Вы тут

Хайнер Гёбельс: «Ёсць спектаклі, якія не трэба разумець»


Механічныя піяніна замест акцёраў, жывыя авечкі замест салістаў оперы — у тэатры нямецкага рэжысёра і кампазітара Хайнера Гёбельса можна сустрэць што заўгодна. Самога ж рэжысёра можна было сустрэць у Мінску падчас міжнароднага форуму TEART. Ён прывёз да нас свой спектакль «Макс Блэк, або 62 спосабы падперці галаву рукой» і пазнаёміў з ідэяй тэатра адсутнасці. Мы сустрэліся з Гёбельсам і даведаліся, што сучаснае мастацтва не заўсёды абавязкова разумець, а заснуць на спектаклі — гэта нармальна.


— Беларускі глядач прызвычаіўся да класічнага тэатра, дзе ёсць сюжэт, канфлікт, галоўныя дзеючыя асобы, псіхалагізм. У вашым тэатры нічога гэтага няма. Што павінен зрабіць глядач, каб пераключыцца на ўспрыманне новага для яго тэатра?

 — Ніхто нічога нікому не павінен. Адзінае, што патрабуюць мае спектаклі ад аўдыторыі, — гэта быць зацікаўленымі, адкрытымі і дапытлівымі. Калі гледачы гатовыя атрымаць задавальненне ад новага для іх мастацтва, яны яго атрымаюць.

— Для разумення вашых спектакляў ці трэба гледачу мець сур’ёзны ўзровень эрудыцыі, быць начытаным?

— Не, глядач не павінен неяк спецыяльна рыхтавацца да спектакля. Спектакль, які я прывёз у Мінск, пачынаецца з вельмі складанай матэматычнай формулы, якую я і сам не разумею. Думаю, ніхто з гледачоў яе таксама не разумее. І гэта нармальна. Сутнасць не ў тым, каб яе зразумець, а ў тым, каб у гледача з’явілася думка: «Ок, ёсць нейкія рэчы, якія я не разумею». Таму што ёсць спектаклі, якія і не трэба разумець, якія трэба адчуваць, бачыць, чуць.

— Я даволі часта заўважаю ў тэатры гледачоў, якія засынаюць проста падчас пастаноўкі. Як вы ставіцеся да такой рэакцыі на спектакль?

— Гэта нармальна. Сон, наогул, — цудоўная рэч. Я таксама, бывае, сплю ў тэатры. Вы не засынаеце, калі адбываецца нешта непрыемнае для вас, не, вы засынаеце ў камфортнай для вас абстаноўцы. Не маю нічога супраць сну падчас спектакля.

— У Беларусі большасць тэатраў — рэпертуарныя. Вы ж да такой інстытуцыі, як рэпертуарны тэатр, ставіцеся даволі крытычна. Чаму?

— Таму што мне нецікава ісці туды, дзе я ўсё ведаю. А ў рэпертуарным тэатры мы ведаем акцёраў, таму што трупа там пастаянная, мы знаёмыя з мастацкімі кіраўнікамі, якія змяняюцца звычайнна вельмі нячаста, мы добра ведаем прастору тэатра і можам уявіць, з якімі п’есамі нас там будуць знаёміць. Да таго ж утрымліваць рэпертуарны тэатр — гэта яшчэ і вельмі дарагое задавальненне. Рэпертуарнаму тэатру падыходзіць роля хіба што музея для старых п’ес, опер. Але для стварэння новых работ ён не прыдатны.

— Нашы рэпертуарныя тэатры на 70% спансіруюцца з дзяржаўнага бюджэту. Ці павінна дзяржава, на ваш погляд, дапамагаць мастацтву?

— Думаю, дзяржава павінна дапамагаць мастацтву, у тым ліку і фінансава. Але пры гэтым яна не павінна ўмешвацца ў змест твораў мастацтва. Напрыклад, калі я быў мастацкім кіраўніком буйнога фестывалю Руртрыенале (на мой погляд, гэта адзін з найцікавейшых фэстаў у Еўропе), то быў цалкам вольны ў тым, што раблю, і ў тым, як гэта раблю. Хоць дзяржава і дапамагала нам у арганізацыі фестывалю. Немагчыма займацца мастацтвам, калі цябе ў чымсьці абмяжоўваюць. А рэпертуарная сістэма — гэта якраз вельмі моцны абмежавальнік. Калі яна не абмяжоўвае рэжысёраў у тэмах, то абмяжоўвае іх у тэрмінах, у выбары каманды. Што рабіць, калі мне трэба больш часу на стварэнне спектакля або, можа, мне камфортней працаваць з іншымі людзьмі? На мой погляд, мастакі ў Германіі сёння маюць сапраўды вялікую свабоду. Але не трэба забываць, што любая інстытуцыя сама па сабе — гэта ўжо абмежаванне ў той ці іншай ступені. Палітыкі хочуць, каб мастацтва было зразумела кожнаму, — і ты павінен ствараць адпаведныя спектаклі. Яны хочуць, каб заслона падымалася пяць дзён на тыдзень, — і ты павінен паспець зрабіць пэўную колькасць пастановак. Яны хочуць, каб тэатры былі поўныя, — і ты павінен прыдумаць, чым прывабіць гледача. Калі з’яўляецца шмат абмежаванняў, зусім не застаецца прасторы для эксперыментаў, свабоды рабіць тое, што хочацца.

— Вельмі часта сучаснае мастацтва крытыкуюць за празмерную ўвагу да формы, якая можа хаваць за сабой адсутнасць думкі. Ці сутыкаліся вы з такімі прэтэнзіямі ў адрас сваіх спектакляў?

 — Так, часта чую падобную крытыку. Але думаю, што такія «крытыкі» проста не разумеюць, што форма часам нават больш важная і моцная за змест. У многіх тэатральных інстытутах гэтага цяпер не разумеюць і надаюць вывучэнню формы вельмі мала ўвагі, а факусіруюцца на іншых рэчах — на тым, як уваходзіць у ролю, як перадаваць гледачам перажыванні. Але гэта фейк — думаць, што форма другасная. Сёння значна важней рэфлексаваць над ёй, а не верыць у вялікую місію зместу. Над формай сваіх спектакляў я працую вельмі скрупулёзна.

— Сёння спектаклі актыўна абмяркоўваюцца не толькі ў тэатры непасрэдна пасля паказу, але і ў інтэрнэце. Меркаванні гледачоў можна прачытаць на розных сайтах, форумах. Ці важныя для вас каментарыі ў сеціве?

 — Так, важныя. Мне заўсёды цікава знаёміцца з падобнымі каментарыямі. Таму што гледачы насамрэч значна разумнейшыя, чым думаюць пра іх некаторыя тэатры і рэжысёры. Спектакль робіць маленькая каманда стваральнікаў, а глядзіць чалавек трыста гледачоў. Дык хто ж разумнейшы? Многія разважанні ў сеціве наконт сваіх спектакляў я знаходжу вельмі перспектыўнымі. Дарэчы, больш я цікаўлюся каментарыямі простых гледачоў, а не рэцэнзіямі прафесійных крытыкаў. Яны даюць больш разнастайныя штуршкі для разважанняў. Праўда, на некаторых інтэрнэт-рэсурсах мяне няма. Ёсць вельмі шмат рэчаў, якія я не ведаю, і фэйсбук — у іх ліку.

— Вы тры гады ўзначальвалі фестываль Руртрыенале. У журы фестывалю вы запрасілі не знакамітых крытыкаў і рэжысёраў, а сто звычайных дзяцей, і яны ўручалі ўзнагароды мэтрам тэатра. Як вы ўвогуле ставіцеся да ўзнагарод?

— Вядома, узнагароды атрымліваць вельмі прыемна. Запрашэнне гэтых ста дзяцей было для мяне вельмі важным крокам. Яны самі прыдумвалі катэгорыі, за якія і выдавалі ўзнагароды. Гэтыя катэгорыі, дарэчы, не заўсёды былі такія ўжо прыемныя. Напрыклад, была ўзнагарода за самы жахлівы гук або за самы нудны спектакль. І гэта было цікава. Дзеці атрымалі досвед сутыкнення з мастацтвам, якога дагэтуль не бачылі.

— Ці знаёмыя вы з нашым беларускім тэатрам?

— На жаль, нічога пра яго ведаю. За 46 гадзін, што правёў у Мінску, нічога не паспеў паглядзець. Хацеў бы застацца тут на большы час, каб пазнаёміцца з вашымі спектаклямі, але цяпер у мяне няма такой магчымасці. Спадзяюся, наступны візіт у Беларусь будзе больш працяглы. — Калі б хто-небудзь з нашых тэатраў запрасіў вас паставіць спектакль, вы б пагадзіліся? — Усё, вядома, залежыць ад маёй загружанасці на той момант. Але калі мяне запросіць ваш рэпертуарны тэатр, наўрад ці пагаджуся...

Паліна ЛІСОЎСКАЯ

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.