Вы тут

Чыгуначныя скрэпы Еўразіі


Адным з актуальных праектаў, які мог бы забяспечыць пераўтварэнне еўразійскай інтэграцыі ў сапраўдны механізм сумеснага развіцця краін-удзельніц, з'яўляецца праект стварэння Аб'яднанай транспартна-лагістычнай кампаніі (АТЛК) Беларусі, Расіі і Казахстана. Яго рэалізацыя можа павялічыць прыбыткі ўсіх нацыянальных чыгуначных перавозчыкаў трох краін у некалькі разоў, а таксама даць імпульс развіццю транспартна-лагістычнай сферы не толькі краін — удзельніц МС, але і ўсёй Еўразіі ў цэлым. Паводле самых сціплых ацэнак, таваразварот паміж дзяржавамі Азіі і Еўропы ў бліжэйшыя некалькі гадоў будзе расці штогод у сярэднім на 2–3 працэнты. У 2020 годзе ён дасягне 240 мільёнаў тон у фізічным вымярэнні, што складзе 1,8 трыльёна долараў ЗША ў грашовым выражэнні. Уклад у ВУП краін «мытнай тройкі» да 2020 года можа скласці 11,3 млрд долараў, прычым для Расіі — амаль 5 млрд долараў, для Казахстана — 5,3 млрд долараў, для Беларусі — каля аднаго мільярда.

транспортные коридоры

У гэтай сувязі ў дзяржаў будучага Еўразійскага эканамічнага саюза з'яўляецца магчымасць ператварыцца ў трывалае транспартна-лагістычныя звяно, якое можа «сашчапіць» еўрапейскі і азіяцкі арэалы эканамічнага развіцця і сканцэнтраваць такім чынам у сабе значны паток грузаперавозак.

Ад Брэста да Дастыка

Сёння ўсе постсавецкія краіны мадэрнізуюць сваю транспартную інфраструктуру. Напрыклад, Казахстан пастаянна павялічвае аб'ём інвестыцый у развіццё чыгуначнага транспарту. За апошнія гады была пракладзена другая чыгунка з Кітая прапускной здольнасцю ў 25 мільёнаў тон. Кошт 293 кіламетровага адрэзка ад Жэтыгена да Каргаса на кітайскай мяжы склаў больш за 1 млрд долараў ЗША. Гэты шлях стаў часткай магістралі, якая працягнулася на 10800 кіламетраў з кітайскага Чунцыня ў нямецкі Дуйсбург. Казахстан мае намер ўкласці сёлета ў развіццё чыгункі яшчэ 1,3 млрд долараў ЗША.

З мэтай павелічэння груза-і пасажырапатокаў з краін Заходняй Еўропы праз тэрыторыю Беларусі, Расіі, Казахстана ў краіны Паўднёва-Усходняй Азіі, Кітая і Персідскага заліва і назад было вырашана стварыць Аб'яднаную транспартна-лагістычную кампанію (АТЛК) Беларусі, Расіі і Казахстана.

Плануецца, што «Расійскія чыгункі» ўнясуць у сумеснае прадпрыемства свае 50 адсоткаў плюс дзве акцыі «Транскантэйнер» і 100 працэнтны пакет акцый ААТ «РЖД-Лагістыка». АТ «Казахстан темір жолы» ўнясе актывы АТ «Казтранссэрвіс» і «Кедэнтранссэрвіс», а беларускі бок, у сваю чаргу, можа даць каля 3 тысяч фітынгавых платформаў. Акрамя таго, плануецца, што ўсе ўдзельнікі здзелкі перададуць АТЛК вагоны для перавозкі кантэйнераў, самі кантэйнеры і неабходную для дзейнасці маёмасць грузавых чыгуначных тэрміналаў на станцыях Забайкальск (Расія), Дастык (Казахстан), Алтынколь (Казахстан), Брэст-Паўночны (Беларусь).

Стварэнне АТЛК дасць магчымасць стварыць грузаадправіцелям максімальна зручныя ўмовы, пры якіх ім больш не давядзецца дамаўляцца з Казахстанам, Расіяй і Беларуссю паасобку. Грузаадправіцелям будуць прадастаўляцца адзіныя тарыфныя і нетарыфныя ўмовы на працягу ўсяго шляху ад памежнага пераходу на казахстанска-кітайскай мяжы «Дастык» да «Брэста».

Наступны крок — Новы Вялікі Шаўковы шлях

Відавочна, што ўсе чатыры асноўныя эканамічныя дзяржавы еўразійскага кантынента (ЕС, Расія, Кітай і Індыя) вельмі зацікаўлены ў развіцці транспартных сувязяў у рэгіёне. Еўрасаюз сёння стварае транспартны калідор ТРАСЕКА, які праходзіць праз новыя краіны — члены ЕС у Цэнтральнай і Усходняй Еўропе ва Украіну, на Каўказ і далей — у Цэнтральную Азію, але не ахоплівае Расію. На другім баку кантынента, у Азіі, імкліва развіваецца «Трансазіяцкая чыгунка». Азіяцкі банк развіцця актыўна ўдзельнічае ў стварэнні калідораў, якія ідуць праз Цэнтральную Азію ў рамках праграмы ЦАРЭС.

Сёння каардынацыя паміж гэтымі праектамі практычна цалкам адсутнічае. Напрыклад, Расія не ўдзельнічае ў праектах ЦАРЭС і ТРАСЕКА. Аналагічна стварэнне агульнаеўрапейскіх калідораў не адпавядае праекту «Трансазіяцкай чыгункі».

Пэўная спроба каардынацыі транспартных праектаў была зроблена Кітаем, які сфармуляваў праект Новага Вялікага Шаўковага шляху — стварэння высакахуткасных чыгунак, якія злучаюць Кітай з Еўропай, дзякуючы якому дарога з Лондана ў Пекін будзе займаць усяго толькі два тыдні. Выкарыстоўваючы сетку сваіх унутраных чыгунак у якасці адпраўной кропкі, Кітай плануе пабудаваць новыя чыгуначныя лініі ў паўднёвым напрамку (Сінгапур), у паўночна-заходнім напрамку (Сібір) і ў заходнім напрамку (Індыя, Казахстан і Турцыя), хуткасць на якіх будзе дасягаць 380 км/г.

На думку экспертаў, адзіная дарожная сетка ад Ціхага акіяна да Балтыкі дазволіць ліквідаваць гандлёвыя бар'еры, скараціць тэрміны дастаўкі грузаў і павялічыць узаемаразлікі ў нацыянальных валютах. Такі праект дасць магчымасць мінімізаваць транспартныя выдаткі, паколькі Новы Вялікі Шаўковы шлях прыкладна на траціну карацейшы за марскі шлях, які абгінае Азію і Аравійскі паўвостраў.

У выніку рэалізацыі гэтага праекта тэрміны дастаўкі грузаў з Кітая будуць значна скарочаны. Калі зараз тавары ў Еўропу па моры ідуць 45 сутак, па Транссібе — каля двух тыдняў, то новы шлях будзе самым кароткім і зойме не больш за 10 сутак.

Праект Новага Вялікага Шаўковага шляху ставіць сур'ёзныя патрабаванні да мадэрнізацыі чыгуначных інфраструктур і сістэм кіравання імі ў Беларусі, Расіі і Казахстане. Менавіта гэта меў на ўвазе Прэзідэнт краіны, праводзячы нараду па пытаннях развіцця транспартна-лагістычнага комплексу Беларусі месяц таму. Кіраўнік дзяржавы ў вельмі жорсткай форме патрабаваў ад урада і губернатараў апераджальнага выканання планаў па пашырэнні лагістычнай інфраструктуры на Беларусі і ўдасканаленні адпаведных мытных і іншых працэдур. А ў Казахстане зусім нядаўна была прынята дзяржаўная праграма развіцця і інтэграцыі інфраструктуры транспартнай сістэмы да 2020 года, якая практычна цалкам будзе сканцэнтравана на раскрыцці транзітнага патэнцыялу краіны шляхам зліцця мясцовай інфраструктуры з расійскай і беларускай. Няздольнасць вырашыць гэтыя мадэрнізацыйныя задачы «выкіне» Еўразійскі эканамічны саюз на перыферыю еўразійскага кантынентальнага гандлю.

Арсен Сівіцкі,
дырэктар Цэнтра стратэгічных і знешнепалітычных даследаванняў.

 

Этот материал на русском языке.

Выбар рэдакцыі

Культура

Пошук вечнага жыцця

Пошук вечнага жыцця

Шмат разоў, збочыўшы з брэсцкай трасы, праязджаючы ад Міра да Карэліч, царкву на могілках каля вёскі Загор'е выхопліваеш літаральна за лічаныя секунды.

Спорт

Ірына Курачкіна заваявала серабро Алімпійскіх гульняў!

Ірына Курачкіна заваявала серабро Алімпійскіх гульняў!

 У фінале спаборніцтваў па жаночай барацьбе яна ўступіла японцы Рысака Каваі. 

Грамадства

Ацэнка дзеянняў урада і давер да апазіцыі — Мусіенка пракаментаваў вынікі сацапытання

Ацэнка дзеянняў урада і давер да апазіцыі — Мусіенка пракаментаваў вынікі сацапытання

Па заказе ЗАТ «Другі нацыянальны тэлеканал» — АНТ з 5 па 21 ліпеня Аналітычны цэнтр ЕсооМ з прыцягненнем фонду «Украінская палітыка» правёў

Палітыка

Літоўцы раскручваюць крывавую хвалю гвалту

Літоўцы раскручваюць крывавую хвалю гвалту

З беларуска-літоўскай граніцы працягваюць паступаць весткі, ад якіх проста кроў стыне ў жылах.