізм: як іх укласці ў працэс, каб ён быў адчувальны, плённы і з'яўляліся фільмы, істотныя для краіны. Кінапрацэс важны, калі мы хочам называцца кінематаграфічнай краінай — не дзеля пафасу, а па сутнасці. І асабліва ў сітуацыі, калі ёсць неабходнасць лічыць грошы, выйсцем можа быць дакументальнае кіно: на яго вытворчасць грошай патрабуецца значна меней, чым на ігравыя фільмы, і дакументальных фільмаў можа здымацца значна больш. Памятаюць супрацоўнікі «Беларусьфільма» гады, калі дакументальных стужак выпускалася і па 80 у год.

Азіраючыся на тыя часы, супрацоўнікі «Летапісу» не столькі настальгіруюць, колькі імкнуцца адказаць на пытанне: можа штосьці з той сістэмы магло б быць рэшэннем сёння? Конкурс — добрая з'ява, якая шмат у якіх краінах праверана жыццём. Але аднаго дэкларавання, што конкурс праходзіць, мала, на яго працуе адладжаная сістэма, дзе ўсё прадумана: ад намінацый да камісіі, якая вызначае прыярытэты, дзе ўсё празрыста і пад увагай найперш мастацкі бок справы. Таму што колькі фільмаў, якія здаюцца патрэбнымі, потым пражываюць зусім кароткае жыццё і займаюць месца на паліцах. І чамусьці жывучыя бываюць старыя фільмы, якія хочацца пераглядаць праз 100 ці 50 гадоў: гэта мастацтва! Таму на студыі ў цяперашніх умовах прапануюць вярнуцца да мэтавага фінансавання праектаў, тэмы якіх вызначаў бы мастацкі савет, а зацвярджала б міністэрства. Ці шукаць варыянты, як і хто мог бы падтрымаць наша кіно. Вось удалося нейкім чынам знайсці спонсараў і мецэнатаў для буйных праектаў Вялікага тэатра, фестываляў (нават акадэмічнай музыкі!), мастацкіх выстаў. Магчымыя варыянты, але над імі трэба працаваць менеджарам і прадзюсарам кінастудыі. Сёння гэта вялікае дзяржаўнае прадпрыемства не выкарыстоўвае нават той патэнцыял, які б дазволіў выпускаць творчую прадукцыю (кіно) для краіны рэгулярна штогод.

Разважае рэдактар студыі «Летапіс» Уладзімір Мароз, які 35 гадоў аддаў дакументальнаму кіно:

— Не важна, якое гэта кіно — ці на заказ, ці асабістае. А што, сёння гісторыя краіне не патрэбна? Асабліва цяпер, калі гавораць пра культурную бяспеку. А калі паўгода гісторыі няма (мы нічога не здымаем), то потым ніхто не знойдзе ніводнага кадра з гэтага часу. Другі аспект — колькасны. Каб гаварыць пра паўнавартасны працэс, трэба ў год не менш як 30 адзінак — і будуць фільмы патрэбныя, аўтарскія і фестывальныя. Калі ёсць колькасць, тады з яе вырастаюць плыні, што дазваляе гаварыць: дакументальнае кіно існуе. Дакументальнае кіно (як і кіно ўвогуле) — адзін са складнікаў іміджу дзяржавы.

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.