Вы тут

Мае Арбузік і Бябешка, ці Як «Палескія рабінзоны» ў паход вадзілі


 

Не­як су­се­дзі па­скар­дзі­лі­ся, што дзі­ця не хо­ча чы­таць. «Дык у вас жа і кніг у ква­тэ­ры ня­ма». — «Як ня­ма, вунь на ха­ла­дзіль­ні­ку ля­жыць».

…У дзі­ця­чую біб­лі­я­тэ­ку я за­пі­саў­ся са­ма­стой­на на па­чат­ку трэ­ця­га кла­са. Да­гэ­туль ду­маў пра тое ўжо пэў­ны час, але не­як не ад­важ­ваў­ся іс­ці ту­ды адзін. А тут зі­мо­вым днём пас­ля за­ня­ткаў нех­та з ад­на­клас­ні­каў кі­нуў кліч: гай­да за­піс­вац­ца ў біб­лі­я­тэ­ку! З за­да­валь­нен­нем да­лу­чыў­ся да кам­па­ніі. Не па­мя­таю наз­вы і аў­та­ра той са­май пер­шай біб­лі­я­тэч­най кніж­кі, але пе­рад ва­чы­ма і сён­ня яе фар­мат, цвёр­дая вок­лад­ка ў чыр­во­на-сі­ніх то­нах з вя­лі­кім ма­люн­кам… Але чы­тан­нем я за­ха­піў­ся ра­ней.

У да­мах са­вец­кіх лю­дзей кніж­кі бы­лі заў­сё­ды, хоць у боль­шас­ці сем'­яў біб­лі­я­тэч­кі бы­лі да­во­лі сціп­лыя. Адзін з дзі­ця­чых ус­па­мі­наў: мы грэ­ем­ся на пе­чы пас­ля ка­тан­ня на гор­цы, а цёт­ка чы­тае нам па­шар­па­ны то­мік з ка­рыч­не­вай вок­лад­кай — «Урфін Джус і яго драў­ля­ныя сал­да­ты». Быў­шы ў гас­цях у ін­шай цёт­кі, я зайз­дрос­ціў шы­коў­на­му вы­дан­ню ка­зак бра­тоў Грым. Улас­ны­мі лю­бі­мы­мі кніж­ка­мі ў роз­ныя ча­сы бы­лі «Па­лес­кія ра­бін­зо­ны» Ян­кі Маў­ра і «Не­звы­чай­ныя пры­го­ды Ар­бу­зі­ка і Бя­беш­кі» Эду­ар­да Ско­бе­ле­ва. Пад­час май­го дзя­цін­ства дзяў­чын­кі да­ры­лі нам кніж­кі на ва­ен­ную тэ­ма­ты­ку на 23 лю­та­га. У кніж­най кра­ме пра­да­ва­лі­ся бі­ле­ты ім­гнен­най ла­та­рэі. Ад­даў­шы 25 ка­пе­ек, мож­на бы­ло вый­граць ру­бель, а то і цэ­лыя тры! На гэ­тую су­му, доў­га абы­хо­дзя­чы па­лі­цы, вы­бі­ра­лі­ся і дзі­ця­чыя кніж­кі.

Дзя­ку­ю­чы за­хап­лен­ню, у па­чат­ко­вай шко­ле я па­ка­заў дру­гі вы­нік у кла­се па хут­ка­сці чы­тан­ня — 168 слоў за хві­лі­ну. У чац­вёр­тым кла­се ней­кім чы­нам «за­ча­піў­ся язы­ка­мі» з на­стаў­ні­цай гіс­то­рыі, ска­заў­шы, што ня­даў­на пра­чы­таў мас­тац­кую кніж­ку пра Ка­тоў­ска­га. У вы­ні­ку ўвесь урок пе­ра­каз­ваў яе змест уся­му кла­су. У вось­мым на­стаў­ні­ца рус­кай мо­вы і лі­та­ра­ту­ры ўго­лас за­чыт­ва­ла са­чы­нен­не пра маю та­га­час­ную ма­ру стаць тан­кіс­там: апроч пры­кла­ду баць­кі, ад­бі­ла­ся лю­бі­мае чы­тан­не пра Т‑34 і КВ (я ве­даў проз­ві­шчы ўсіх ка­ман­ду­ю­чых тан­ка­вы­мі ар­мі­я­мі пе­ры­я­ду Вя­лі­кай Ай­чын­най вай­ны). Та­ды ж я пра­чы­таў «лек­цыю» свай­му кла­су на ўро­ку гіс­то­рыі пра аба­ро­ну Се­ва­сто­па­ля, мат­ро­са Кош­ку і смерць На­хі­ма­ва пад­час Крым­скай вай­ны — усё на пад­ста­ве тво­раў мас­тац­кай лі­та­ра­ту­ры. На на­ступ­ны па рас­кла­дзе ўрок за мной прый­шоў за­вуч, і я пай­шоў паў­та­раць тое ж у па­ра­лель­ны клас. У дзя­ся­тым, ужо ў но­вай шко­ле, два кла­сы аб'­яд­на­лі для су­мес­на­га ўро­ка фі­зі­кі па тэ­ме «Оп­ты­ка». І я рас­каз­ваў пра лін­зы, бу­до­вы пе­рыс­ко­паў і тэ­ле­ско­паў — на той мо­мант моц­на за­хап­ляў­ся фа­та­гра­фі­яй.

Ві­даць, пад ура­жан­нем ад пры­год­ніц­кай лі­та­ра­ту­ры ад­ной­чы ву­ліч­най кам­па­ні­яй вы­ра­шы­лі пай­сці ў па­ход з на­чоў­кай. Ка­лі гля­нуць на той марш­рут сён­ня, дык ады­шлі кры­ху да­лей ад ус­кра­і­ны па­сёл­ка. А на той мо­мант для нас гэ­та бы­ла да­лё­кая і цяж­кая ванд­роў­ка. Па­лат­кі не бы­ло, та­му цяг­нуць на са­бе да­вя­ло­ся цяж­кі бры­зент, пе­ра­адоль­ва­ю­чы ме­лі­я­ра­цый­ныя ка­на­лы. Улад­ка­ва­лі неш­та на­кшталт бу­да­на на бе­ра­зе ра­кі ка­ля са­май ва­ды, спра­ба­ва­лі на­ла­віць ры­бы і зва­рыць юш­ку. А ноч­чу па чар­зе дзя­жу­ры­лі і вя­лі «вах­цен­ны» жур­нал. Ран­кам у ха­лод­ным ту­ма­не, па­ку­са­ныя за ноч ка­ма­ра­мі, сон­ныя, мы бры­лі па лу­зе да­до­му… У кніж­ках усё вы­хо­дзі­ла не­як больш ра­ман­тыч­на.

Не ве­даю, што мя­не да та­го пад­штурх­ну­ла, але, як толь­кі за­пі­саў­ся ў біб­лі­я­тэ­ку, за­вёў звы­чай­ны вуч­нёў­скі сшы­так у кле­тач­ку, ку­ды па­чаў за­піс­ваць усе пра­чы­та­ныя кніж­кі і ча­со­пі­сы — у кож­ны ра­док без пра­бе­лаў. Ка­лі за­кан­чваў шко­лу, амаль скон­чыў­ся трэ­ці па лі­ку сшы­так. Не­ка­то­рыя пад­шыў­кі ча­со­пі­саў браў не­ад­ной­чы, як і лю­бі­мыя кні­гі. Праў­да, бы­лі ў тых сшыт­ках і «пус­тыш­кі». На­прык­лад, «Гра­фа Ман­тэ-Крыс­та» хоць і ўнёс у спіс пра­чы­та­на­га двой­чы, але, пры­зна­ю­ся, так яго і не асі­ліў — ні пер­шы, ні дру­гі раз. Ну не пай­шла ў мя­не гэ­тая кніж­ка ча­мусь­ці!

Ка­лі ў дзі­ця­чай біб­лі­я­тэ­цы ўсё ці­ка­вае для мя­не бы­ло пе­ра­чы­та­ным, а ў да­рос­лую за­піс­вац­ца бы­ло яшчэ ра­на, лі­та­ра­ту­ру па­ча­ла пры­но­сіць для мя­не ма­ці. З пэў­най пе­ры­я­дыч­нас­цю пад­час абе­ду да іх на фаб­ры­ку пры­яз­джа­лі біб­лі­я­тэ­ка­ры, і яна бра­ла для мя­не «да­рос­лыя» кніж­кі на свой фар­му­ляр: пры­год­ніц­кія, фан­тас­ты­ку, гіс­та­рыч­ныя, пра вай­ну. Апош­ніх я чы­таў асаб­лі­ва шмат і з вя­лі­кай ці­ка­вас­цю. Ужо пі­саў, што і ў за­ба­вах на­шых адзін час пе­ра­ва­жа­лі гуль­ні «ў вай­ну». У ста­лым уз­рос­це за­да­ваў­ся пы­тан­нем: ча­му так, мы ж на­ра­дзі­лі­ся праз тры з па­ло­вай дзе­ся­ці­го­ддзі пас­ля Пе­ра­мо­гі? Ду­маю, та­му што мы бы­лі дзець­мі дзя­цей вай­ны… Але са­праўд­ная «эпі­дэ­мія» чы­тан­ня па­ча­ла­ся для нас са стры­еч­ным бра­там-па­год­кам, ка­лі мы змаг­лі за­пі­сац­ца ў да­рос­лую біб­лі­я­тэ­ку. Ад Жу­ля Вер­на, лю­бі­мых тво­раў пра ін­дзей­цаў («Ацэ­о­ла — пра­ва­дыр се­мі­но­лаў», «Бой­ся, во­раг, дзя­вя­та­га сы­на», «Слу­хай­це пес­ню пё­раў») мы па­кры­се ру­ха­лі­ся да «Дзя­цей Ар­ба­та» Ры­ба­ко­ва, за­чыт­ва­лі­ся кні­га­мі «У ако­пах Ста­лін­гра­да» Ня­кра­са­ва і «На За­ход­нім фрон­це без пе­ра­мен» Рэ­мар­ка…

Для кож­на­га чы­та­ча бы­ла нор­ма вы­да­чы кніг у ад­ны ру­кі на пэў­ны час. Умоў­на ка­жу­чы, пяць кніг на ме­сяц. А мы чы­та­лі шмат і хут­ка, та­му нам да­зва­ля­лі браць за адзін раз, умоў­на ка­жу­чы, па сем-во­сем на бра­та і яшчэ пя­ток — на два­іх «звер­ху». Ле­там пад­час ка­ні­кул мы вяр­та­лі­ся з Анд­рэ­ем, не­су­чы кож­ны па важ­кай тор­бе кні­жак у ад­ной ру­цэ, а дру­гой абод­ва тры­ма­лі яшчэ і агуль­ную. Пра­чы­таў­шы не­каль­кі тво­раў, са­дзі­лі­ся на ве­ла­сі­пед і еха­лі адзін да ад­на­го — мя­няц­ца. Тыд­ні праз два зноў вы­праў­ля­лі­ся ў біб­лі­я­тэ­ку — каб здаць пра­цэн­таў 90 пра­чы­та­на­га і, га­лоў­нае, узяць зноў но­вую пор­цыю. Ці­ка­выя тво­ры на па­лі­цах не за­трым­лі­ва­лі­ся, іх трэ­ба бы­ло «ўпа­ля­ваць». Не ве­даю, коль­кі чы­та­чоў уся­го бы­ло ў на­шай да­рос­лай па­сял­ко­вай біб­лі­я­тэ­цы, але мой аса­біс­ты ну­мар фар­му­ля­ра быў на па­чат­ку чац­вёр­тай сот­ні. Карт­кі тых, хто час­та на­вед­ваў біб­лі­я­тэ­ку, яе ра­бот­ні­кі тры­ма­лі асоб­на, не зва­жа­ю­чы на ал­фа­віт. Дзя­ся­ты клас за­кан­чваў з фар­му­ля­рам пад ну­ма­рам 7, і мя­не вель­мі ці­ка­ві­ла: хто тыя лю­дзі, што чы­та­юць больш за мя­не?

Пра­цэс чы­тан­ня пад­час лет­ніх ка­ні­кул звы­чай­на вы­гля­даў так: ран­кам ты браў у ру­кі том, а ўве­ча­ры пе­ра­горт­ваў апош­нюю ста­рон­ку, а ча­сам на­ват па­спя­ваў па­чаць но­вую кніж­ку. Мож­на бы­ло па чар­зе чы­таць і два тво­ры ад­на­ча­со­ва: на­столь­кі моц­най бы­ла пра­га за­зір­нуць пад вок­лад­ку но­вай кні­гі, яшчэ не скон­чыў­шы па­пя­рэд­нюю. Пе­ра­пын­кі бы­лі толь­кі на хут­кія пе­ра­ку­сы і вы­ка­нан­не ней­кіх дроб­ных за­дан­няў па гас­па­дар­цы, якія да­ва­лі баць­кі. Ме­на­ві­та та­ды я па­чуў ад не­ка­га з да­рос­лых фра­зу, якой на той мо­мант вель­мі здзі­віў­ся, а яе сэнс дай­шоў да мя­не толь­кі праз га­ды: «Чы­тай, па­куль ма­ла­ды». Ча­му па­куль ма­ла­ды, не мог уця­міць я? А што мне бу­дзе пе­ра­шка­джаць у ста­лым уз­рос­це за­ва­ліц­ца на ўвесь дзень на ка­на­пу з ці­ка­вай кніж­кай у ру­ках?.. Прай­шоў час, і ця­пер я му­шу кан­ста­та­ваць, што на чы­тан­не мас­тац­кай лі­та­ра­ту­ры ча­су ня­ма. Тут бы па­спець пра­чы­таць што­дзён­ныя га­зе­ты і пра­ма­ні­то­рыць на­ві­ны ў ін­тэр­нэ­це. І так што­дня. У дзя­цін­стве ты ма­ла за­дум­ва­еш­ся, ад­куль у ха­ла­дзіль­ні­ку бя­рэц­ца ка­ва­лак каў­ба­сы, якую ты ясі, не ад­ры­ва­ю­чы­ся ад той са­май кніж­кі, і не за­ўва­жа­еш, што баць­кі ця­бе па­шка­да­ва­лі, каб ты мог па­чы­таць, і зра­бі­лі ней­кую ра­бо­ту па гас­па­дар­цы са­мі…

Ня­гле­дзя­чы на маг­чы­масць браць кніж­кі ў біб­лі­я­тэ­цы, заў­сё­ды (і не толь­кі мне) ха­це­ла­ся мець той ці ін­шы твор до­ма. Ка­лі з дзі­ця­чай мас­тац­кай лі­та­ра­ту­рай праб­лем не бы­ло, то зда­быць да­рос­лую ў са­вец­кія ча­сы бы­ло вель­мі скла­да­на. Прос­та так у кра­ме яна не пра­да­ва­ла­ся. Але быў адзін спо­саб стаць шчас­лі­вым ула­даль­ні­кам дэ­фі­цыт­на­га то­мі­ка. Трэ­ба бы­ло здаць 20 кі­ла­гра­маў ма­ку­ла­ту­ры, за якую да­ва­лі спе­цы­яль­ны та­лон. У кніж­ных кра­мах на спе­цы­яль­ных па­лі­цах мож­на бы­ло вы­браць па іх (вя­до­ма, яшчэ і за­пла­ціў­шы) неш­та ўпа­да­ба­нае з та­го, што бы­ло ў на­яў­нас­ці ў той мо­мант. Не­як ста­рэй­шы сва­як, так­са­ма ама­тар чы­тан­ня, пад­біў мя­не на по­шу­кі та­кой па­трэб­най ма­ку­ла­ту­ры. А ад­куль ёй узяц­ца ў вёс­цы? Тым не менш ней­кі­мі праў­да­мі і ня­праў­да­мі мы раз­жы­лі­ся ёй. Сва­як па чар­зе пры­вёз мне са ста­лі­цы тры но­выя кніж­кі, з якіх най­больш за­пом­ніў­ся збор тво­раў Джэ­ка Лон­да­на.

На па­чат­ку 1990‑х га­доў сі­ту­а­цыя змя­ні­ла­ся: пры­ват­ныя вы­да­вец­твы лі­та­раль­на за­ва­лі­лі пры­лаў­кі тво­ра­мі, якія да­гэ­туль мож­на бы­ло знай­сці толь­кі ў біб­лі­я­тэ­цы, а не ў сва­бод­ным про­да­жы. Ад ба­гац­ця вы­ба­ру стра­ка­це­ла ў ва­чах! Я та­ды ва ўтуль­най не­вя­лі­кай кра­ме па ву­лі­цы Кі­ра­ва, што зу­сім по­бач з чы­гу­нач­ным вак­за­лам (жур­фак у тыя га­ды част­ко­ва мес­ціў­ся ў ста­рым бу­дын­ку па Свярд­ло­ва — гэ­та не­каль­кі дзя­сят­каў мет­раў да той крам­кі), спус­каў на кніж­кі амаль усю сваю сты­пен­дыю і гро­шы ад пад­пра­цо­вак. Больш за тое, кож­ны твор на­бы­ваў­ся аба­вяз­ко­ва ў двух эк­зэмп­ля­рах — са­бе і ўжо зга­да­на­му стры­еч­на­му бра­ту Анд­рэю. Чэйз, Крыс­ці, Азі­маў, Жа­ляз­ны… Да­до­му ў па­сё­лак я вяр­таў­ся з на­бі­тай сум­кай. Я ж ка­заў, на­коль­кі бы­ло вя­лі­кім жа­дан­не мець улас­ную біб­лі­я­тэ­ку. Кож­ны раз пры­гад­ваю тое па­чуц­цё ця­пер, ка­лі ба­чу зне­се­ныя да пад'­ез­ду пе­ра­вя­за­ныя сто­сы ста­рых кніг, ад якіх па­збаў­ля­юц­ца гас­па­да­ры ці іх на­шчад­кі…

Бяс­спрэч­на, та­кое стаў­лен­не ў нас да чы­тан­ня бы­ло та­му, што ўвесь час быў прык­лад пе­рад ва­чы­ма — да­рос­лыя. Яны зна­хо­дзі­лі час на кні­гі. І асоб­на ха­чу ска­заць пра га­зе­ты. Ча­сам мож­на па­чуць, што не­ка­га пры­му­ша­юць вы­піс­ваць пе­ры­я­дыч­ныя вы­дан­ні. А па мне — дык і пра­віль­на! Мы ў свой час прай­шлі праз гэ­та, і ні­чо­га дрэн­на­га нам тое ў жыц­ці не пры­нес­ла, на­ват на­ад­ва­рот. Пас­ля­доў­на нам вы­піс­ва­лі «Ве­се­лые картинки» і «Зорь­ку», «Кос­тёр» і «Пионерскую пра­вду» або «Пі­я­нер Бе­ла­ру­сі», «Юный тэхник» і «Моделист-кон­струк­тор», «Зна­мя юности» ці «Ком­со­моль­скую пра­вду». Я што­дня ча­каў паш­таль­ё­на, каб тут жа бег­чы да паш­то­вай скры­ні. Баць­коў на пра­цы так­са­ма пры­му­ша­лі вы­піс­ваць га­зе­ты на вы­бар. І, ве­да­е­це, на­ват мне, ма­ло­му, бы­ла ці­ка­вая апош­няя ка­лон­ка ў га­зе­це «Труд», я лю­біў па­гар­таць «Ра­бот­ні­цу і ся­лян­ку», у до­ме стры­еч­на­га бра­та — «Крокодил» і «Во­жык». А ця­пер што? Ся­род род­ных і зна­ё­мых ёсць на­стаў­ні­кі роз­ных уз­рос­таў і мес­ца жы­хар­ства. І яны ад­ноль­ка­ва пра­тэс­ту­юць су­праць пад­піс­кі на ве­да­мас­ную га­зе­ту, ідуць на ўся­ля­кія хіт­ры­кі, абы толь­кі ад іх ад­ча­пі­лі­ся. На­га­даю, мы га­во­рым пра на­стаў­ні­каў, што та­ды ўжо прад'­яў­ляць ін­шым, якія ба­чаць пе­рад ва­чы­ма кра­са­моў­ны прык­лад?.. Ці не з гэ­та­га ў тым лі­ку па­чы­на­ец­ца лю­боў і па­ва­га да дру­ка­ва­на­га сло­ва?..

Сяр­гей РА­СОЛЬ­КА

Фота Любові БЯЛЯЕВАЙ

Іншыя матэрыялы рубрыкі «Узровень-40″

Цацкі і забавы савецкага дзяцінства

Смаленне вепрука, або Чаго не ведае пакаленне-ХХІ

Бульба, яблыкі, каменне, або «Сельгасрамантыка» колішніх школьнікаў і студэнтаў

Верасень, які пахне драўнінай і сокам…

 

Выбар рэдакцыі

Моладзь

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Аліна Чыжык: Музыка павінна выхоўваць

Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

На гэтым тыдні Цяльцы будуць проста незаменныя ўсюды, дзе іх ведаюць.

Грамадства

Курс маладога байца для дэпутата

Курс маладога байца для дэпутата

Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.