Дарагі-дарагі Андрэй Звягінцаў апошнім часам надзвычай гучна абмяркоўваецца ў сувязі з выхадам на вялікі экран карціны «Левіяфан». Зрэшты, і без біблейскай марской пачвары, рэжысёр з'яўляецца адным з самых яркіх сучасных кінааўтараў. З аднаго боку яго фільмаграфія заяўляе, што рускае кіно яшчэ о-го-го на што здольнае, а з другога — Андрэй Звягінцаў ужо куды вышэйшы за сваю нацыянальную прыналежнасць. Таму яго па праве можна называць інтэрнацыянальным рэжысёрам і асобай менавіта сусветнага кіно. Так, яго апошняя карціна «Левіяфан», якая атрымала прыз Канскага кінафестывалю «Найлепшы сцэнарый», Залаты глобус як найлепшы фільм на замежнай мове, намінацыю на «Оскар» і неверагодна шырокае дыскусійнае абмеркаванне, збірае залы і ў мінскіх кінатэатрах.
Андрэй Звягінцаў ад глыбіннага чалавечага, метафізічнага ў экзістэнцыяльных карцінах «Вяртанне» і «Выгнанне», ад больш канкрэтнай, простай, але бескампраміснай «Алены» перайшоў да маштабнай тэмы. Адносіны чалавек-дзяржава, чалавек-грамадства, чалавек-царква ва ўсіх змяіных перапляценнях паказаны ў адной гісторыі простага правінцыйнага мужыка.
Мікалаю (Аляксей Серабракоў) у спадчыну дасталіся дом і майстэрня, дзе ён жыве з жонкай (Алена Лядава) і сынам і — галоўнае — нічога змяняць у сваім жыцці не хоча. Але маляўнічае месца спадабалася кангламерату мясцовай улады (у якой у наступным годзе выбары) з мясцовай царквой. Заможны мэр (Раман Мадзянаў) слухае салодкія прамовы архірэя («усякая ўлада ад Бога») і аўтаматычна прыраўноўвае сябе да боскай сілы.
Пачынаецца фільм з прыезду маскоўскага адваката Дзмітрыя — сябра Мікалая — станістага, высокага, прадстаўнічага (Уладзімір Удавічэнка). І з гэтага ж пачынаецца чарада надзей і безнадзейнасці, якімі Андрэй Звягінцаў выверана і тонка жангліруе. Спачатку грэе гледача светлай думкай, затым упэўнена яе адбірае. Ужо незваротна.
Першая надзея — барацьба за маёмасць рэспектабельнага Дзмітрыя, якая пачынаецца даволі пераканаўча, з кампраматам і спалохам мэра, і вельмі спрошчана, хутка, банальна разбураецца. Персанаж Дзмітрыя не мог быць іншым — ніжэйшым, дурнейшым, у брудных чаравіках. Тады б яго пройгрыш і прыніжэнне не выклікалі б дастаткова моцнага пачуцця крыўды.
Другая надзея — «нармальнае» жыццё з жонкай Мікалая Ліляй, маўклівай, няўсмешлівай, скупой на выяву пачуццяў. Муж яе любіць, сын не зусім, яна «гэта ведае». Пасля здрады яна ўсё ж такі ігнаруе пытанне Дзмітрыя: «Паедзеш са мной у Маскву?» І вяртаецца да мужа. Зноў нейкі прасвет — яны спяць разам, рэчы збіраюць, Мікалай просіць сына дараваць ёй і іншае. Але чарговы пройгрыш, чарговая неапраўданая надзея.
Жыццё Мікалая паволі бурыцца, людзі сыходзяць, уласнасць выслізгвае з рук. Вось момант, калі час з'язджаць разам з сынам як мага далей ад рускай поўначы і бацькавай майстэрні. І зноў чортаў правал. Ужо трэці, які па нарастаючай хлёстка і магутна ўздзейнічае на гледача. А глядач у свой час разумее — гэта фільм пра тое, што побач, за акном. Жыццё звычайнага сярэднестатыстычнага абывацеля Мікалая з падачы мэра, благаслаўлёнага царквой, руйнуецца. Трыма шчаўчкамі.
У карціне Андрэя Звягінцава «ўлада ад Бога», сакраментальнае ўсё ж зацвярджэнне, да Бога прыраўноўвае жорсткага, бязлітаснага, цынічнага чынушу. Адзін яго выгляд, подлага, п'янага, з нецэнзурнымі пагрозамі і абразамі, у вобразе нечага «боскага» выклікае рэзкае непрыманне. Мэр без усялякіх перашкод прымае ад архірэя благаслаўленне на беззаконне і татальную несправядлівасць — у гэтым выпадку, каб адабраць у Мікалая зямлю.
Андрэй Звягінцаў свядома пакідае сюжэтныя «лакуны», згодны з выразам «не толькі мы глядзім фільмы, але і яны нас глядзяць». У гэтай карціне, як і ў іншых звягінцаўскіх, ёсць месца для глядацкага дадумвання, але ёсць і свядомае кіраванне ўражаннямі, што ў гэтым выпадку больш чым неабходна.
Рэжысёр падкрэслівае сваё памкненне прыраўняць экраннае дзейства да рэальнасці з дапамогай шырока вядомых элементаў накшталт песні «О Боже, какой мужчина!», чаго раней паспяхова пазбягаў і цалкам мадэляваў экранную рэальнасць. Да таго ж, Андрэй Звягінцаў, маючы магчымасць упрыгожыць карцінку відовішчнымі сцэнамі, адхіляе эратычны патэнцыял, эпізод збіцця. Але ўсё гэта паўнавартасна замяняе куды больш важная і хвалюючая сцэна зносу дома ў фінале.
Грамадства палічыла сябе абражаным гэтым фільмам, прыняло фільм за ўтрыраваны партрэт сучаснага расійскага грамадства. Менавіта расійскага. Варта нагадаць, што гісторыя Марвіна Хімеера, якая дала штуршок стварэнню «Левіяфана», адбылася ў штаце Каларада, ЗША, праўда, з іншым фіналам. Працяг працы над сцэнарыем і будучым фільмам ішоў з натхненнем ад філасофіі Томаса Гобса і яго кнігі «Левіяфан, або Матэрыя, форма і ўлада дзяржавы царкоўнай і грамадзянскай» (1651). Брытанец Томас Гобс параўноўваў уладу з непераможнай біблейскай пачварай — адсюль назва карціны. Яшчэ адной літаратурнай асновай паслужыла навела немца Генрыха фон Клейста «Міхаэль Кольхаас», у якой галоўны герой, не дабіўшыся справядлівасці, пачынае вяршыць самасуд.
Протасюжэтам паслужыла і біблейская кніга Іова, у якой Бог пытаецца: «Ці можаш ты вудаю выцягнуць левіяфана і вяроўкаю схапіць за язык яго?.. Ці можаш прапароць скуру яго дзідаю і галаву ягоную рыбацкаю астрогаю?» — Тое, што чалавеку не пад сілу ў дачыненні да ўвасабляючага прыродную моц Левіяфана. Тое ж цытуе святар паўночнага горада, які, дарэчы, з'яўляецца процілеглым архірэю персанажам у агульным вобразе рускай царквы. Гэта ясна дае зразумець: фільм не антыправаслаўны, тым больш не антырэлігійны — антыклерыкальны, што актуальна, праўда, зноў не толькі для Расіі.
Нацыянальнае адценне карціне надалі тыповыя персанажы — ну, сапраўды з рускай класікі — нецэнзурная лексіка і сама Расія, якая ў святле праблем «улады ад Бога» і прадажнай царквы абмяркоўваецца даўно. Адсюль і жарты накшталт: «Жыхар расійскай глыбінкі выйшаў на вуліцу і паглядзеў «Левія-фана». Але, мяркуючы па колькасці першакрыніц, раптам у такім жа няшчасці аказваецца куды больш шырокая геаграфія.
Рускай карціну робіць яшчэ адна дэталь — фінал. Звягінцаў не пусціў Мікалая на бульдозеры зруйнаваць мэрыю, будынак суда і гэтак далей, як зрабіў Марвін Хімеер (пасля чаго стрэліў сабе ў галаву). У «Левіяфана» фінал значна больш безнадзейны: ніякай урачыстасці, ніякай адплаты...
Але пасыл «устань і ідзі», зрабі ж што-небудзь, змяні, — відавочны, і хвосткая безнадзейнасць ператвараецца ў магутную засцярогу — стымул гарбатаму, ва ўсіх падсэнсах, выпрастаць спіну. Так, «Левіяфан», пастаянна адбіраючы ў гледача надзею, тым жа натхняе яго на пратэст супраць такога становішча рэчаў, а параўнанне сістэмы з непераможнай пачварай можна і трэба лічыць не катэгарычнай, не вечнай, не хранічнай. Таму — устань і ідзі.
Ірэна КАЦЯЛОВІЧ
Летась зафіксавана зніжэнне колькасці выпадкаў гібелі на вытворчасці.
Карэспандэнты «Звязды» пабачылі, як праходзяць рэпетыцыі.
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.