Вы тут

Харчовыя валокны замест слабіцельнага


Сярод людзей, якія рэгулярна прымаюць слабіцельныя, вельмі мала тых, хто сапраўды мае ў іх патрэбу. Некаторыя нават прымаюць іх у якасці прафілактыкі або з мэтай пахудзення.


Адным з самых старажытных слабіцельных з'яўляецца рыцына. У кішэчніку яна ператвараецца ў кіслату, якая стымулюе кішэчную актыўнасць і перашкаджае ўсмоктванню вады. Працяглае выкарыстанне рыцыны прыводзіць да пашкоджання клетак сценкі кішкі. Некаторыя слабіцельныя памяншаюць усмоктванне вады, іншыя павялічваюць колькасць вады ў кішэчніку (як, напрыклад, раствор магнезіі). Ёсць і такія, што не ўплываюць на функцыянаванне кішкі, напрыклад, метылцэлюлоза. Іх можна прымаць працяглы час.

Злоўжыванне слабіцельнымі пагражае вымываннем неабходных вітамінаў і іншых спажыўных рэчываў да таго, як яны паспеюць усмактацца, засцерагае ўрач-тэрапеўт 24-й гарадской паліклінікі спецмедаглядаў Марат КАЗАЕЎ. Слабіцельныя таксама прыводзяць да празмернага вывядзення вады, натрыю і калію, аслаблення мышцаў кішэчніка і парушэння яго функцыі. У выніку пасля спынення рэгулярнага прыёму прэпаратаў запор вяртаецца ў больш цяжкай форме. Можа ўзнікнуць сіндром лянівай кішкі, якая прывыкла, што работу выканаюць слабіцельныя. Акрамя таго, падобная практыка пагаршае ўсмоктванне нейкіх іншых лекаў, якія могуць прымацца.

Дыета з вялікай колькасцю раслінных валокнаў папярэджвае ўзнікненне запораў і зніжае рызыку развіцця такіх захворванняў, як гемарой, сіндром раздражнёнага кішэчніка. Валокны спрыяюць і зніжэнню ўзроўню халестэрыну крыві, а ў хворых на дыябет запавольваюць усмоктванне цукру, што зніжае патрэбу ў інсуліне.

Прадукты з высокай колькасцю валокнаў, грубая ежа, неачышчаныя злакі, фрукты, гародніна і бабовыя — гэтыя крыніцы раслінных валокнаў маюць перавагу ў параўнанні са штучнымі дабаўкамі. У адрозненне ад іншай ежы валокны не ператраўліваюцца ферментамі. Практычна ў нязменным выглядзе яны трапляюць у тоўсты кішэчнік, дзе некаторыя віды ўсё ж такі расшчапляюцца, а ўсё астатняе адпраўляецца на выхад. І выхад гэты атрымліваецца без праблем. Цікава, што падчас дыярэі валокны, наадварот, замацоўваюць працэс, паколькі ўсмоктваюць ваду.

Праўда, ёсць у валокнаў і недахопы. Яны часта правакуюць метэарызм. Калі ж у кішэчніку ёсць запаленне, то магчымы і дыярэя, і боль, і моцнае газаўтварэнне. Да таго ж, некаторыя крыніцы валокнаў, напрыклад, аўсянае вотруб'е і пшаніца могуць забіраць з арганізма мінералы — кальцый, жалеза, цынк. Гэтага не адбываецца, калі дыета збалансаваная і валокны ўжываюцца з дастатковай колькасцю малака.

• Атрымлівайце валокны з ежы. Дабаўкі таксама карысныя, але натуральнае ёсць натуральнае.

• Рабіце сваю дыету разнастайнай. Ужывайце злакавыя, гародніну, свежыя фрукты і бабовыя, арэхі, паветраную кукурузу, сухафрукты, цэльназерневыя крэкеры.

• Абмяжуйце тое, што прайшло працяглую апрацоўку. Цэльназерневыя прадукты змяшчаюць значна больш валокнаў, чым вырабленыя з ачышчанай мукі. Зніжае колькасць валокнаў і зняцце лупіны з фруктаў і гародніны.

• Павялічвайце колькасць валокнаў у ежы паступова. Гэта забяспечыць адаптацыю стрававальнай сістэмы, папярэдзіць метэарызм.

Святлана БАРЫСЕНКА

protas@zviazda.by

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Самы паспяховы сезон! З Аўгустоўскага канала сплылі цеплаходы

Самы паспяховы сезон! З Аўгустоўскага канала сплылі цеплаходы

У некаторыя выходныя цеплаход здзяйсняў па канале дванаццаць рэйсаў.

Палітыка

Крызіс на мяжы. Уся аператыўная інфармацыя на нядзелю (абнаўляецца)

Крызіс на мяжы. Уся аператыўная інфармацыя на нядзелю (абнаўляецца)

Аператыўная інфармацыя з беларуска-польскай мяжы.

Калейдаскоп

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

Усходні гараскоп на наступны тыдзень

РАК. Надыходзіць дастаткова актыўны, напоўнены падзеямі тыдзень.

Палітыка

Крызіс на мяжы. Уся аператыўная інфармацыя на суботу (абнаўляецца)

Крызіс на мяжы. Уся аператыўная інфармацыя на суботу (абнаўляецца)

Аператыўная інфармацыя з беларуска-польскай мяжы.