Уладзімір Трапянок — чалавек з прыемным голасам у радыёэфіры і абаяльны аптыміст у жыцці. Відаць, падсвядомая мара і захапленне радыё, якое было ў яго жыцці з дзяцінства, прывялі яго на канал "Культура". Тут працуе вось ужо амаль 12 гадоў. Пэўны час запрашаў слухачоў на "Начныя спатканні", расказваў пра кіно ў праграме "Стоп-кадр" і знаёміў з радыётэатрам "Без мантажу". Паміж эфірамі мы даведаліся ва Уладзіміра, як выпрабоўваюць на радыё новыя кадры, дзе шукаць рамантыку ў руцінным жыцці і ці не страціла радыё сваёй магічнай сілы...
— Як атрымалася, што акцёр па адукацыі выбраў радыё замест сцэны?
— Здаецца, недзе ў класе пятым ці шостым я супрацоўнічаў з нашым раённым радыё. У школе часта ўдзельнічаў у самадзейнасці. І людзі, якія былі побач, заўсёды казалі, што мне трэба ісці ў акцёры. А я рыхтаваўся да паступлення на журфак. Нават удзельнічаў у конкурсе сачыненняў газеты "Чырвоная змена", па ўмовах якога перамога давала права без іспытаў паступаць на журфак. Але так склалася, што вырашыў паступаць ва Універсітэт культуры на акцёрскую спецыяльнасць. Студэнтамі мы наведваліся будынак дзе знаходзіўся Саюз тэатральных дзеячаў, бо падчас вучобы падпрацоўвалі ў спектаклях і сюды прыходзілі па ганарары. У адзін з прыходаў я ўбачыў па суседстве дом на Чырвонай, 4 і зразумеў, што гэта тое месца, якое я ведаю з дзяцінства. Таму што ў нас дома заўсёды гучала радыё. Прачынаўся пад пазыўныя "Радыёфакта", засынаў пад "Маладзёжнае радыё". Я ведаў, што радыё — гэта класна, творча, прафесійна і цікава. А на трэцім курсе я пачаў абзвоньваць усе рэдакцыі і трапіў на дырэктара "Культуры" Кацярыну Агееву, якая мне сказала: "Прыходзьце, паглядзім..."
— Якімі былі першыя ўражанні?
— Уся "кухня" — як перадачы рыхтуюцца, што там адбываецца — была для мяне таямніцай. Вельмі ўсяго баяўся. Мяне пазнаёмілі з тагачасным загадчыкам адзела інфармацыі Святланай Колмак. Яна завяла мяне да сябе ў кабінет і пачала расказваць пра сутнасць справы. Потым мне даручылі зрабіць матэрыял з нейкай выставы ў музеі сучаснага выяўленчага мастацтва... Я прыйшоў на радыё як карэспандэнт службы інфармацыі ў сакавіку, а ў жніўні ўжо сеў каля мікрафона ў прамым эфіры. Служба інфармацыі — гэта тое месца, дзе кожны, хто прыходзіць, сябе выпрабоўвае. І вось я пачаў чытаць навіны ў прамым эфіры, і літаральна можа праз месяц вёў ранішні эфір. Да сёння я гэта раблю, хоць ужо сам кірую службай інфармацыі, курырую праекты ранішняга эфіру.
— Якую рэакцыю атрымліваеце ад аўдыторыі?
— Калі браць прыемныя лісты, то хачу ўспомніць адзін са сваіх любімых праектаў "Начныя спатканні" — ён быў інтэрактыўным, выходзіў увечары. Я меў магчымасць размаўляць са сваімі слухачамі, рамантыкамі-паўночнікамі. І аднойчы на адрас радыё мне даслалі вялікі канверт... Аказалася, адзін слухач, які заўсёды вечарам настройваўся на "Культуру", стварыў сваю асацыяцыю з праграмай. Намаляваў карціну, дзе на даху сядзяць каты, ім свеціць месяц, і яны слухаюць радыё.
— Ці шмат рамантыкі ў вашым жыцці?
— Бывае. І тут справа не ва ўзросце, а ў стаўленні. Раней, калі ты пазнаеш нешта, адкрываеш для сябе новыя гарызонты, то табе становіцца цікава. І ўсё гэта выглядае вельмі рамантычна... А калі ты ўжо дарослы чалавек, прысутнічае нешта патаемнае, нязведанае, максімалісцкае ў поглядзе на жыццё. У мяне былі моманты, калі разумеў, што праца стала руцінай. Кожны тыдзень паўтараецца адно і тое ж. Праз некалькі гадоў я паступіў у магістратуру, стаў вывучаць гісторыю мастацтваў і зноў пачаў адкрываць для сябе мноства цікавых рэчаў. І іх можна спасцігаць, нават нягледзячы на ўзрост. У мяне нават у гэтым сезоне з'явілася рубрыка, якая называецца "Жыццё цудоўнае". Гэта, у прынцыпе, тая рамантыка, пра якую вы пытаецеся. Яе сутнасць у тым, каб выходзіць за рамкі штодзённых праблем і адкрывацца жыццю.
— Ці часта вы стамляецеся ад працы?
— Памятаю, як у свайго выкладчыка сцэнічнай мовы Уладзіміра Рагаўцова — чалавека, які ўсё жыццё адпрацаваў на радыё, — я неяк запытаў, што рабіць, калі не адчуваеш радасці ад працы. Уладзімір Мітрафанавіч сказаў: "Знаходзячыся каля мікрафона, паспрабуй сказаць сабе, што ты ідзеш на свята. І вось з такімі думкамі працуй".
— Раскажыце, што чакае слухачоў у новым сезоне?
— Я казаў, што ў мяне з'явілася новая рубрыка "Жыццё цудоўнае" па аўторках. Яна будуецца на ўспамінах людзей таленавітых, творчых. Мае суразмоўцы ўзгадваюць самыя цікавыя моманты, наноў іх перажываюць і дзеляцца настроем з тым, хто нас слухае. Радыё, дарэчы, мае магічную сілу: праз эмоцыі, праз настрой я магу зараджаць тысячы слухачоў. І рубрыка нацэлена на тое, каб людзі помнілі, што, напрыклад, дастаткова проста ўсміхнуцца сабе ў люстэрка, паслухаць любімую музыку — і адразу настрой уздымаецца. Спадзяюся, гэтая рубрыка будзе выдатным стымулам падтрымкі нашым слухачам перажыць нешта новае. А ў абедзенны перапынак можна паслухаць перадачу "У кампаніі з Культурай" — праект, мне здаецца, таксама створаны для таго, каб абедзенную гадзіну людзі правялі цікава і лёгка. Яшчэ ў мяне з'явіўся адзін праект "Нядзельнае сузор'е" — выходзіць па нядзелях у 23.00. Я звяртаюся да багацейшых фондаў беларускага радыё і стаўлю ў сваіх перадачах запісы, якія знаёмяць з лепшымі творамі беларускіх і замежных аўтараў.
— Па суботах у 23.00 выходзіць ваша праграма "Радыётэатр. Лепшае". Ці спрыяльны час для яе?
— Раней яна была ў эфіры ў 22.20 па пятніцах, і мне здавалася, што час выдатны. І 40 хвілін доўжылася. А з новага сезона зразумеў, што мне трэба хаця б гадзіну. Месца з'явілася якраз у суботу. Хто слухае радыё, той будзе рабіць гэта і далей. Спадзяюся, тыя, хто любіць радыёдраму, усё роўна будуць настройвацца на нашу перадачу... Спектаклі — гэта ж тыя гісторыі, якія заўсёды прывабліваюць слухачоў і даюць волю іх фантазіі.
— Як рыхтуецеся да радыёспектакляў?
— У мяне быў праект, які называўся "Без мантажу"; на жаль, ён выходзіў толькі чатыры месяцы. Тым не менш, я зразумеў, што такое радыётэатр. Там я спрабаваў паставіць сучасныя спектаклі, якія б адпавядалі гэтаму паняццю. Было цікава. Мы рэпеціравалі, я падбіраў шумы, музыку, шукалі інтанацыі. Зразумелая справа, што для радыё трэба адаптаваць матэрыял. Каб фразы былі больш простыя, зразумелыя. Вялікая колькасць персанажаў — таксама недахоп, таму што слухач можа разгубіцца. Працэс не з лёгкіх... Я закрыў праект і вырашыў займацца іншым — пачаў вывучаць радыётэатр.
— І якія адкрыцці зрабілі?
— Калі казаць пра адкрыцці, то дакладна вядома, што ў 1934 годзе была пастаўлена на радыё першая спецыяльная напісаная п'еса. І гэты факт з'яўляецца пачаткам афіцыйнага перыяду гісторыі беларускага радыётэатра. Але была і 1928 годзе спроба перадаць драму. Падчас працы я зрабіў прыемную выснову, што радыётэатр застаецца па-ранейшаму актуальным. Значыць, тыя традыцыі, якія былі закладзены 80 гадоў таму — жывыя і сёння. У сучасным свеце шмат усяго — інтэрнэт, кінатэатры, але прыхільнікі радыё ўсё адно кажуць пра тое, што радыётэатр — гэта цікава. Да пачатку 2000-х увогуле быў залаты час для радыётэатра, калі за год ставілі спектаклі дзясяткамі, а потым — пяцігадовы перапынак, калі ніводнага радыёспектакля не паставілі. У 2006 годзе ўсё ж такі адбылося яго адраджэнне, калі паставілі "Ігнатаў рубеж". Сёння ў год з'яўляецца па адным-два спектаклі. Вось зусім нядаўна паставілі "Млечны Шлях". У той жа Расіі, Польшчы гэты працэс на "патоку". На польскім радыё ёсць тэатр гэтага радыё. Гэта асобная рэдакцыя, якая займаецца пастаноўкай радыёспектакляў, і для іх гэта кожны раз падзея. Хацелася б, каб і ў нас усё атрымлівалася...
Алена ДРАПКО.
Сумесныя праекты ядзерных тэхналогій.